گزارش و گفتگوی خبرنگار پانا در مورد وضعیت نان و نانوایی ها؛

نان نانوا، کیفیت ندارد/ سفره همدانی‌ها در حسرت نان باکیفیت

خبرگزاری پانا: نان خوب و باکیفیت، همچنان دغدغه سفره مردم همدان است که باید فکری به حال رفع این مشکل شود.

کد مطلب: ۱۹۵۷۴۳
لینک کوتاه کپی شد
به گزارش خبرگزاری پانا ، از زمان‌های دور آرد و نان جایگاه ارزشمندی در سبد خانواده‌ها داشته و به عنوان قوت اصلی، همواره اصلی‌ترین جزء سفره‌های ایرانی در همه وعده‌های غذایی بوده است.

از این رو همیشه در کنار قیمت نان، کیفیت این محصول و چگونگی تولید و عرضه آن که به طور حتم ارتباط مستقیمی هم با سلامت مردم دارد بسیار مورد توجه است.

متاسفانه به دلیل کیفیت پایین نان تولیدی در همدان علاوه بر سلب رضایت اجتماعی از وضع موجود در به مخاطره افتادن سلامت و بهداشت مردم، بخشی از این نعمت ارزشمند به صورت ضایعات درآمده و ضرر و زیان بسیاری را متوجه خانواده‌ها و اقتصاد کشور می‌کند.

افزایش کیفیت نان، کاهش دورریز و جلوگیری از مصرف بی‌رویه، از دغدغه‌های اصلی مردم در حال حاضر محسوب می‌شود.

ضمن اینکه نان‌های سنتی نیز با وجود افزایش قیمت اما با حجم و وزن کمتری ارائه می‌شود، البته کاهش کیفیت نان تنها به سنتی‌ها محدود نشده است.

در بررسی صورت گرفته از تعدادی از نان‌های حجمی، کاهش کیفیت این نان‌ها محسوس بود به طوری که نانی که تنها دو روز از پخت آن گذشته و تاریخ مصرف آن برای یک هفته درج شده، بیات و کپک زده بود.

یک شهروند همدانی در گفتگو با خبرنگار پانا ضمن ابراز نارضایتی از رفتار برخی نانوایی‌ها هنگام اعتراض مردم نسبت به کیفیت نان می‌گوید: نه تنها کیفیت نان پایین است که در صورت اعتراض با جمله "فقط همین را داریم نمی‌خواهی برو جای دیگر" مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: نان‌های دارای کیفیت بسیار پایینی هستند و به جرأت می‌توان گفت خمیر تحویل ما می‌دهند و نان‌ها هنوز به منزل نرسیده بیات می‌شوند.

شهروند دیگری نیز گفت: روز جمعه به پنج نانوایی در سطح شهر برای تهیه چند عدد نان سر زدم اما هیچ کدام باز نبودند در صورتی که روز تعطیل نانوایی روی تابلوی آنها در اواسط هفته بود.

وی با گله‌مندی بر عدم نظارت بر ساعت‌ کاری و نحوه پخت نانوایی‌ها خاطرنشان کرد: محله‌ها ای از جمله .....! را برای خرید چند عدد نان گشتم اما هیچ نانوایی باز نبود.

شهروند دیگری نیز با گله‌مندی از بیات شدن نان‌ها گفت: نان‌های این نانوایی نهایتاً تا هنگامی که گرم و تازه هستند قابل استفاده‌اند اما وقتی سرد شدند بیات شده و دیگر قابل خوردن نیستند ضمن اینکه حجم نان نیز کاهش محسوسی دارد.

شهروند دیگری نیز در صف نانوایی با انتقاد از مصرف بی‌رویه جوش شیرین در تولید نان خاطرنشان کرد: مصرف این ماده باعث می‌شود رنگ نان سفیدتر شود اما استفاده زیاد از آن سبب بیات شدن سریعتر نان شده است.

این در حالی است که متخصصان علم تغذیه کم‌خونی، پوکی استخوان، سوء هاضمه، افسردگی و بی‌حالی را از جمله عوارضی می دانند که مصرف روزانه نان‌های جوش شیرین‌دار در انسان ایجاد می‌کند.

به گفته مردم کوچه و بازار و فروشندگان و عرضه‌کنندگان مواد غذایی در سال‌های اخیر با وجود افزایش قیمت و کاهش وزن انواع نان، کیفیت پایین انواع نان‌های سنتی به همراه استفاده نکردن از نیروی کار حرفه‌ای و متخصص در نانوایی‌ها باعث شده تا نان همچنان با کیفیتی به‌ مراتب بدتر و وزنی کمتر نسبت به پیش از اصلاح قیمت‌ها به مردم عرضه می‌شود.

بر اساس دستورالعمل وزارت صنعت معدن و تجارت وزن هر نان سنگگ باید 410 تا 420 گرم باشد در حالی که نان‌های عرضه شده به مردم در برخی از نانوایی‌ها حدود 20 تا 30 گرم کمتر از وزن مصوب است ضمن اینکه کیفیت برخی از این نان‌ها نیز پایین است.

چندی پیش اعلام شد افزایش نسبی قیمت نان سنتی در حالی صورت بگیرد که نانوایان ملزم به رعایت وزن و کیفیت نان باشند اما حتی این افزایش قیمت نیز در رفع مشکلات مذکور در بازار نان مؤثر نبوده و کیفیت انواع نان سنتی مانند بربری، سنگک و لواش به شدت افت کرده است.

کیفیت پایین نان عرضه شده به مصرف‌کنندگان که از جمله علل اصلی افزایش ضایعات نان محسوب می‌شود که به همراه کاهش وزن نان، از جمله مشکلات مبتلابه صنعت نان کشور است؛ با این وجود متولیان تولید و تنظیم بازار نان بیشتر در صدد توجیه این نابسامانی‌ها برآمده و هنوز اقدام مؤثری برای رفع این مشکلات به عمل نیاورده‌اند.

در حال حاضر به گفته پژوهشگران عرصه نان، روش‌های بسیاری برای بررسی کیفیت نان نانوایی‌ها وجود دارد که بهترین روش در بررسی کیفیت نانوایی، تهیه آرد از ژنوتیپ مورد مطالعه و انجام آزمایش استاندارد پخت نان است که البته نه تنها به صرف وقت که هزینه نسبتاً زیادی را نیز نیاز دارد که شاید هزینه بالای این آزمایشات باعث می‌شود مسئولان امر از انجام این آزمایش‌ها و عرضه نان مرغوب به مردم شانه خالی کنند.

حال این سئوال مطرح است که سلامتی مردم شهر ارزش هزینه‌های بالا را ندارد؟

در این راستا با رئیس اتحادیه نانوایی‌های همدان به گفتگو نشستیم.

حسین شوندی در گفتگو با خبرنگار پانا در خصوص تعطیلی برخی نانوایی‌ها در روز جمعه گفت: 450 نانوایی در سطح شهر داریم که با تقسیم شدن روزها بین این تعداد نانوایی، معمولاً روزانه 65 نانوایی سطح شهر تعطیل هستند.

وی ادامه داد: در صورتی که این نانوایی‌ها در روزی غیر از روز تعطیل خود بسته باشند با آنها برخورد قانونی می‌کنیم.

رئیس اتحادیه نانوایی‌های همدان ادامه داد: در صورت تماس با شماره 124 و اعلام بسته بودن نانوایی‌ها، بازرسان در کمترین فرصت به این مراکز مراجعه و با آنها برخورد قانونی می‌کنند.

وی در خصوص برخی نانوایی‌های سطح شهر مانند نانوایی خیابان .....! گفت: از این نانوایی تا به حال شکایات بسیاری در زمینه اخلاق بد عوامل آن و کیفیت پایین نان شده که خود من هم برای بررسی این شکایات بارها به این نانوایی مراجعه کرده‌ام.

شوندی ادامه داد: به این نانوایی تذکر داده شده اما در نظر داریم در صورت ادامه این تخلفات با این نانوایی برخورد جدی‌تری کنیم.

وی با بیان اینکه با نانوایی‌هایی که نان زیر 400 گرم تولید کنند برخورد می‌کنیم گفت: شماره 124 با سه شیفت بازرس، آماده دریافت شکایات مردمی است.

رئیس اتحادیه نانوایی‌های همدان از غنی شدن آردهای همدان به آهن خبر داد و افزود: ماه‌های قبل شاهد کیفیت پایین آرد بودیم که با همکاری اداره غله در ماه اخیر با افزایش 10 تا 20 درصد گندم خارجی به گندم‌های ایرانی آرد خوبی در شهر توزیع می‌شود.

وی با بیان اینکه در سطح شهر کارگر حرفه‌ای پخت نان کم نیست افزود: بعد از تهران و شهری دیگر در رتبه سوم پخت نان باکیفیت هستیم و حتی نان همدان به جنوب کشور به عنوان نان محلی صادر می‌شود.

شوندی از افزایش قیمت نان در سال جدید خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت‌ها اعلام نشده است اما افزایش قیمت نان و آرد را در سال 93 شاهد خواهیم بود.

/رضوانه باب‌الحوائجی/

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار