گسترش نظام کارافرینی و راه اندازی کسب و کار ، راهبرد توسعه بازار کار

خبرگزاری پانا: یک مدرس کارآفرینی تأکید کرد : تبدیل نظام آموزشی کشور به نظام کارافرینی و راه اندازی کسب و کار ، اصلی ترین نیاز بازار کار است و باید مهارت های تولید ثروت افزایش یابد.

کد مطلب: ۱۸۵۷۶۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، مسلم خانی گفت : متاسفانه آموزش عالی کشور با نیازهای بازار کار همبستگی متقابل ندارد و به نیازهای بازار کار پاسخ نمی دهد و 62 درصد کسانی که در رشته های علوم کشاورزی فارغ التحصیل شده اند به شغلی غیرمرتبط رفته اند.
وی با بیان اینکه تهیه مسیر شغلی سبب افزایش بهره وری و سلامت کار می شود افزود : تهیه مسیر شغلی از دوران مهد کودک تا پایان دانشگاه ضروری است و باید در دستور کار همه خانواده ها و نهادهای رسمی و آموزشی قرار گیرد.
خانی گفت: این روند سبب می شود تناسب قابلیت ها ، خلاقیتها ، استعدادها و حتی تحصیلات دانشگاهی با نوع اشتغال نیروی کار فاصله زیادی داشته باشد که سبب افت بهره وری و تضعیف سلامت کار و همچنین افزایش نرخ بیکاری و پایداری بیکاری برای بخشی از قشر جویای کار می شود.
وی افزود: هر فردی با قابلیت های خاص خود به دنیا می آید و باید این استعداد به مرحله شکوفایی و فعلیت برسد بنا بر این همه خانواده ها و برنامه ریزان و نهادهای آموزشی باید برای قابلیت شناسی فرزندان خود در مسیر پیشرفت شغلی تلاش کنند و نظام اموزشی کشور هم با نظام مهارت آفرینی و کارافرینی ترکیب شود.
خانی افزود : بیش از 600 روش برای پیدا کردن کسب و کار در جامعه ایران وجود دارد اما فقط عمده نیروی کار جویای اشتغال به فکر استخدام است و چون دانش راه اندازی کسب و کار را ندارند این روند نمی تواند به توسعه بازار کار کمک کند.

این کارشناس بازار کار به رادیو اقتصاد گفت : الگوی جدید مهارتی وزارت تعاون هم گام موثری در این باره است.
وی تاکید کرد : باید دانش به مهارت و در ادامه به کسب و کار تازه منجر شود.
خانی با بیان اینکه نرخ بیکاری در کشور همچنان بالاست و در میان فارغ التحصیلان دانشگاهی ، بیشتر هم برآورد می شود ، تصریح کرد : توسعه اموزش عالی باید با نیازهای بازار کار در ایران هماهنگ باشد و مراکز اموزش فنی و حرفه ای در این باره نقش زیادی دارند.
اجرای طرح های بهبود فضای کسب و کار و توسعه مهارت های کارافرینی هم ضروری است و باید همه برنامه های توسعه بازار کار به طور پایدار و مستمر اجرایی و تقویت شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار