میزان شیوع بیماری جذام در زنجان یک در 10 هزار نفر جمعیت است

خبرگزاری پانا: کارشناس مسوول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: شیوع بیماری جذام در این استان به کمتر از یک در 10 هزار نفر جمعیت رسیده است

کد مطلب: ۱۸۱۸۱۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، دکتر فریبا هادی به مناسبت روز جهانی کمک به جذامیان در گفتگو با خبرنگار پانا، افزود: شیوع بیماری جدام در کشور نیز یک در 10 هزار نفر در جمعیت است و این بیماری بر خلاف تصور عموم مردم ریشه یابی کامل نشده است .

ویادآوررشد: هم اکنون بیماری جذام تقریبا به مرحله حذف نزدیک تر شده و برای ریشه یابی کامل آن انجام اقدامات درمانی و بهداشتی موثرتر امری مهم و ضروری است .

هادی همچنین تعداد مبتلایان به بیماری جذام در این استان را 20 مورد عنوان کرد و افزود: هم اکنون بیماران مبتلا به این نوع بیماری پس از تشکیل پرونده در مرکز درمانی شماره 13 این استان تحت پوشش و ارایه خدمات لازم قرار دارند .

وی اظهار کرد: عموم مردم تصوری وحشتاک از بیماری جذام دارند و معتقدند که این بیماری به هیچ عنوان قابل درمان نیست .

کارشناس مسوول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: امروزه بیماران مبتلا به جذام با رعایت رژیم چند دارویی و در زمان تعیین شده 100 درصد بهبود می یابند و چندان نگران کننده نیست .

وی یادآورشد: برای بررسی و پایش بیشتر این نوع بیماری بخش کلینیک پوست واقع در مرکز آموزشی درمانی شهید بهشتی این استان راه اندازی شده و در صورت تایید موارد مشکوک بیمار به دقت تحت نظر قرار می گیرد .

هادی افزود: بیماری جذام قدمت طولانی دارد و ‎ 90 درصد افراد نسبت به آن مصونیت دایمی دارند و چند درصد باقیمانده نیز درصورت تماس نزدیک، طولانی و مکرر با فرد بیمار به جذام مبتلا می شوند .

وی اظهار کرد: بروز ضایعه پوستی، کمرنگ بودن آن با سایر بخشها، چند لکه کمرنگ یا قرمز روی پوست که حس آن از بین رفته باشد از علایم اولیه جذام است .

کارشناس مسوول بیماری های واگیر دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: افتادگی پلک، مشکل بینایی، ضعف ماهیچه ها و معلولیت ها از دیگر علایم بیماری جذام است .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار