تاثیرات منفی تغییرات هورمونی استرس در زمان بارداری روی سیستم ایمنی بدن

خبرگزاری پانا: کارشناس مادران دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: آثار بارز استرس بر بارداری هنوز به‌طور كامل مشخص نشده است اما هورمون‌های مربوط به استرس موجب مشكلات جدی در زمان بارداری می‌شوند.

کد مطلب: ۱۷۴۲۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، معصومه افتخاری افزود: سیستم ایمنی وظیفه محافظت از بدن در برابر عفونت و عوامل مضر خارجی را به عهده دارد و این تغییر هورمونی احتمال عفونت رحم را در زمان بارداری بالا می‌برد.

وی بیان کرد: هورمون استرس در رحم می‌تواند روی رشد مغزی جنین تاثیرگذار باشد و علاوه بر این مادرانی كه در دوره بارداری خود استرس داشته‌اند با احتمال بیشتری نسبت به مادران دیگر صاحب فرزند سركش، عصبی و زودجوش می‌شوند.

افتخاری گفت: ورزش، تمرکز و تمرین آرامش و تنفس عمیق نه تنها در کاهش استرس بارداری مؤثر هستند بلکه به راحتی زایمان هم کمک می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: نداشتن خواب کافی، تغذیه مناسب، خوردن مواد کافئین‌دار به مقدار زیاد و اندوهگین بودن عوامل استرس‌زا محسوب می‌شوند و فرد را مستعد آسیب در برابر هر استرس حتی کوچک می‌کنند.

کارشناس مادران دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: امیدواری و نگرش مثبت به وقایع سبب غلبه بهتر بر استرس می‌شود.

افتخاری یادآور شد: تغییرات بارداری خود سبب استرس می‌شود و در طول بارداری کمک گرفتن از دیگران در انجام کارها مفید است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار