معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی:

آموزش عملی وضو و نماز در قالب طرح سودای بندگی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می شود

خبرگزاری پانا: معاون وزیر ورئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی كشور گفت: نهادینه كردن فرهنگ انسان ساز نماز در مدارس كشور یكی از مهمترین اقدامات و فعالیت های تربیتی ، دینی به حساب آمده و دستیابی به اهداف مورد نظر نیز مستلزم توجه و به كارگیری مبانی ، اصول و روش های حاكم بر تربیت دینی است .

کد مطلب: ۱۷۴۰۷۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس آموزش و پرورش پانا، نامدار عبدالهیان تربیت دینی دانش آموزان با نیازهای ویژه را مبتنی بر ایمان درونی جهت دستیابی به روش های فعال در تربیت دینی و برپایی مشتاقانه ی نماز در مدارس ذكر كرد و ادامه داد : چنین روش هایی علاوه بر مشاركت فعال دانش آموز در انجام تكالیف دینی ، باعث تثبیت شدن این تكالیف به منزله ی یك نیاز حیاتی در پرورش ، و رشد و تعالی روح و روان دانش آموز با نیازهای ویژه خواهد شد .
عبدالهیان ، با اشاره به توانایی های ذاتی و شرایط و مقتضیات اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه ، وتفاوت استعدادها ، نیازها و اثرات محیط هرگونه اقدام تربیتی در عرصه ی نماز را توجه به این تفاوت ها و ظرفیت ها دانست و افزود : بی توجهی در این زمینه قطعا آسیب های تربیتی به دنبال خواهد داشت .
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ، نماز را یكی از بهترین آداب برگرفته از كلام حق و سیره ی گفتاری ، رفتاری انبیاء الهی بیان كرد و گفت : برهمین اساس این سازمان در نظر دارد با توجه به تئوری دینی دانش آموزان با نیازهای ویژه ، و با برنامه ریزی های دقیق و اثربخش به آموزش عملی وضو و نماز در قالب طرح سودای بندگی بپردازد .
معاون وزیر ، با اشاره به موقعیت سنی و شور و اشتیاق دو چندان دانش آموزان با نیازهای ویژه ی دوره ابتدایی در برپایی فرائض دینی ، هرگونه اقدام در زمینه ی نهادینه كردن احكام الهی در وجود پاك آن ها را گامی لازم و ضروری بیان كرد .
وی ، رئیس اداره ی آموزش و پرورش استثنایی استان را مسئول اجرای دقیق طرح معرفی كرد و گفت : كارشناس فرهنگی اداره ی آموزش و پرورش استثنایی استان با همكاری سایر كارشناسان گروه های معلولان باید نسبت به رعایت دقیق دستورالعمل و نظارت برحسن اجرای آن در آموزشگاه ها دقت لازم را به به عمل آورند .
عبدالهیان ، همچنین صدور ابلاغ بر اساس آئین نامه ی اجرایی بند 9 ماده ی 68 قانون مدیریت خدمات كشوری در خصوص مجریان طرح را از سوی رئیس اداره عنوان كرد و ادامه داد : قبل از اجرایی شدن طرح ، تشكیل جلسه ی توجیهی ویژه ی مدیران و مجریان طرح در آموزشگاه ضروری است .
وی نظارت و بازدید مستمر از آموزشگاه های ابتدایی توسط كارشناس فرهنگی و سایر كارشناسان و همچنین صدور تشویق نامه بر اساس بند 18 دستورالعمل برای مجریان طرح را از جمله دیگر اقدامات قابل اجرا ذكر كرد و یادآور شد : جمع بندی و تكمیل نمون برگ شماره ی 3 بر اساس دستورالعمل مربوطه و ارسال آن به سازمان آموزش و پرورش استثنایی از دیگر اهم فعالیت هاست .
معاون وزیر ، از معلم كلاس به عنوان مجری طرح در اولویت نخست یاد كرد و از مدیران آموزشگاه های كشور خواست ضمن دقت نظر در انتخاب مجری یا مجریان طرح ، افراد كاملا آشنا به احكام ضروری و اركان و واجبات اذكار نماز را از بین كادر آموزشگاه به عنوان مجری طرح برگزیده و اقدام لازم جهت معرفی آن ها به رئیس اداره انجام شود .
رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور ، آموزش عملی هر یك از دانش آموزان به صورت انفرادی را الزامی دانست و مكان نمازخانه و وضوخانه را به عنوان كارگاه اجرای عملی طرح معرفی كرد .
ایشان زمان اجرای طرح را از ابتدای آذر تا پایان اسفند ماه ذكر كرد و همچنین زمان 30 دقیقه آموزش عملی وضو و نماز در محل كلاس یا نمازخانه و در زمان آموزش ساعات دینی و قرآن در هفته را ضروری اعلام كرد.
نامدار عبدالهیان ، از تاثیر مثبت و مطلوب وضو و نماز در بین دانش آموزان با نیازهای ویژه و اولیاء آن ها سخن گفت و افزود : لازم است پس از پایان طرح ، نشستی ویژه با عنوان نماز و والدین در آموزشگاه برگزار تا ضمن انجام عملی وضو و نماز از سوی برخی دانش آموزان ، مجریان طرح نیز مورد تشویق قرار گیرند .
عبدالهیان ، تهیه و صدور لوح سپاس از یادگیری وضو و نماز برای هر یك از دانش آموزان بر اساس فرم های تكمیل شده را از جمله دیگر فعالیت های مدیر آموزشگاه برشمرد و اظهار داشت : تهیه ی عكس های مناسب جهت ایجاد انگیزه در بین دیگر دانش آموزان و نصب عكس های برتر در تابلوی اعلانات برعهده ی مدیر آموزشگاه است .
وی اداره ی آموزش و پرورش استثنایی استان را موظف به تكمیل نمون برگ شماره ی 3 و ارسال آن به سازمان آموزش و پرورش استثنایی تا پایان اردیبهشت ماه دانست و از كارشناسان هر یك از گروه های معلول در استان خواست نسبت به همكاری با كارشناس امور فرهنگی استان در اجرا ، نظارت و ارزیابی اقدام لازم را به عمل آورند .
بنا برگزارش روابط عمومی سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور ، رئیس اداره ی آموزش و پرورش استثنایی استان نیز در راستای تقدیر از تلاش و كوشش مجریا ن طرح توسط معاون وزیر و رئیس سازمان ، مدیر كل آموزش و پرورش استان و رئیس اداره ی آموزش و پرورش استثنایی استان اقدام و افرادی كه باید از سوی معاون وزیر و رئیس سازمان مورد تقدیر قرار گیرند را حداكثر به تعداد 30 درصد از مجریان طرح ، بر اساس نمون برگ شماره ی 3 به انضمام آمار دانش آموزان دختر و پسر شركت كننده در طرح به سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور معرفی كند .
معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور ، ضمن استفاده ی آموزگاران دوره ی ابتدایی از روش های مفید و سودمند و متنوع نسبت به آموزش عملی نماز به دانش آموزان با نیازهای ویژه ، به نوع معلولیت این دانش آموزان و متفاوت بودن محتوای آموزش اشاره كرد و گفت :
دانش آموزان آسیب دیده ی ذهنی و شنوایی ، در پایه ی اول نحوه ی وضو گرفتن را آموزش دیده و در پایه ی دوم نیز علاوه بر آموزش های پایه ی اول حمد و توحید را فرا می گیرند . دانش آموزان پایه ی سوم نیز علاوه بر آموزش های پایه ی دوم ، اذكار ركوع ، سجده ، قنوت ، تشهد ، سلام و اذان و اقامه را آموزش می بینند .
ایشان ادامه داد : آموزگاران پایه ی چهارم علاوه بر آموزش های پایه ی سوم ، تسبیحات اربعه ، آموزش احكام مكان و لباس نمازگزار را نیز به دانش آموزان این پایه ارائه می دهند .
پایه ی ششم نیز علاوه بر آموزش های پایه ی پنجم ، آموزش احكام ، غسل و آشنایی با حدود حجاب را در راس فعالیت های خود قرار خواهند داد .
عبدالهیان ، در خصوص دانش آموزان آسیب دیده ی بینایی و جسمی ، حركتی و محتوای آموزش های پایه های مختلف اظهار داشت :
در پایه ی اول فقط آموزش وضو و حمد و توحید صورت می گیرد . در پایه ی دوم علاوه بر آموزش های پایه ی اول اذكار اذان ، ركوع و سجده و قنوت آموزش داده می شود .
وی علاوه بر آموزش های پایه ی دوم اذكار اقامه ، تسبیحات اربعه و تشهد و سلام را مختص پایه ی سوم ذكر كرد .
در پایه ی چهارم نیز علاوه بر آموزش های پایه ی سوم ، اقامه ی نماز 4 ركعتی ، آموزش احكام ، طهارت ، تیمم ، مكان و لباس نمازگزار را ضروری دانست .
رئیس سازمان ، آموزش های پایه ی چهارم و شركت در نماز جماعت ، آموزش احكام ، زمان نماز ، نماز مسافر و وضوی جبیره را از فعالیت های پایه ی پنجم برشمرد .
وی در پایه ی ششم نیز علاوه بر آموزش های پایه ی پنجم ، آموزش احكام ، غسل ، نماز آیات ، نماز قضا ، نماز جمعه ، واجبات و مبطلات نماز را از جمله آموزش های این دانش آموزان عنوان كرد .
نامدار عبدالهیان در پایان ابراز امیدواری كرد معلمان و مربیان متعهد و دلسوز كشور همچون سال های گذشته در مسیر اعتلای فرهنگ نماز و آموزش آن به نوباوگان دوره ی ابتدایی بیش از پیش اهتمام ورزیده و در این راستا همگی شاهد رشد و تعالی روح و روان فرزندان ایران زمین باشیم .

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار