معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با پانا:

کیفیت بخشی در آموزش زبان انگلیسی مدارس/استفاده از امکانات آزمایشگاهی برای زبان های خارجی

خبرگزاری پانا: معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: کیفیت بخشی در در موضوع آموزش زبان انگلیسی مدارس از اهمیت بسیاری برخوردار است.

کد مطلب: ۱۷۱۷
لینک کوتاه کپی شد

ابراهیم سحرخیز در گفت و گو با خبرنگار آموزش و پرورش پانا و در پاسخ به این پرسش که در بحث زبان های انگلیسی بر اساس سند تحول بنیادین چه برنامه هایی در نظر گرفته شده است و اینکه آیا 6 زبان خارجی به صورت انتخابی برای دانش آموزان وجود خواهد داشت؟ گفت: فکر نمی کنم بتوانیم بستر های لازم را برای 6 زبان خارجی فراهم کنیم؛بالاخره باید دید رویکرد غالب چیست.
وی افزود: در حال حاضر نادر مدرسه هایی داریم که زبان فرانسه هم تدریس می کنند که شاید قبلا هم بوده است اما باید دید اکثریت چه چیزی را انتخاب می کنند که البته این موضوع نگاه شخصی بنده به عنوان یک فرد است.
سحرخیز با بیان اینکه هنوز برنامه ای برای اول راهنمایی درباره زبان های خارجی تدوین نشده است، خاطرنشان کرد: این حرف را باید حدود 5 یا 6 ماه دیگر که از طرف سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کتب تدوین می شود زد و بر اساس نیازسنجی و نظرسنجی و اینکه اکثرا زبان انگلیسی را انتخاب خواهند کرد، زبان انگلیسی را تعریف می کنیم.
وی با اشاره به اینکه در بحث زبان های خارجی باید به سمت کیفیت بخشی حرکت کنیم، تصریح کرد: کلاس های زبان های خارجی باید تراکم جمعیت دانش آموزی کمتری داشته باشد و به عنوان یک درس عملی شناخته شود؛زیرا در هنرستان ها به عنوان مثال کلاس ها 15 نفره هستند.
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش اضافه کرد: استفاده از امکانات آزمایشگاهی درست همانند آنکه دروس کارگاهی نیاز به کارگاه دارد، به نظرم زبان های خارجی نیز نیاز به لابراتوار دارد و وسایل سمعی و بصری و نیروی توانمند لازم می خواهد زیرا دبیر زبان انگلیسی ما باید خود دبیری توانمند باشد.
وی با بیان اینکه باید شیوه های تدریس را نیز تغییر داد و نحوه برگزاری آزمون های زبان های خارجی باید تغییراتی داشته باشد، عنوان کرد: در حال حاضر رویکرد ما از امتحان زبان انگلیسی به این صورت است که اگر کسی کلماتی را حفظ و مقدرای قواعد گرامری را بلد باشد، حداقل نمره را دریافت می کند.در صورتی که در آزمون هایی مانند تافل چند مهارت را سوال می کنند و اگر در همه آنها پذیرفته شد، گواهینامه دریافت می کند.
سحرخیز در پایان گفت: باید بازنگری صورت گیرد و هم دبیران قوی داشته باشیم و هم نحوه ارزشیابی مان باید تغییر کند ضمن اینکه نحوه تدریس معلمان تغییر کند و امکانات کارگاهی و آزمایشگاهی برای درس زبان های خارجی باید پیش بینی شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار