بیماری های قلبی و عروقی حاصل زندگی ماشینی

خبرگزاری پانا: توسعه وگسترش زندگی ماشینی انسانها بیماریهای مختلفی را باخود به ارمغان آورده و در این میان افزایش شمار مبتلایان به بیماری های قلبی و عروقی بیش از همه بر زندگی افراد سایه انداخته است

کد مطلب: ۱۷۱۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس خبر پانا ، مرگ و میرناشی از بیماری های قلبی و عروقی پس از سوانح و حوادث ترافیکی دومین رتبه را در کشور به خود اختصاص داده است و هر روز نیز بر تعداد مبتلایان به این بیماری ها افزوده می شود .

صاحب نظران و کارشناسان بیماری های قلبی و عروقی معتقدند علل متعددی در بروز این نوع بیماری و حتی کاهش سن شیوع آن در جامعه دخالت دارد و آنچه در این میان بیش از همه قابل تامل به نظر می رسد نقش استرس و اضطراب در شتاب بخشی ابتلا به آن است .

یک فوق تخصص بیماری های قلبی و عروقی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان بااشاره به اینکه شیوه زندگی کنونی و معضلات ناشی از آن موجب شده است روند شیوع بیماری های قلبی و عروقی در جامعه بیش از گذشته افزایش یابد گفت: استرس و اضطراب قالب زندگی امروزی شده و همه افراد با توجه به فراخور زندگی خود با این معضل دست به گریبان هستند .

حسن آهنگر افزود: استرس و اضطراب یک فاکتور و خطری مهم در ابتلای افراد به بیماری قلبی و عروقی محسوب می شود و به عبارتی در علامت دار شدن آن نقش اساسی دارد .

وی اظهار کرد: سبک زندگی انسانهای کنونی سبب شده خطر ابتلای عموم مردم به ویژه قشر در سن فعالیت جامعه به بیماری های قلبی و عروقی نسبت به گذشته روند صعودی داشته باشد .

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت : عوامل قابل تغییر مانند افزایش کلسترول، چاقی، مصرف دخانیات، کم تحرکی و استرس باعث افزایش فشار خون و ضربان قلب می شود و در نتیجه کار قلب را سخت تر می کند .

وی یادآورشد: استرس به دو نوع فیزیکی و هیجانی تقسیم بندی می شود و در این میان نوع اول آن برای افرادی که بیماری کرونر قلبی دارند، زیان آور است و نوع دوم آن نیز برای قلب مضر است .

این فوق تخصص بیماری های قلبی و عروقی مرکز آموزشی درمانی تخصصی و فوق تخصصی آیت الله موسوی زنجان گفت: استرس زیاد موجب افزایش ترشح آدرنالین شده و غلظت آن در خون بالا می رود و در نتیجه می تواند موجب لخته شدن خون شود که یک فاکتور خطرناک برای حمله قلبی است .

وی اظهار کرد: تیپ های شخصیتی مضطرب بیش از دیگران در خطر ابتلا به تنگی عروق کرنر قرار دارند و این موضوع یک عامل خطرناک به شمار می رود .

آهنگر افزود: استرس و اضطراب به نوبه خود فرد را مستعد چاقی می کند و حتی ممکن است با افزایش چربی خون نیز همراه باشد .

وی با اشاره به اینکه هم اکنون آمار جامع و دقیقی از تعداد مبتلایان به بیماریهای قلبی عروقی در کشور و حتی این استان وجود ندارد یادآورشد: مطالعات دقیق در این نوع بیماری با مشارکت دستگاههای متولی می تواند به طور یقین چشم انداز بهتری را در شناسایی علل و برنامه ریزی مناسب بهتر برای پیشگیری از آن را فراهم کند .

آهنگر افزود: عوامل غیرقابل تغییر مانند ارث، جنس، سن و دیابت نیز از فاکتورهای مهم ابتلا به بیماری قلبی است و در این میان شناسایی علایم اولیه نقش بسزایی در انجام درمان های به هنگام دارد .

وی یادآورشد: شایعترین علل زمینه ای بیماری های قلبی و عروقی در این استان شیوه و سبک زندگی نامناسب، چاقی، دیابت، فشارخون بالا، چربی خون، استرس و بی تحرکی است .

مسوول واحد مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز گفت: اطلاع رسانی و آگاهی بخشی از علل بیماریهای قلبی و عروقی به عموم مردم نقش اساسی در کاهش شمار مبتلایان دارد .

فریبا خسروشاهی افزود: کارکنان سازمانها و ارگانها به دلیل نوع فعالیت بیش ازدیگران به استرس و اضطراب دچار می شوند و به دلیل در برگیری جمعیتی نیز از گروههای در معرض خطر ابتلا به بیماری های قلبی و عروقی هستند .

وی اظهار کرد: آموزش ضمن خدمت با عنوان ˈ آشنایی با عوامل خطر بیماریهای قلبی عروقی ˈ همزمان با سراسر کشور و قبل از پایان سال جاری در این استان برگزار می شود .

مسوول واحد مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: بسیاری از کارکنان سازمان ها با توجه به نوع فعالیت خود پشت میزنشین و به عبارتی کم تحرک تر هستند و این موضوع از ابعاد مختلف اثرات نامطلوبی به دنبال دارد .

وی یادآورشد: هم اکنون کار دقیقی از تعداد مبتلایان و موارد مرگ و میر ناشی ازبیماری های قلبی و عروقی در این استان وجود ندارد و در این میان برنامه ریزیهای اولیه از قبیل جمع آوری اطلاعات برای بررسی و پالایش بیشتر این بیماری آغاز شده است .

خسروشاهی افزود: عوامل متعددی از جمله چاقی، عدم تحرکی، الگوی تغذیه ای نامناسب و از همه مهمتر مصرف بی رویه نمک در برنامه غذایی روزانه در بروز بیماری قلبی وعروقی دخالت دارد .

وی اظهار کرد: زندگی ماشینی امروزی، استرس های کاری و روزانه را در افراد به مراتب افزایش داده و این موضوع مهم موجب تنش های روحی و روانی و در نهایت ابتلا به بیماری های متعدد به ویژه قلبی و عروقی را فراهم کرده است .

کارشناس مسوول بیماری های غیر واگیر مرکز بهداشت استان زنجان گفت: مشکلات و معضلات اقتصادی از جمله مسایل مهم درزندگی روزمره افراد و این روند موجب تشدید استرس و اضطراب و عاملی مهم در افزایش بیماری ها شده است .

وی یادآورشد: عمده ترین راهکار در پیشگیری از بیماریهای مختلف به ویژه قلبی و عروقی ترویج سبک شیوه زندگی صحیح دربین عموم مردم است و اجرای این طرح نیازمند بررسی ابعاد مختلف، شناسایی علل و اقدامات کارشناسی شده است .

خسروشاهی افزود: هم اکنون مرحله نخست جمع آوری اطلاعات در این بخش آغاز شده است که پس از جمع بندی و تایید نهایی در این استان اجرایی خواهد شد .

وی همچنین از اجرای طرح غربالگری بیماری دیابت و فشار خون دو عامل خط ابتلا به بیماری قلبی و عروقی در این استان خبر داد و اظهار کرد: در این طرح افراد بالای 30 سال و زنان باردار مورد غربالگری قرار می گیرند که در مدت زمان شش ماه به پایان می رسد .

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان زنجان نیز با اشار به اینکه مصرف غذاهای آماده، انواع روغن های اشباع شده و کم تحرکی از جمله علل بروز بیماری های مزمن به ویژه قلبی و عروقی است گفت: بسیاری از افراد بدون توجه به برنامه غذایی مناسب خود انوع چربی ها و حتی نمک بیش از حد را در پخت و پز مواد غذایی خود مورد استفاده قرار می دهند .

عصمت عباسی گفت: مصرف نابجای مواد غذایی، استرس، اضطراب و چاقی به افزایش کلسترول خون منجر شده و عملکرد قلب و عروق را مختل می کند .

وی اظهار کرد: علت پایه ای چاقی و اضافه وزن، نبود تعادل انرژی بین کالری دریافتی و کالری های مصرفی است .

این کارشناس تغذیه مرکز بهداشت استان زنجان گفت: تغییر رژیم غذایی به سمت مصرف زیاد غذاهایی محتوی انرژی که دارای چربی و قند زیاد هستند اما ویتامین، مواد معدنی و دیگر ریز مغذی ها را ندارند از علل افزایش چاقی و اضافه وزن است .

وی اظهار کرد: عموم مردم نباید بیش از سه تا پنج گرم در روز نمک مصرف کنند این درحالی است که دو و حتی سه برابر میزان مجاز آن مورد استفاده قرار می گیرد .

عباسی افزود: بسیاری به دلیل آنکه به مصرف مواد شور علاقه بیش از حدی دارند نمک بیشتری مصرف می کنند و این موضوع عاملی خطرناک در بروز بیماری مختلف مانند فشار خون و یا بیماری های قلبی و عروقی است .

وی یادآورشد: استفاده از یک برنامه مدون و اصولی غذایی مناسب عامل مهم در پیشگیری از بیماری های مختلف است و توجه عموم مردم به این موضوع مهم آثار و نتایج مفیدی به همراه دارد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار