نقد و بررسی«هسته آتش فشانی سینما» بهروز افخمی

خبرگزاری پانا: کتاب «هسته آتش فشانی سینما» با حضور بهروز افخمی، نویسنده کتاب، در هفتمین نشست «دوشنبه‌های کتاب اندیشه» نقد و بررسی می‌شود.

کد مطلب: ۱۷۰۲۹۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس فرهنگی پانا، «هسته آتش فشانی سینما» در هفتمین نشست «دوشنبه های کتاب اندیشه» نقد و بررسی می‌شود. این کتاب دربرگیرنده 9مقاله از بهروز افخمی است که اولین بار در سال 1379 در انتشارات ساقی منتشر شد.

افخمی در مقدمه کتاب ضمن اشاره به این نکته که از عمر بعضی از این مقالات بیش از ده سال می‌گذرد، می‌نویسد: «من به خطوط اصلی آنچه در این مقالات نوشته‌ام، هنوز اعتقاد دارم.» او کتابش را به سید مرتضی آوینی تقدیم می‌کند و می‌نویسد: «دوست دارم هر چیزی را که در این کتاب خوب است و دلنشین است و دروغ نیست، پیشکش کنم به استاد جوانمرد و جوان بخت و جوان روح همه بچه‌های روایت فتح، سید مرتضی آوینی، که اگر قابل باشم استاد من هم هست.»

بر اساس این گزارش، کتاب بهروز افخمی شامل نوشته‌ها و نقدهای سینمایی‌اش است که در صد صفحه منتشر شده است. یکی از مهم‌ترین مقالات این کتاب «هسته آتش فشانی سینما» است که عنوان کتاب هم به آن اشاره دارد. افخمی در این مقاله سعی می‌کند «رئوس کلی یک نظریه نانوشته اما مقبول را پیرامون خواص ذاتی سینما و روش استفاده از آن» را شرح دهد. مقاله «بحران در سینمای ایران» و یادداشت «با ابراهیم حاتمی کیا» هم از دیگر قسمت‌های جذاب کتاب است. افخمی در پایان یادداشت‌اش درباره حاتمی کیا می‌نویسد: «قبلا گفته‌ام و از تکرار آن ابایی ندارم که هر مملکت کافی است فقط یک فیلمساز مثل تو داشته باشد. تا به خاطر آن به خود ببالد و به دنیا فخر بفروشد.» او سپس ادامه می‌دهد: «اما ما یک مملکت نیستیم، بلکه پیش قراولان امتی یک میلیارد نفری هستیم. همین لازم می‌آورد که بیش از یک فیلم ساز مثل تو داشته باشیم. پس فقط می‌توانم دعا کنم که که خدا زیادت کند، یعنی عمرت را طولانی و پر برکت قرار دهد و از امثال تو فیلم سازان دیگری نصیب ما بفرماید.»

از مقاله‌های دیگر این کتاب می‌توان به «داشتن و نداشتن»، «هلاک عقل به وقت اندیشیدن»، «واقعیت و سینما»، «قبض دائمی و بسط ناپذیر نقد فیلم»، «آن دنیای دیگر»، و «تاریک خانه نظریه پردازی» اشاره کرد.

بهروز افخمی کارگردان و نویسنده است. سریال «کوچک جنگلی» و فیلم سینمایی «عروس» از کارهای سالهای قبل او است. در کارنامه سینمایی او کارگردانی فیلم‌هایی مثل فرزند صبح، سن پترزبورگ، گاوخونی، شوکران، جهان پهلوان تختی و عقرب وجود دارد. او فیلم نامه بعضی از این آثار را هم خودش نوشته است.

سلسله نشست‌های «دوشنبه های کتاب اندیشه» که هر دو هفته یکبار و روزهای دوشنبه برگزار می‌شود، کار مشترک کانون اندیشه جوان و فرهنگسرای اندیشه است. ساعت 15 روز دوشنبه مورخه 16 /10 / 1392 «هسته آتش فشانی سینما» با حضور بهروز افخمی و منتقدان در سالن اجتماعات فرهنگسرای اندیشه نقد و بررسی خواهد شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار