هشدار در مورد مصرف الكل در پوسترهای قوه قضائیه/ 200 هزار معتاد الكل در كشور

خبرگزاری پانا:معاون پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با انتشار پوسترهای هشدار دهنده موضوع پیشگیری از مصرف مشروبات الكلی را در دستور كار خود قرار داده است.

کد مطلب: ۱۶۸۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه با انتشار پوسترهایی با موضوع مصرف الكل وارد اعتیاد به الكل در میان جوانان شده و همراه با توصیه های مذهبی، قرآنی و قانونی تلاش كرده است تا جوانان را از این اقدام منع كند.

در این پوسترها آمده است: بر اساس قانون جدید مجازات اسلامی آمده است خوردن آبجو و مشروبات الكلی حتی اگر هم مستی نیاورد 80 ضربه شلاق دارد. همچنین هركس اقدام به تولید یا فروش مشروبات الكلی كند یکسال حبس و 74 ضربه شلاق دارد.

بر اساس این گزارش، انتشار این پوسترها در حالی است كه فرمانده نیروی انتظامی کشور سال گذشته از وجود 200 هزار معتاد به الکل در کشور خبر داد و این همزمان با شکایتهایی بود که مسئولان وزارت بهداشت از مصرف بالای الکل در جامعه مطرح کرده بودند. آمار دیگری در این باره می‌گوید که در برخی مناطق کشور آمار سوءمصرف الکل بالاست برآورد می‌شود که سالانه بین 60 تا 80‌میلیون لیتر انواع مشروبات الکلی به کشور قاچاق می‌شود. این آمار جدا از مشروباتی است که در کشور به صورت دست ساز و خانگی تهیه می‌شوند که اتفاقا منجر به پر پول کردن جیب های عده ای از افراد و راهی شدن تعداد بیشماری از مصرف کنندگان این محصولات به بیمارستان و گاه به قبرستان‌ها شده است.

مصرف مشروبات الکلی به 18 سال رسیده است
دکتر مجید ابهری آسیب شناس می‌گوید: در 10سال گذشته سن مصرف مشروبات الکلی به حداقل 18 سال رسیده است و الکلیسم به عنوان یک اعتیاد ویرانگر در رنج سنی 25 تا 40 سال مشاهده شده و مشروبات مصرفی معمولا از طرق مختلف به دست مصرف کنندگان می‌رسد. این آسیب شناس اجتماعی ادامه می‌دهد: با توجه به گسترش روزافزون مصرف مشروبات الکلی به عنوان یکی از ابزارهای ناتوی فرهنگی معمولا کسانی که مشروبات الکلی مصرف می‌کنند به سه گروه تقسیم می‌شوند. دسته اول کسانی که به دنبال ترک مواد مخدر و بر اثر آموزش‌های غلط این حرکت را به عنوان جایگزین انتخاب کرده در حالیکه از این حقیقت غافل هستند که جایگزینی مشروبات الکلی به جای مواد مخدر تخریب مضاعف روی سیستم عصبی و دستگاههای اصلی بدن مانند قلب و مغز دارد.
گروه دوم مصرف کنندگان این مواد به گفته این متخصص علوم رفتاری، جوانانی هستند که به خاطر ضعف مهارت‌های زندگی به دعوت دوستان خود پاسخ گفته و به عنوان تفریح و سرگرمی از مشروبات الکلی استفاده و در هر فرصت به دست آمده مانند میهمانی‌ها و یا (پارتی) یا گردش‌های گروهی اقدام به نوشیدن مشروبات الکلی می‌کنند. همچنین وی گروه سوم را افرادی می‌داند که از قبل از انقلاب به مصرف الکل آشنا بوده و اکنون نیز بر اساس عادت خود این حرکت را انجام می‌دهند.



ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار