دستاورد نخبه ایرانی درباره تأثیر داروهای ترک اعتیاد بر روند درمان سرطان پروستات

خبرگزاری پانا:یک متخصص و نخبه جوان ایرانی موفق به کشف تأثیر ترکیبات اوپیوم (opium) بر روی سطح سرمی آنتی‌ژن اختصاصی پروستات شد که این دستاورد گامی در غربالگری سرطان پروستات و تشخیص زودرس آن به شمار می‌رود.

کد مطلب: ۱۶۸۶۶۶
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، دکتر عرفان امینی، متخصص اورولوژیست که دستاورد تحقیقاتی وی در قالب رساله دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی حاصل شده است، گفت: سرطان پروستات یک سرطان شایع در بین مردان و تشخیص زودرس آن دارای اهمیت بسیار است.

وی با بیان این که غربالگری به منظور تشخیص زودرس سرطان پروستات به ویژه در بین مردان بالای 50 سال که دارای سابقه فامیلی این بیماری هستند اهمیت ضروری دارد، افزود: آزمایشات لازم برای غربالگری سرطان پروستات معمولا تحت تاثیر عوامل مختلف مثل عفونت‌های ادراری، تنگی مجرای ادرار، مصرف داروهای مختلف و جراحی‌ها قرار می‌گیرند و این عوامل می‌توانند موجب اختلال در نتایج آزمایشات شوند.

دکتر امینی با اشاره به تحقیقات انجام شده خود در زمینه سرطان پرستات گفت: در تحقیقات خود متوجه تاثیر ترکیبات اوپیوم بر روی سطح سری آنتی‌ژن اختصاصی پروستات شدم.

به گفته این محقق، تحقیقات وی نشان داد: علاوه بر عوامل یاد شده در بالا، ترکیبات اوپیوم از جمله داروهای ترک اعتیاد و تریاک، نیز بر نتایج آزمایشی سرطان پروستات تاثیرگذار است و می‌تواند تشخیص زودرس این بیماری را با تاخیر مواجه کند.

وی ترکیبات opium را شامل ترکیباتی مانند مرفین و متادون دانست.

دکتر عرفان امینی، متخصص اورولوژی، فارغ‌التحصیل پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانش‌آموخته دوره دکتری تخصصی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، دارنده مدال طلای المپیاد شیمی در سال 77 و هم اکنون عضو بنیاد ملی نخبگان است.

از رساله دکتری تخصصی وی که به راهنمایی دکتر سید یوسف حسینی تدوین یافته، یک مقاله تحقیقاتی در ژورنال آمریکایی gold urology در سال 2012 منتشر شده است.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار