کودکان بیش فعال مصرف تنقلات را کاهش دهند

خبرگزاری پانا: محدودیت‌های غذایی مانند محدودیت مصرف شیرینی، تنقلات مثل چیپس و پفک، مواد غذایی محرک مانند سس، نوشابه و شکلات باعث بهبود علایم بیش فعالی در کودک می‌شود.

کد مطلب: ۱۶۷۳۴۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، یک روانپزشک در یزد با اشاره به اینکه بیش فعالی یک اختلال نسبتا شایع در میان کودکان است اظهار کرد: شیوع این اختلال در کودکان ۳ تا ۷ درصد است و در پسران نیز شایع‌تر است. در خصوص علل و عوامل ایجاد این اختلال گفت: علل ژنتیکی، سابقه خانوادگی و فامیلی و تغییرات بیولوژیکی و نورو شیمیایی مغز از علل ایجاد این اختلال است.

امیررضا چمنی از جمله علائم این بیماری را حواس پرتی و بی‌توجهی به معلم و والدین دانست و افزود: این کودکان معمولا در انجام تکالیف و امتحاناتشان بی‌دقتند، به جزئیات اهمیت نمی‌دهند، وسایل شخصی خود را مکررا گم می‌کنند، حواسشان به آسانی پرت می‌شود، فراموشکاری داشته و در دروس املا و ریاضی به علت بی‌دقتی نمرات خوبی بدست نمی‌آورند.

این روانپزشک، دومین علامت این اختلال را بیش فعالی کودک عنوان کرد و گفت: معمولا این کودکان بی‌قرار هستند، روی صندلی تکان می‌خورند، قادر نیستند به مدت طولانی روی صندلی بنشینند و صندلی را ترک می‌کنند، پریدن و دویدن در جای غیرمعمول دارند، همچنین این کودکان قادر نیستند در محیط بی‌سر و صدا فعالیت کنند، پر حرفند و پر جنب و جوش.

وی سومین خصوصیت این کودکان را رفتارهای تکانشی و انفجاری دانست و بیان کرد: به عبارتی این کودکان قادر نیستند قبل از عمل فکر کنند، معمولا تصمیمات ناگهانی می‌گیرند، ناتوانی در انتظار کشیدن و در صف ایستادن، دخالت در کار دیگران و قطع حرف دیگران از خصوصیات دیگر این اختلال است.

چمنی ادامه داد: این کودکان مستعد حادثه‌اند، رفتارهای پرخطر مانند پریدن از ارتفاع، بازی با کبریت و دوچرخه سواری پر سرعت دارند.

وی در مورد عوارض این اختلال هم گفت: در صورت عدم درمان و پیگیری اختلال بیش فعالی باعث افت تحصیلی، کاهش عزت نفس و اعتماد به نفس، ایجاد احساس بی‌کفایتی، احساس سرخوردگی و افسردگی ثانویه توام با پرخاشگری در کودک می‌شود.

این روانپزشک همچنین در خصوص درمان این اختلال اضافه کرد: معمولا سیر بیماری تا سنین نوجوانی علائم بهبود پیدا می‌کند و درمانهای دارویی موجب افزایش دقت و تمرکز و کاهش بیش فعالی و رفتارهای پرخاشگرایانه در کودک شده و منجر به بهبود در عملکرد تحصیلی و کاهش اختلالات رفتاری خواهد شد.

این متخصص اعصاب و روان خاطرنشان کرد: همچنین محدودیت‌های غذایی مانند محدودیت مصرف شیرینی، تنقلات مثل چیپس و پفک، مواد غذایی محرک مانند سس، نوشابه و شکلات باعث بهبود علایم در کودک می‌شود.

وی یادآور شد: رفتار درمانی و آموزش و مشاوره والدین در بهبود علایم این کودکان بسیار موثر است.

این روانپزشک افزود: کودکانی که این اختلال را دارند، در دوران بارداری نیز تحرک جنینی آن زیاد است و در دوران شیرخوارگی هم به صدا، نور و حرارت بسیار حساس بوده و کودکانی پرتحرک و پرانرژی هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار