خالو:

مصالح سبك در ساختمان خطرات زلزله را كمتر می كند/ عمر ساختمان ها در ایران فقط 30 سال است

خبرگزاری پانا: استاد و مدیر قطب سازه و زلزله دانشگاه شریف گفت: یكی از راه هایی كه می تواند ما را در برابر حوادث زلزله ایمن نگه دارد استفاده از مصالح سبك است.

کد مطلب: ۱۶۵۸۹۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا: پروفسور علیرضا خالو ابراز داشت: خوشبختانه طی این سالها در كشور از نظر مصالح ساختمان ها پیشرفت های خوبی حاصل شده است و مهندسان و ناظران باید توجه داشته باشند كه دیوارهایی با ضخامت بالا در ساختمان ها نباید استفاده شود و عملا اثر منفی می تواند برای سازه داشته باشد.

وی افزود: با به كار گیری مصالح سبك و رعایت استاندارهای ساخت و ساز می توانیم ساختمان های ایمن تری را در برابر حوادث و بلایای طبیعی داشته باشیم.

خالو با بیان اینكه عمر ساختمان ها در ایران بسیار پایین است، تصریح كرد: در دنیا عمر ساختمان حدود 80 سال است در حالی كه در ایران عمر سازه به 30 سال هم نمی رسد و این باعث هدر رفتن هزینه ها شده و همچنین هزینه های سنگینی را بر صاحبان آنها تحمیل می كند.

وی بیان داشت: مهندسان و دست اندركاران باید تلاش كنند تا ضوابط و استاندارها را در ساختمان سازی رعایت كنند و دوام ساختمان ها را بالا ببرند

مدرس دانشگاه شریف عنوان كرد: اگر ساختمانی حتی پنج درصد احتمال آسیب در آن باشد زمانی كه زلزله اتفاق افتد ممكن است با مسدود كردن راه ها مسیر امداد رسانی را مسدود كند و تلافات بیشتری را در پی داشته باشد.

وی با بیان اینكه سازمان های نظام مهندسی باید در اجرای درست قوانین ملی ساختمان ها تلاش كنند، اظهار داشت: این سازمان باید مقید شوند تا در چهارچوب قوانین و استاندار سازی ساختمان ها تلاش كنند و مطمئن باشند اگر ساختمانی ساخته می شود ضد زلزله طراحی شده باشد.

خالو اضافه كرد: همچنین تولید كننده و مصرف كننده باید آگاهی های لازم را قبل از ساخت باید بدانند و سازمان نظام مهندسی نباید ساختمانی را كه با رعایت نكردن استاندارد ها ساخته می شود را به آن مجوز بدهند.

وی گفت: بعد از زلزله ای كه در رود بار رخ داد در كشور در زمینه ایمنی سازها در برابر زلزله كارهای انجام شده است اما به نظر می رسد كافی نباشد و ارگان هایی همچون شهرداریها، سازمان نظام مهندسی و ستاد بحران نظارت ها را بیشتر كنند.

این استاد خاطرنشان كرد: همچنین این سازمان ها به همراه مطبوعات به ویژه صدا سیما باید در جهت فرهنگ سازی و اطلاع رسانی به مردم تلاش بیشتری را انجام دهند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار