رئیس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران از تخلیه حباب‌قیمت‌ها خبر داد

برگشت قیمت‌مسكن به سطح پارسال

خبرگزاری پانا: رئیس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران با اعلام بازگشت قیمت مسكن به سطح دوران قبل از التهاب‌ بازارهای‌اقتصادی، شرایط جدید بازار مسكن را برای خرید‌های مصرفی بصورت نسبی، مناسب توصیف كرد.

کد مطلب: ۱۶۳۰۶۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا ، حسام عقبایی گفت: میانگین قیمت هر مترمربع واحدمسكونی در شهر تهران هم‌اكنون به كمتر از 3 میلیون و 900 هزار تومان رسیده كه در مقایسه با نقطه‌اوج قیمت در خرداد92، حدود 11 درصد كاهش یافته است.


رئیس اتحادیه مشاوران‌املاك تهران با بیان اینكه در حال حاضر اطلاعات سامانه رهگیری معاملات مسكن به عنوان داده‌های مرجع برای محاسبه متوسط قیمت مورد استفاده قرار می‌گیرد و حتی مركز آمار ایران نیز در تعیین نرخ میانگین، از این سامانه بهره می‌برد، افزود: روند ماهانه قیمت خرید و فروش آپارتمان مسكونی در این سامانه نشان می‌دهد موتور تحریك‌قیمت در بازار مسكن تهران از زمستان سال‌گذشته تحت تاثیر تشدید التهاب قیمت سكه و دلار شتاب گرفت و در بهار امسال با تشكیل حباب در قیمت‌مسكن، منحنی قیمت با رشد بی‌سابقه 71درصدی به بالاترین سطح خود رسید طوریكه در خردادماه هر مترمربع آپارتمان مسكونی در تهران بطور میانگین 4 میلیون و 300 هزار تومان معامله شد. اما از تیرماه مسیر نوسان قیمت‌ها تغییر جهت داد و با شیب نسبتاً تند ارزش معاملاتی واحدهای مسكونی را به سطح پاییز و اوایل زمستان سال‌گذشته برگرداند.


عقبایی تصریح كرد: قیمت‌مسكن در حال حاضر در مقایسه ماهانه، نرخ رشد منفی نشان می دهد و نزول قیمت تایید می‌شود.


رئیس اتحادیه املاك تاكید كرد: همانطور كه بانك‌مركزی در بررسی تورم و شاخص قیمت‌ها، همواره تغییرات ماهانه قیمت كالا و خدمات را مبنا قرار می‌دهد و در عین‌حال تورم‌سالانه را نیز اعلام می‌كند، برای بازار مسكن و اطلاع واقعی از وضعیت قیمت مسكن نیز لازم است در كنار توجه به رشد سالانه، نوسانات ماهانه و فصلی، ملاك ارزیابی قرار گیرد.


عقبایی خاطرنشان كرد: در ماه‌های اخیر علاوه بر منفی‌شدن نرخ رشد ماهانه قیمت مسكن، نرخ رشد نقطه‌به‌نقطه (نسبت به فصل مشابه سال91) نیز كاهش پیدا كرده و از 60 تا 71 درصد بهار92 به 50 درصد در تابستان92 رسیده است.


رئیس اتحادیه مشاوران املاك تهران با تاكید براینكه هم‌اكنون با توجه به فصل سرد سال و همچنین آرامش نسبی قیمت‌ها، شرایط برای خریدمصرفی در بازار مسكن مساعد است، گفت: معمولاً معاملات مسكن در دو فصل به ترتیب تابستان و اواخر زمستان (شب‌عید) رونق می‌گیرد و در این دو دوره، حجم تقاضای مراجعه‌كننده به بنگاه‌های املاك بیشتر از سایر ماه‌های سال می‌شود. بنابراین در فضای آرام اقتصادی و سیاسی این روزها، ریسك خرید مسكن در كمترین حد قرار دارد، ضمن اینكه سطح كنونی قیمت‌ها نیز شكننده‌تر از گذشته است.


عقبایی به متقاضیان مصرفی توصیه كرد: خرید از بازار ملك را به ماه‌های آتی منتقل نكنند زیرا اگرچه چشم‌اندازی برای افزایش قیمت‌مسكن لااقل در كوتاه‌مدت وجود ندارد اما خریدهای شب‌عید و رونق معاملات در آن زمان، امكان چانه‌زنی با مالكان و خرید با قیمت‌مناسب را سخت‌تر خواهد كرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار