دنبال بهبود وضعیت بهداشتی کشتارگاه‌ها هستیم/بررسی مقدار سرب موجود در شیر

خبرگزاری پانا:معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به بررسی‌ها درباره مقدار سرب در شیر، گفت: هم‌اکنون در این زمینه در حال تحقیق هستیم تا مقدار سرب موجود در شیرهای تولیدی مشخص شود.

کد مطلب: ۱۵۷۴۷۰
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، محسن مشکات اظهار داشت: پروژه‌هایی تحقیقاتی در رابطه با بررسی مقدار سرب موجود در شیر در حال اجرایی شدن است و اطلاعات به‌دست آمده را در ماه‌های آتی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

وی درخصوص شرایط کشتارگاه‌ها عنوان کرد: هم‌اکنون با کمک بخش خصوصی 228 کشتارگاه صنعتی طیور و 68 کشتارگاه صنعتی دام در کشور داریم و برای این‌که وضعیت بهداشتی کشتارگاه‌ها بهبود پیدا کند، به دنبال بالا بردن تعداد کشتار گاه‌ها هستیم.

به گزارش خبرنگار اقتصادپرس، سرب از جمله فلزات سنگین است كه می‌تواند از راه‌های مختلف وارد بدن حیوان و انسان شده و در صورت تداوم آلودگی باعث بروز مسمومیت شود.

تغذیه دام با علوفه آغشته با سرب نشان داده است که قسمت اعظم سرب مصرفی توسط گاوهای شیری به درون

شیر راه نمی‌یابد. در واقع بدن گاو مانند یک فیلتر بیولوژکی موثر عمل کرده و سرب وارد شده توسط غذا را به‌جای آنکه به درون شیر انتقال دهد، به سوی بافت استخوان سوق می‌دهد، اما سرب تجمع پیدا کرده در استخوان به سهولت به داخل شیر وارد می‌شود.

با اینکه گاوها می توانند تا 100 میلی گرم سرب در هر کیلو گرم از جیره غذایی را بدون اثرات قابل توجه تحمل کنند، حداکثر سرب قابل تحمل در جیره غذایی 30 میلی‌گرم در هر کیلوگرم تعیین شده است. یک‌بار مصرف سرب به میزان 200 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم وزن زنده برای گاوها کشنده است.

منبع: اقتصادپرس

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار