هشدار سردار حجازی درباره «خودسرها»

خبرگزاری پانا:معاون ستاد کل نیروهای مسلح و فرمانده پیشین بسیج مستضعفین، نسبت به «موقعیت دادن به خودسرها در بسیج» هشدار داد.

کد مطلب: ۱۵۷۲۶۳
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، گزیده گفت‌وگوی سردار محمد حجازی با روزنامه قانون در پی می‌آید:

* بسیج در طول مدت تشکیل خود تغییر تعریفی نداشته بلکه نقش آن تغییر کرده است. بسیج از ابتدا یک ماموریت گسترده داشت و برداشت امام (س) از بسیج حضور سازمان‌یافته مردم در عرصه‌های مختلف برای پاسخگویی به ضرورت‌ها بود. حال یک روز ضرورت جنگ بود بعد از جنگ هم بسیج در بازسازی و سازندگی شرکت کرد و یک دوره نیز در برابر هجمه‌ها به مبانی اعتقادی ایستاد و این یعنی بسیج در هر زمان کمر به حل ضروریت‌های خاص آن دوران می‌بندد.

* ضروری‌ترین رسالت و ماموریت امروز بسیج، دفاع از هویت و موجودیت انقلاب در عرصه‌های گوناگون است که امام (س) از آن به عنوان دفاع همه‌جانبه نام بردند و بسیج پدیده‌ای است که می‌تواند در همه عرصه‌ها حضور داشته باشد.

* اگر از بدو تشکیل بسیج تا امروز مقایسه‌ای داشته باشیم به این نتیجه می‌رسیم که بسیج هم از لحاظ کیفی و هم کمی، رشد قابل توجهی داشته است. حتی برداشت‌ها از بسیج در آن روزهای اولیه یک‌طرفه و ناقص بود ولی امروز دید کامل و جامعی به بسیج وجود دارد. امروزه از پزشکان و مهندسان گرفته تا اصناف و لایه‌های مختلف اجتماعی در بسیج حضور دارند. این نشان‌دهنده عمق یافتن بسیج است. از سوی دیگر ملت ما نسبت به گذشته پخته‌تر شده و از لحاظ علمی، سیاسی و تحصیلی رشد کرده که بسیج نیز به‌ عنوان مشتی از این خروار رشد کرده است.

* زمانی که بسیج ملی تشکیل شد، این نهاد زیر نظر رئیس‌جمهور بود و در آن مقطع از بسیج به‌ عنوان یک اهرم استفاده می‌شد اما از وقتی متصل به سپاه پاسداران شد و به این دلیل که سپاه در قانون اساسی زیر نظر ولی فقیه است، بسیج نیز به یک ساحل امن رسید و از آمد و رفت دولت‌ها در امان ماند ... در مجلس شورای اسلامی آن زمان، کسانی‌که مانند بنی‌صدر مخالف اتصال بسیج به سپاه بودند سر از نا‌کجاآباد درآوردند.

* بعضی از مسئولان و ارگان‌ها از بسیج توقع دارند که مطابق خط مشی آنها حرکت کند و وقتی که رویکرد مستقل بسیج را می‌بینند به مذاقشان خوش نمی‌آید. افرادی نیز می‌خواستند بسیج در مشت گروه خاصی باشد و برخی اوقات با تعریف و تمجید و گاهی نیز با توهین و اتهام می‌خواستند بسیج را در اختیار بگیرند. بسیج متعلق به نظام است و متعلق به ارگان و دولت خاصی نیست و باید خط را از رهبری بگیرد. شاید خیلی‌ها نیز از روی دلسوزی توصیه‌هایی راداشته باشند و نمی‌توان گفت همه سوءنظر دارند.

* طبیعت بسیج مملو بودن از نیروی‌های جوان است و این افراد تازه به عرصه فعالیت‌های اجتماعی و فرهنگی قدم نهاده و ممکن است اشکال و اشتباهی در کار این افراد وجود داشته باشد و این را نمی‌توان کتمان کرد ولی اشتباه افراد و گروه‌های بسیجی را نمی‌توان به پای بسیج نوشت. بسیج یک کلیتی دارد و آن حرکت کلی بسیج است که اگر کسی آن را متهم کند یا ناآگاه است یا عناد دارد ولی اگر کسی به فرد یا طرحی در بسیج انتقاد داشته باشد ایرادی به آن نیست. حال شاید این اقدام یا از روی دلسوزی یا به دنبال کوبیدن بسیج باشد.

* بسیجی نباید کار خلاف انجام دهد و من اقدامات اشتباه را تایید نمی‌کنم ولی بسیجی بخشی از وقتش در اختیار بسیج است و اگر در این بازه کار خلافی انجام دهد، بسیج باید پاسخگو باشد. از سوی دیگر نیز مسئولان در بسیج باید مراقبت کنند تا به خودسر‌ها در بسیج موقعیت داده نشود و نباید هر کاری که بسیجی انجام داد به پای بسیج نوشته شود.

* اگر بسیج با لباس و امکانات بسیج به نفع و علیه نامزدهای انتخاباتی کار کند خلاف است ولی اگر در کسوت شهروند کاری انجام دهد منعی ندارد. باید تفکیک شود. ما نمی‌توانیم به بیست میلیون جامعه فعال بگوییم تمام قوانین یک فرد نظامی بر شما نیز مقرر است و این بیست میلیون را از عرصه خارج کنیم. در این صورت باید پرسید سیاست به دست چه کسانی خواهد افتاد؟ عرصه برای چه کسانی خالی می‌شود؟

* فتنه ۸۸ سنگ بنای کجی بود که روند تضاد آرا و انتخابات آزاد را به یک لشکرکشی خیابانی تبدیل کرد و اگر این سنت باب می‌شد عاقبت بسیار تیره و تاری در بر داشت. این بدعت بدی بود که گذاشته شد و اگر در آینده نیز اتفاقی بیفتد بر عهده کسانی است که در آن سال آن فتنه را بر پا کردند. در آن سال نقش بسیج تعیین‌کننده بود و بخشی از توان بسیج به عرصه آمد و خیلی‌ها منتظر بودند تا تکلیفی بر آنها معلوم شود و دیدید که در ۹ دی چه جمعیتی وارد میدان شدند که عده‌ای از آنها بسیجی با کارت بودند و برخی نیز بسیجی بدون کارت.

* رابطه ما با دولت یازدهم خوب است. آقای رئیس‌جمهور حمایت خود را اعلام کردند و امیدواریم که همین‌گونه پیش رود.

* ما با حمایت از دولتمردان و هیات مذاکره‌کننده باید از آنها بخواهیم سعی کنند این تعهداتی که طرف مقابل داده است دچار بدقولی و بدحسابی نشود. دولتمردان ما باید در ادامه کار نیز همانطور که در این دوره با صلابت و ایستادگی بر حقوق مردم تاکید داشتند همین مسیر را دنبال کنند.

* به غرب توصیه می‌کنم اگر از تعهدات خود عقب بنشیند ایران نیز به تعهداتی که داده است پایبند نخواهد بود.

منبع: ایسنا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار