تمدید معافیت مشتریان نفت ایران از تحریم های آمریکا

خبرگزاری پانا: دولت آمریکا کشورهایی همچون چین، هند و کره جنوبی را که مشتریان عمده نفت ایران هستند، برای ٦ ماه دیگر از تحریم های نفتی معاف کرد.

کد مطلب: ۱۵۶۹۹۴
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از رویترز از واشینگتن، وزارت امور خارجه آمریکا روز گذشته (جمعه هشتم آذر) چین، هند، کره جنوبی و چند کشور دیگر را به مدت ٦ ماه دیگر از تحریم های ایالات متحده برای مشتریان نفت ایران معاف کرد.

بر پایه قانون داخلی آمریکا که تحریم هایی را برای صنعت نفت ایران در نظر گرفته، وزارت خارجه ایالات متحده موظف است وضعیت خرید نفت مشتریان ایران را زیر نظر بگیرد و درباره معافیت آنها از مجازات تخطی از تحریم، تصمیم گیری کند.

چندی پیش در پی توافق هسته ای ایران و ٦ قدرت جهانی، قرار شده بود غرب امکان دسترسی تهران را به چند میلیارد دلار از دارایی های خارجی این کشور، فراهم کند.

معافیت های اعلام شده از سوی وزارت خارجه آمریکا نشان می دهد که بانک های کشورهای خریدار نفت ایران، مورد مجازات های مالی در ایالات متحده قرار نمی گیرند.

از آغاز دور تازه تحریم های آمریکا از سال ٢٠١٢ میلادی، هر ٢٠ کشور خریدار نفت ایران همواره از معافیت های وزارت خارجه آمریکا بهره مند بوده اند. با وجود توافق ژنو، آمریکا همچنان مجازات مشتریان ایران را حق خود می داند.

افزون بر چین، هند و کره جنوبی، کشورهای دیگری همچون ترکیه و تایوان نیز از این معافیت ها بهره مند شدند. نام برخی مشتریان گذشته نفت ایران نیز که دیگر از ایران نفت نمی خرند نیز در فهرست معافیت آمده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار