پانا گزارش می دهد؛

لزوم بازبینی در نحوه تردد خودروهای کشاورزی در جاده های بین شهری

خبرگزاری پانا: با توجه به خسارت های مالی و جانی که هنگام فصل برداشت محصول، ماشن آلات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین بر اثر تردد در جاده های بین شهری به شهروندان خودروهای حاضر در این مسیر ها وارد می کنند این نیاز احساس می شود که در نحوه تردد این ماشین آلات بازبینی شود.

کد مطلب: ۱۵۶۴۱۳
لینک کوتاه کپی شد


به گزارش خبرگزاری پانا: با توجه به خسارت های مالی و جانی که هنگام فصل برداشت محصول، ماشن آلات کشاورزی مانند تراکتور و کمباین بر اثر تردد در جاده های بین شهری به شهروندان خودروهای حاضر در این مسیر ها وارد می کنند این نیاز احساس می شود که در نحوه تردد این ماشین آلات بازبینی شود.

، هر ساله هنگام برداشت محصولات کشاورزی فعالیت ادوات کشاورزی مانند کمباین و تراکتور نیز رونق می یابد. به همین دلیل در استان گلستان بعنوان قطب کشاورزی کشور در فصل برداشت محصولات شاهد این هستیم که تردد ماشین آلات کشاورزی در جاده های بین شهری خسارات مالی و جانی به افراد وارد می کند.

سرعت پایین این ادوات، نداشتن تجهیزات و علائم هشدار دهنده، عدم تسلط رانندگان و یا حتی نداشتن گواهی نامه مخصوص در بسیاری از حوادث عامل اصلی خسارت شناخته شده. ولی آیا مشکل اصلی از خودروهای مخصوص کشاورزی است؟

با بررسی دقیق تر این مساله مشخص می شود که قصور رانندگان وسایل نقلیه و ادوات کشاورزی تنها گوشه ای از مشکل است زیرا سوال اصلی اینجاست چرا باید تجهیزاتی مانند کمباین که از نظر مشخصات فنی استانداراد لازم را برای حضور در جاده های اصلی بین شهری ندارند در این جاده ها تردد می کنند؟

از نظر استاندارد ایده آل ترین شرایط، وجود جاده مخصوص تردد وسایل و ماشین آلات کشاورزی است. زیرا اکثر خودروهای کشاورزی مانند تراکتور و کمباین از نظر ابعاد بسیار بزرگتر از استاندارد جاده های کشور هستند و از طرف دیگر سرعت تردد آن ها نیز با این استاندارد ها سازگار نیست.

ولی در حال حاضر تنها اقدام انجام شده برای این بخش احداث جاده های بین مزارع است و در بخش بین شهری هیچ برنامه ای برای این قسمت دیده نشده.

در همین زمینه یکی از شهروندان شهرستان علی آبادکتول به خبرنگار مهر گفت: هفته گذشته، هنگام شب در حال تردد با خودروی شخصی پراید از زرین گل به سمت داخل شهر بودم که نا گهان متوجه حضور یک تراکتور در جاده شدم.

هادی صفرخانی افزود: به دلیل بارندگی جاده بسیار لغزنده بود و لی رغم این که ترمز زدم موفق به کنترل خودرو نشدم و پس از برخورد با تراکتور به حاشیه جاده پرتاب شدم.

وی ادامه داد: خودرو بنده آسیب جدی دید و خودم هم از ناحیه کمر و گردن صدمه دیدم.

صفرخانی تصریح کرد: تردد این خودروها در این جاده به دلیل وجود زمین های کشاورزی طبیعی است ولی هنگام شب اکثر خودروها علائم هشدار دهنده ندارند و باعث ایجاد چنین حوادثی می شوند.

وی بیان کرد: این گونه ماشین آلان به دلیل این که سرعت کمی دارند معمولا در جاده های پر تردد ترافیک سنگین هم ایجاد می کند که اگر رانندگان صبر را لازم را نداشته باشند حتما حادثه ایجاد خواهند کرد.

در همین زمینه معاون حمل و نقل اداره کل راه و شهرسازی استان گلستان گفت: تعداد وسایل نقلیه کشاورزی بسیار زیاد است که از نظر آمار چند برابر وسایل حمل و نقل عمومی هستند.

ابوالفضل صفری افزود: اکثر این وسایل استاندارد لازم را برای تردد در جاده ها ندارند.

وی ادامه داد: نداشتن شبرنگ، چراغ خطر، علائم هشدار دهنده و تابلو های خطر می تواند به کاهش خطرات کمک کند ولی اکثر رانندگان و صاحبان خودروها این موارد را رعایت نمی کنند.

صفری اظهار کرد: متاسفانه به دلیل فرسودگی این تجهیزات اکثر آنها دچار نقص فنی هستند و در بسیاری از وارد هم دیده شده که راننده مورد نظر گواهی نامه نداشته و فقط به واسطه دیگران و به صورت تجربی رانندگی با این ماشین الات را یاد گرفته که این خود بزرگترین خطر است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار