نظام پرست: کودکان درونگرا بیشتر نقاشی می کنند

خبرگزاری پانا:کارشناس روانشناسی بیان کرد: کودکان درونگرا برای بیان عواطف و احساسات خود نقاشی می کشند.

کد مطلب: ۱۵۶۲۹۵
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری روابط عمومی مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20، محبوبه نظام پرست کارشناس ایستگاه روانشناسی نقاشی کودکان در فرهنگسرای کتاب با اشاره به این ایستگاه ذکر کرد: دراین ایستگاه کودکان بعد از کشیدن نقاشی آن را تحویل ایستگاه می دهند و پس از بازدید توسط مشاورین برجسته مشکلات شناسایی و راه حل هایی برای رفع مشکلات به خانواده ها ارائه می گردد.

وی با اشاره به نحوه ی بررسی نقاشی ها بیان کرد: نقاشی کودکان را از روی خطوط و اشکالی که می کشند بررسی می کنیم و یک نقاشی خوب از نظر روانی باید همه ی طبیعت را از جمله درخت ، گل ، خورشید و... را نشان دهد.

نظام پرست با توجه به اینکه آیا کودکان از کشیدن نقاشی منظوری دارند یا نه؟ تصریح کرد: بله، زیرا همه ی کودکان با کشیدن نقاشی گونه ای از احساسات خود را بیان می کنند، به طوری که با ملاحظه ی نقاشی آنها می توانیم به احساسات درونی آنها پی ببریم و آنها را درک کنیم.

وی ادامه داد: بیشتر کودکانی که درونگرا هستند نقاشی می کشند و با این کار عواطف و احساسات خود را بیان می کنند.

نظام پرست با توجه به اینکه کودکان از کشیدن نقاشی لذت می برند، ذکر کرد: در صورتی که کودک خود به کشیدن نقاشی علاقه داشته باشد، از کشیدن نقاشی لذت می برد. اما اگر کودک را به کشیدن نقاشی مجبور کنند،او اینکار را از روی علاقه انجام نمی دهد ،بلکه سعی می کند این کار را از روی نفرت انجام دهد.

وی در خصوص اینکه آیا کودک از خط خطی کردن کاغذ منظور خاصی دارد، تاکید کرد: به نظر خط خطی کردن نقاشی بیشتر به سن کودک بستگی دارد. اگر کودک سن کمی داشته باشد، خط خطی کردن کاغذ برای سنین او یک کارعادی به شمارمی آید واو سعی دارد با نقاشی کردن احساسات درونی خود را بروز دهد و این کار را به منظور خود یعنی آمادگی برای نقاشی کشیدن انجام می دهد و اگر کودک این کار را در سنین بالا انجام دهد،معلوم است که به وسیله ی خط خطی کردن نقاشی می خواهد نفرت خود را نشان دهد.

نظام پرست با اشاره به اینکه چگونه از روی نقاشی می توان به میزان اعتماد به نفس فرد پی برد، گفت: اگر کودک تمام صفحه ی دفتر یا ورق خود را به وسیله ی نقاشی پر کند، معلوم است که از اعتماد به نفس بالایی برخوردار است و حضور خود را در میان جمع احساس می کند. اما اگر کودک تنها گوشه ای از تمام صفحه را پر کند، معلوم است که وی از اعتماد به نفس کمتری برخوردار است.

وی با اشاره به مثالی دیگر برای پی بردن به اعتماد به نفس بیان کرد: در نقاشی کودکان با اشاره به آدمک های نقاشی هم می توان به اعتماد به نفس کودکان پی برد به طوری که اگر آدمک را با پاهای بلند و با فاصله از یک دیگر نقاشی کند اعتمادبه نفس بالایی دارد و اگر آدمک را با پای کوتاه و نزدیک به یکدیگر نقاشی کند معلوم است اعتماد به نفس پایینی دارد و ما برای درمان این کودکان راه حل هایی را به خانواده ها آموزش می دهیم.

نظام پرست در خصوص اینکه آیا کودکانی که یک یا دو نفر از اعضای خانواده خود را از نقاشی حذف می کنند منظور خاصی دارند، ذکر کرد: کودک هر چه یکی از اعضای خانواده خود را به خود نزدیک تر بکشد، می خواهد علاقه ی خود را نسبت به آن فرد نشان بدهد، اما اگر هر چه کودک آن فرد را از خود دورتر بکشد نشان دهنده ی نفرت کودک نسبت به فرد است.

وی در پایان ذکر کرد: حذف یک یا دو نفر از افراد خانواده در نقاشی ، نشان دهنده ی ضعیف بودن احساسات کودکان است.

محبوبه نظام پرست در سال 1388 در رشته ی روانشناسی عمومی مدرک کارشناسی کسب کرده است و از آن زمان در حرفه روانشناسی کودکان فعالیت می کند.

وی در زمان دانشجویی در مهد کودک ها فعال بوده است و این امر را موجب موفقیت های خود می داند.

نظام پرست در مدرسه ی ابتدایی غیر انتفاعی تدریس می کند و در خانه فرهنگ دولت آباد در بخش کودکان فعالیت می کند .

وی در سرای محله ها و خانه مشق های شهرری فعال بوده و کارگاه های سلامت و کارگاه های خصوصی را برای والدین در جهت تربیت کودکان انجام داده است.

علاقه مندان برای کسب اطلاعات بیشتر و شرکت در کلاس های مشاوره ای می توانند به خانه فرهنگ دولت آباد و فرهنگسرای ولاء مراجعه نمایند.

فرهنگسرای ولاء: شهرری، میدان نماز-33749134، 33764985

خانه فرهنگ دولت آباد: شهرری، فلكه اول دولت آباد، خیابان استاد دهخدا ‌، كوچه شهید دریابیك ، كوچه شهید رمضانی شماره 50 - 33747772-33748287

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار