علت اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، کوری و نارسایی کلیه دیابت است

خبرگزاری پانا: عدم کنترل دیابت، علت اصلی حمله قلبی، سکته مغزی، کوری و نارسایی کلیه است و با کنترل به موقع قندخون و تشخیص اولیه و زودرس دیابت، می‌توان از عوارض آن جلوگیری کرد.

کد مطلب: ۱۵۴۵۲۲
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، محمدحسین رحمانی با بیان اینکه افرادی كه دارای عوامل خطر ایجاد دیابت هستند حداقل سالی یكبار باید آزمایش قندخون ناشتا بدهند تا از سلامتی خود اطمینان یابند، اظهار داشت: دیابت یا مرض قند یك بیماری متابولیك غیرواگیر است كه در آن میزان قند خون بیمار بر اثر عدم توانایی سلولهای بدن در مصرف مناسب مواد قندی، بالا می رود.

کارشناس واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گناباد، پرخوری، پرنوشی و پر ادراری را سه علامت اصلی دیابت عنوان کرد و افزود: تاری دید و اختلالات بینایی، عفونتهای قارچی مكرر، كاهش شدید وزن بدون علت موجه، وجود زخمهایی كه دیر بهبود می یابند، زایمان نوزاد با وزن بیش از 4 كیلوگرم، سقطهای مكرر و مرده زایی و شب ادراری توأم با لاغری در اطفال از جمله سایر علائم و نشانه های دیابت است.

وی با اشاره به اینکه سه نوع دیابت نوع1، نوع 2 و حاملگی وجود دارد،گفت:افراد مبتلا به دیابت نوع 2 اكثراً بدون علامت بوده و به این دلیل باتاخیر تشخیص داده می شوند. وی تصریح کرد: زمینه ارثی، چاقی و اضافه وزن، كم تحركی، استفاده بیش از حد از غذاهای شیرین و چرب بخصوص اگر با كم تحركی و چاق شدن همراه باشد، سابقه دیابت حاملگی، سابقه تولد نوزاد 4 كیلو و بیشتر، سابقه سقط و مرده زایی و سابقه فشارخون بالا از جمله عوامل خطر در ایجاد دیابت نوع 2 است.

وی، مهمترین عوارض زودرس دیابت را افزایش و یا كاهش شدید قند خون كه در بیمار منجر به كاهش هوشیاری و شوك می شود عنوان کرد و افزود: عوارض چشمی، كلیوی، قلبی و عروقی و عصبی از جمله عوارض دیررس دیابت است که در صورت بی توجهی به آنها، مشكلات جدی از قبیل از دست دادن كلیه ودیالیز ، قطع عضو ، سكته قلبی و مغزی برای بیمار ایجاد خواهد شد.

رحمانی خاطرنشان کرد: داشتن فعالیت بدنی مناسب و مستمر، متعادل نگه داشتن وزن بدن و در صورت چاقی اقدام جهت كاهش وزن، كاهش مصرف قندها (بخصوص قندهای ساده مثل شیرینیجات تنقلات) و چربی ها و مصرف بیشتر و منظم سبزیجات و میوه جات در رژیم غذایی، عدم مصرف دخانیات (سیگار، چپق و قلیان) و انجام بررسی سالانه قند خون در افراد دارای عوامل خطر دیابت از جمله مهمترین راههای پیشگیری از دیابت است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار