هشدار دامپزشک پردیسان به محیط ‌بانان:

دست و پای چهارپایان را نبندید/مراقب مارهای سمی باشید

خبرگزاری پانا:دامپزشک کلینیک پارک پردیسان به نحوه برخورد محیط‌ ‌‌بانان با حیات وحش هشدار داد.

کد مطلب: ۱۵۱۰۰۷
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، دکتر معماریان گفت: محیط بانان هنگام گرفتن چهارپایان باید به چند نکته مهم توجه داشته باشند چراکه در غیر این صورت حیوان دچار آسیب جدی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه نباید دست و پای چهارپایان بسته شود افزود: هنگام گرفتن نباید بیش از حد دنبالشان کرد چراکه بر اثر فعالیت بیش از حد توانشان عضلاتشان آسیب های برگشت ناپذیر می بیند که دیگر قابل درمان نیست همچنین نباید دست و پاهایشان بسته شود چراکه در اثر تقلای بیش از حد مشکلات عضلانی ایجاد می شود.

وی ادامه داد: هنگام جابه جا کردن نیز باید باکس‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شود تا حیوان به صورت ایستاده در آن قرار گیرد تا آسیب کمتری ببیند.

دکتر معماریان با اشاره به مقیدسازی حیات وحش اظهار داشت: مقیدسازی یعنی بی حرکت کردن حیوان که به صورت شیمیایی و فیزیکی برای جا به جا کرده تزریق دارو شناسایی گونه و درمان صورت می‌گیرد اما اگر جوانب کار در نظر گرفته نشود حیوان آسیب می‌بیند.

دامپزشک کلینیک پردیسان پنجه های پرندگان را در مقیدسازی مهمتر از بال‌هایشان عنوان کرد و تصریح کرد: برای مقیدسازی پرندگان باید یک انگشت مابین پاهای پرندگان وحشی قرار گیرد. همچنین به قفسه سینه نباید فشار وارد کرد و به هیچ عنوان نباید بال‌هایشان گرفته شود چون باعث شکستگی با آنها شده که دیگر قابل برگشت به طبیعت نخواهند بود.

وی با اشاره به تفاوت مارهای سمی و غیر سمی اذعان داشت: مشخصات ظاهری مارهای سمی سر مثلثی، مردمک چشم به صورت خطی، درشت بودن پولک روی سر از پولک های بدن و باریک شدن انتهای دمشان است اما مار کبری و کفچه در این مورد مستثنی است چراکه مشخصات مارهای غیر سمی را دارند در حالیکه سمی هستند.

دکتر معماریان در پایان خاطرنشان کرد: در 90 درصد موارد مارها نیاز به مقیدسازی ندارند و بیشتر باید جا به جا شوند که در این مورد هم می توان با کمک از یک وسیله منحنی دار استفاده کرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار