کشف گونه جدیدی از دلفین در آب‌های استرالیا

خبرگزاری پانا:پس از کشف سه گونه مهره دار در دنیای گمشده در استرالیا، اکنون دانشمندان از کشف گونه جدیدی از دلفین کوهان دار در آبهای شمالی این قاره خبر می دهند.

کد مطلب: ۱۴۸۵۶۱
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش پانا، پژوهشگران انجمن حفاظت از حیات وحش و موزه تاریخ طبیعی آمریکا برای تعیین تعداد گونه های مجزا در این خانواده از دلفین های کوهان دار، تاریخچه تکامل این خانواده از پستانداران دریایی را با استفاده از ویژگی های فیزیکی و داده های ژنتیکی بررسی کردند.


در حالی که دلفین های کوهان دار اقیانوس اطلس، گونه شناخته شده ای هستند اما کشف گونه جدیدی در استرالیا ، بهترین شواهد موجود تا به امروز را از جدا شدن دلفین کوهان دار اقیانوس هند- آرام به سه گونه که یکی از آنها یک گونه کاملا جدید برای علم است، فراهم می آورد.

مارتین مندز مدیر برنامه انجمن حیات وحش آمریکای لاتین و دریای کارائیب و مجری این پژوهش می گوید بر اساس یافته های به دست آمده از آنالیزهای ریخت شناسی و ژنتیکی می توانیم دریابیم که انواع دلفین های کوهان دار شامل دستکم چهار گونه می شوند.

به گفته وی، این کشف به دانشمندان در شناخت تاریخچه تکاملی این گروه از مهره داران دریایی و اتخاذ سیاست های حفاظتی برای حفظ این گونه های جانوری کمک می کند.

این محققان شناسایی دستکم چهار گونه خانواده دلفین کوهان دار را پیشنهاد می کنند: دلفین کوهان دار اقیانوس اطلس (Sousa teuszii) که در شرق اقیانوس اطلس و سواحل غرب آفریقا زندگی می کند؛ دلفین کوهان اقیانوس هند- آرام (Sousa plumbea), که قلمرو آن از مرکز تا غرب اقیانوس هند است؛ یک گونه دیگر دلفین کوهان دار اقیانوس هند آرام که در شرق اقیانوس هند و غرب اقیانوس آرام زندگی می کند و در نهایت گونه چهارم در سواحل شمال استرالیا یافت شده که هنوز نامی برای آن انتخاب نشده است.

محققان برای شناسایی این گونه جدید ۱۸۰ جمجمه دلفین یافت شده در سواحل شمال استرالیا و همچنین ۲۳۵ نمونه بافت این حیوان در همین منطقه که از شرق اقیانوس اطلس تا غرب اقیانوس آرام گسترده است را بررسی کرده و DNA هسته و میتوکندری را برای تفاوت های چشمگیر در بین این گونه دریایی مورد مطالعه قرار دادند.

دلفین های کوهان دار که طول آنها تا دو متر و ۴۵ سانتی متر نیز می رسد در گستره رنگی خاکستری تیره تا صورتی یا سفید دیده می شوند. این گونه ها به طور معمول در آبهای ساحلی، دلتاها و مصب رودخانه ها زندگی می کنند و در سراسر اقیانوس های هند و آرام تا سواحل استرالیا دیده می شوند.

ماهی گیری و از بین رفتن محل سکونت دلفین ها که ناشی از افزایش فعالیت انسان در دریاهاست موجب شده دلفین کوهان دار اقیانوس اطلس در بین گونه های دریایی آسیب پذیر و دلفین کوهان دار اقیانوس هند آرام در بین گونه های در معرض خطر قرار بگیرند.
منبع: افکار نیوز

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار