به دنبال سیاه‌نمایی گروه صهیونیستی در جمهوری آذربایجان

لابی صهیونیستی تاریخ برگزاری همایش بین‌المللی قره‌باغ در تبریز را به تعویق انداخت

خبرگزاری پانا:رئیس همایش بین‌المللی قره‌باغ گفت: به دنبال سیاه‌نمایی یک گروه صهیونیستی که منافع خود را در اشغال قره‌باغ می‌بیند، تاریخ برگزاری همایش قره‌باغ به تعویق افتاد.

کد مطلب: ۱۴۷۸۲۸
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا به نقل از روابط عمومی دفتر منطقه 7 کمیسیون حقوق بشر اسلامی، محمدعلی متفکر آزاد اظهار کرد: از چند روز گذشته همزمان با نزدیک شدن تاریخ برگزاری همایش بین‌المللی قره‌باغ، برخی تحرکات رسانه‌ای مشکوک در جمهوری آذربایجان آغاز شده است که براساس برخی شواهد، عوامل رژیم صهیونیستی در پشت پرده‌ این اقدامات قرار دارند.

وی با بیان اینکه طی یک هفته گذشته در چندین نشریه و سایت آذری، سیاه‌نمایی‌هایی نسبت به اهداف همایش بین‌المللی قره‌باغ صورت گرفته است، افزود: بی‌شک این سیاه‌نمایی‌ها، بخش‌هایی از یک حرکت سازماندهی شده ضدایرانی و البته ضد آذربایجانی است که هیچ شخص یا گروهی جزو صهیونیست‌ها و محافلی که منافع آنان در تداوم اشغال قره‌باغ است، از این اقدامات نفع نمی‌برند.

رئیس دانشکده اقتصاد دانشگاه تبریز تصریح کرد: در روزهای اخیر برخی از مسئولان تشکیلات آزادی قره‌باغ جمهوری آذربایجان در مصاحبه با برخی رسانه‌های آذری، از آغاز فشارها و محدودیت‌ها توسط برخی ماموران مجهول‌الهویه علیه افرادی که قصد شرکت در همایش بین‌المللی قره‌باغ را داشتند، خبرداده‌اند.

متفکر آزاد با یادآوری اینکه رسانه ها و حتی برخی مقامات آذری از زمان رونمایی فراخوان همایش بین‌المللی قره‌باغ تا کنون دیدگاه مثبتی به این همایش داشتند، گفت: تغییر ناگهانی موضع برخی از آنان احتمال دخالت بیگانگان در این تغییر موضع را بشدت تقویت می‌کند.

رئیس همایش بین‌المللی قره‌باغ در بیان اهداف اصلی این همایش اظهار داشت :همانگونه که از نوع طراحی لوگوی همایش مشخص است، دست اندرکاران برگزاری همایش بین المللی قره باغ، منطبق با مقررات بین المللی از جمله اصل تمامیت ارضی کشورها و مطابق با چهار قطعنامه سازمان ملل متحد؛ قره باغ را جزئی از خاک آذربایجان دانسته و قائل به بازگشت آن به محدوده جغرافیایی و سیاسی جمهوری آذربایجان است، که این موضوع در جهت پرواز پرنده صلح در لوگوی همایش معلوم است.

وی استفاده از پرنده را در لوگوی همایش، نشانه اعتقاد متولیان برگزاری همایش به لزوم بازگشت صلح و دوستی و زندگی مسالمت‌آمیز به منطقه دانست و گفت: در ادبیات سیاسی‌، پرنده و نیز رنگ سفید نماد صلح و دوستی است.

رئیس همایش بین‌المللی قره‌باغ؛ همچنین تاکید بر لزوم ایفای نقش کشورهای منطقه‌ای و تکیه بر سرمایه اجتماعی و اعتقادی مردم مسلمان منطقه در حل بحران قره باغ را از دیگر اهداف و پیام‌های این همایش دانست و افزود : این مهم نیز در لوگوی همایش مستتر است.

متفکر آزاد با بیان اینکه "ما برای وصل کردن آمدیم " یاد آور شد: مردم آزاده جمهوری اسلامی ایران ، همواره خواهان استقلال واقعی و حفظ تمامیت ارضی همه همسایگان خود بوده است و ما نیز معتقدیم این مهم در سایه درک متقابل دولت و مردم کشورها از جمله دولت و مردم جمهوری آذربایجان از یکدیگر قابل تحقق است.

وی ادامه داد: اکنون که برخی نشریات آن کشور با خط گیری از دشمنان مردم ایران و آذربایجان آغاز به سیاه‌نمایی کرده‌اند و برخی افراد که طبیعتا نمی‌توانند بدون اجازه محافل دولتی فعالیت کنند ، مشکلات و محدودیت‌هایی را برای میهمانان آذری همایش ایجاد می کنند و مهمتر از این‌ها متولیان دستگاه دیپلماسی این کشور ارزش ابتکار ارزشمند محافل علمی و فرهنگی ایران را نمی‌دانند و حتی به آن معترض می‌شوند، به عنوان اعتراض به عملکرد این رسانه‌ها و محافل، ما به عنوان متولیان این همایش علمی ـ مردمی؛ برخلاف میل باطنی خود تصمیم گرفته‌ایم فعلا زمان برگزاری همایش را به تعویق بیندازیم.

وی اظهار امیدواری کرد، اساتید دانشگاه، فعالان رسانه‌ای مستقل و منصف و همه فعالان فرهنگی و اجتماعی جمهوری آذربایجان که متوجه اهمیت و اهداف واقعی همایش شده‌اند، اندک محافل و رسانه‌های آذری وابسته به آنان را که هنوز دوست و دشمن واقعی خود را نشناخته‌اند، به اولویت‌های اساسی منطقه و لزوم آزادی قره‌باغ با استفادها از ظرفیت‌های کشورهای اسلامی، را آگاه نمایند.

متفکر آزاد در پایان از همه اساتید و پژوهشگران داخلی و خارجی که برای همایش بین‌المللی قره‌باغ، مقاله یا چکیده مقاله فرستاده‌اند تشکر کرده و وعده داد از این مقالات علمی به نحو مطلوبی استفاده بشود.

وی همچنین از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران و نیز رسانه‌های جمهوری آذربایجان که طی چند ماه گذشته اخبار مرتبط با همایش را به نحو شایسته و واقعی پوشش داده‌اند ، قدردانی نموده و تاکید کرد: ما اقدام غیرمنصفانه چندرسانه آذری را توهین آنها به مردم غیور و مسلمان آذربایجان و عموم فعالان رسانه‌ای آن کشور می‌دانیم و امیدواریم شاهد تغییر اساسی در رویکرد آنان باشیم تا زمینه برگزاری شایسته همایش فراهم شود.

رئیس همایش بین‌المللی قره‌باغ در پایان تاکید کرد: ما در برگزاری این همایش ذی‌نفع نبودیم که آن را حتی با اعتراض طرف آذری پاسخ دهیم. ما می‌خواستیم به مطالبه چندین ساله مردم مسلمان آذربایجان پاسخ صادقانه دهیم ولی گویا برخی محافل آذری نگران این موضوع و همگرایی مردم دو کشور هستند که لازم است آنان بدانند ما حساب عموم مردم جمهوری آذربایجان را از آن عده قلیل جدا دانسته و خود را مقید به حمایت همه جانبه از مسلمانان این کشور می‌‌دانیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار