معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور :

مشکل دریاچه ارومیه تنها با حل مشکل آبخیز داری امکان پذیر است

خبرگزاری پانا:معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت:طرح ملی دریاچه ارومیه در استانهای آذربایجان شرقی ، غربی و کردستان برای نجات دریاچه ارومیه اجرا می شود.

کد مطلب: ۱۳۸۲۱۹
لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرگزاری پانا، معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور در نشست مشترك با كازشناسان ومسئولان آبخیزداری اداره كل منابع طبیعی استان های شمالغرب کشور در تبریز گفت: 10 میلیارد ریال اعتبار آبخیزداری خارج از اعتبارات برنامه ای تعیین شده امسال برای سه استان آذربایجان غربی ، آذربایجان شرقی و کردستان تخصیص داده شد که در زمینه توسعه پوشش گیاهی ، جنگل کاری و درختکاری هزینه خواهد شد.

پرویز گرشاسبی با اشاره به ایکه مشکل دریاچه ارومیه تنها با حل مشکل آبخیز داری ممکن خواهد بود،نقش منابع طبیعی در احیا دریاچه ارومیه مهم دانست و گفت: غفلت از نقش منابع طبیعی آثار زیانباری خواهد داشت چرا که انتقال آب از دریای خزر و رود ارس به تنهایی چاره کار نیست.
وی از تشکیل کارگروه نحات دریاچه ارومیه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور خبر داد و گفت: از 5میلیون 200 هزار هکتار حاشیه دریاچه ارومیه 4میلیون 200 هزار هکتار عرصه های منابع طبیعی است و این کار گروه با هدف ساماندهی منابع طبیعی و آبخیزداری در حوزه دریاچه ارومیه تشکیل شده است.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور افزود: این کارگروه در حال بررسی موضوع دریاچه ارومیه و تهیه بسته اجرایی است و ممکن است در آینده اقدامات اساسی از جمله توقف صدور اجازه معدن کاوی و واگذاری زمینهای جدید در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه و کاهش ظرفیت دام ها از سه برابری در مراتع صورت گیرد.
گرشاسبی حفاظت از عرصه های ملی و احیای آن را از اولویت اصلی سازمان جنگل ها و آبخیزداری کشور دانست و افزود: در این راستا تمامی تلاش های خود را بكار بسته ایم تا با احیای دریاچه ارومیه نقش خود را ایفا کنیم.
این مقام مسئول ضرورت استفاده از توان مردمی برای رفع بحران دریاچه ارومیه را یاد آور شد و گفت: اگر پوشش گیاهی حوزه آبخیزداری احیا شود دریاچه احیا خواهد شد.
و ی با تاکید براینکه احیای دریاچه ارومیه نیازمند عزم همگانی است گفت: توازن بین انسان و طبیعت در حوزه آبخیز دریاچه ارومیه به هم خورده كه خشكسالی دریاچه ارومیه یکی از تبعات آن است و باید با حفاظت و حراست از منابع طبیعی همه نقش خود را در مقابله با این خشکسالی انجام دهیم.
معاون آبخیزداری سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: افزایش محصولات کشاورزی ، استفاده بی رویه از آب های زیرزمینی ، بهره گیری بیش از حد از توان منطقه و توجه نکردن به مسائل زیست محیطی باعث کاهش سرریز آب به حوزه آبریز دریاچه ارومیه شد و خشکسالی این ثروت خدادای ناشی از این عوامل است.
سرپرست اداره کل منابع طبیعی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گزارشی از وضعیت منابع طبیعی استان در حوزه دریاچه ارومیه ارائه کرد و اجرای طرحهای آبخیزداری را تنها را نجان دریاچه دانست.
سیروس داودی احیاء و توسعه ذخیره‌گاه‌های "گز" و "بنه" در حاشیه دریاچه ارومیه برای ایجاد کمر بند سبزضروری خواند و گفت: کاهش و پس رفت آب دریاچه ارومیه و در نتیجه نمایان شدن اراضی شور و افت سطح آب‌های زیر زمینی و افزایش میزان شوری آن شرایط را برای ایجاد بادهای نمکی و انتقال نمک به مزارع، روستاها و شهر های اطراف به همراه پدیده گرد و غبار فراهم خواهد کرد.

وی احیاء و توسعه ذخیره‌گاه‌های "گز" و "بنه" در حاشیه دریاچه ارومیه برای ایجاد کمر بند سبز، احیاء و توسعه مراتع و بوته‌زار های موجود برای حفظ منابع آب و خاک، ساماندهی بهره‌برداران و بهره‌برداری متناسب با توان اکولوژیک منطقه، افزایش راندمان مصرف آب و هماهنگی، انسجام دستگاه‌های اجرایی و جوامع بهره‌بردار در قالب برنامه‌های هدفمند برای حفظ محیط طبیعی منطقه خواستار شد .
سرپرست اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌شرقی افزود: سطح حوزه آبریز دریاچه ارومیه در استان آذربایجان شرقی بیش از 200 هزار هکتار است که در 148 هزار هکتار آن مطالعات لازم آماده شده است.
مهندس سیروس داودی تهیه طرح ونقشه کلیه مناطق ذخیره گاهی ، احیا و توسعه جنگلهای گز و بنه حصار کشی ذخیره گاه های 20 نقطه حوزه آبخیز داری و ایجاد پاسگاه های حفاظتی با نیروهای قرقبان جهت حفاظت رویشگاهها را از جمله برنامه های پیشنهادی برای جلوگیری از بیابان زایی برشمرد که میتوان در پنج ساله آینده اجرایی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار