نشست مطبوعاتی مشترک رئیس‌جمهوری با رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان؛

رئیسی: امضای اسناد همکاری جلوه‌ای از اراده مقامات دو کشور برای توسعه روابط است

تهران (پانا) - رئیس‌جمهوری امضای اسناد همکاری میان ایران و ترکمنستان را جلوه‌ای از اراده مقامات عالی دو کشور در راستای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی عنوان کرد و گفت تهران و عشق‌آباد روابط خوبی دارند، اما این میزان از روابط را کافی نمی‌دانیم و معتقدیم سطح این روابط می‌تواند بسیار بیشتر از وضعیت فعلی ارتقا یابد.

کد مطلب: ۱۳۷۶۱۰۰
لینک کوتاه کپی شد
رئیسی: امضای اسناد همکاری جلوه‌ای از اراده مقامات دو کشور برای توسعه روابط است

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی شامگاه سه‌شنبه در نشست مطبوعاتی مشترک با آقای «قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، امضای اسناد همکاری میان دو کشور را جلوه‌ای از اراده مقامات عالی ایران و ترکمنستان در راستای توسعه روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و تمدنی عنوان کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان روابط خوبی دارند، اما این میزان از روابط را کافی نمی‌دانیم و معتقدیم سطح این روابط می‌تواند بسیار بیشتر از وضعیت فعلی ارتقا یابد.

رئیس جمهور در ادامه وجود مرز مشترک میان دو کشور را فرصتی برای همکاری بیشتر در حوزه مرزی دانست و با اشاره به مذاکرات سازنده خود با رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان، بر اراده دو طرف برای توسعه همکاری در حوزه انرژی به ویژه ارتقای حجم سوآپ گازی با توجه به ظرفیت‌های بسیار خوب دو کشور در این زمینه تاکید کرد.

رئیسی در ادامه به فراهم شدن زمینه همکاری میان دو کشور در زمینه تبادل آب و برق، حمل و نقل و ترانزیت، همکاری‌های گمرکی، صدور خدمات فنی و مهندسی و کشاورزی در مذاکرات امروز مقامات عالیرتبه ایران و ترکمنستان اشاره کرد و اجرائی شدن توافقات صورت گرفته را در جهت تامین منافع دو ملت و دو کشور و همچنین کشورهای منطقه مثمرثمر دانست.

رئیس جمهور به توافق دو کشور برای همکاری در قالب سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر همکاری دوجانبه، همکاری دو کشور در سازمان‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای از جمله تصمیماتی بود که در مذاکرات مطرح شد و مصم هستیم این همکاری‌ها را در ضمن همکاری‌های منطقه‌ای و سازمان‌های فعال منطقه‌ای از قبیل شانگهای ادامه دهیم.

آیت‌الله رئیسی با تایید بر مواضع «قربانقلی بردی محمداف» درباره نقش جمهوری اسلامی ایران در تضمین صلح و ثبات و امنیت منطقه تصریح کرد: نگاه جمهوری اسلامی به مسائل منطقه همواره مبتنی بر تقویت صلح، امنیت و ثبات بوده و هست.

رئیسی همکاری در زمینه‌های فرهنگی و تمدنی را از دیگر توافقات صورت گرفته در مذاکرات مقامات عالیرتبه ایران و ترکمنستان و تأمین کننده منافع و خواسته‌های هر دو کشور در جهت ارتقای سطح فرهنگی به ویژه برای نسل جوان عنوان کرد.

آیت‌الله رئیسی در پایان با اشاره به تعبیر حکیمانه‌ رهبری معظم انقلاب اسلامی مبنی بر اینکه رابطه جمهوری اسلامی ایران و ترکمنستان نه رابطه همسایگی که رابطه خویشاوندی است، حضور رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در ایران را نقطه عطفی در جهت توسعه همکاری‌های دو کشور و دو ملت دانست.

«قربانقلی بردی محمداف» رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان نیز در این نشست با قدردانی از دعوت رئیس جمهوری اسلامی ایران برای سفرش به تهران، رابطه دو کشور را دوستانه، برادرانه و مبتنی بر اشتراکات تمدنی دانست و بر تلاش برای تحکیم و توسعه آن تاکید کرد.

بردی محمداف سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را مبتنی بر آبادانی و صلح جهانی دانست و با تاکید بر حمایت قاطع ترکمنستان از این رویکرد مثبت، از ایران بابت حمایت از استقلال رای و سیاست بی‌طرفی ترکمنستان تشکر و قدردانی کرد.

رهبر ملی و رئیس شورای مصلحت خلق ترکمنستان در ادامه به توافقات صورت گرفته برای همکاری دو کشور در مسائل اقتصادی، تجاری و انرژی، به ویژه در بخش گاز و برق، حمل و نقل و ارتباطات از طریق خطوط جاده‌ای، ریلی، هوایی و دریایی، کشاورزی، محیط زیست و مسائل فرهنگی اشاره و ابراز امیداواری کرد اسناد امضا شده باعث تحرک بخشیدن بیشتر به همکاری ایران و ترکمنستان و گسترش مناسبات فیمابین شود.

بردی محمداف همچنین از مساعدت دولت جمهوری اسلامی ایران در ایجاد فرصت برای شهروندان ترکمنستان برای بازدید از آرامگاه شاعر نامدار و متفکر مشهور ترکمن در شهرستان ترکمن صحرا تشکر و قدردانی کرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار