مرضیه برومند: خانه سینما دچار روزمرگی شده است

درباره مشکلات مالی خانه سینما کابوس می‌بینم / انجمن‌های خانه سینما مثل جزایر پراکنده هستند

تهران (پانا) - مرضیه برومند با اشاره به مشکلات پیش رو خانه سینما گفت درباره مشکلات مالی خانه سینما گاهی کابوس می‌بیند و قرص آرام بخش می‌خورد زیرا بودجه‌ای که سازمان سینمایی می‌دهد ناچیز است در حالی که این بودجه سهم فرهنگ و هنر است.

کد مطلب: ۱۳۷۵۹۴۹
لینک کوتاه کپی شد
مرضیه برومند: خانه سینما دچار روزمرگی شده است

نخستین نشست خبری مرضیه برومند مدیرعامل «خانه سینما» با حضور محمدمهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما هیأت و همراهی کیوان کثیریان مدیر روابط عمومی این نهاد صنفی، صبح امروز سه‌شنبه ۹ خردادماه در محل خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست مرضیه برومند مدیرعامل خانه سینما با اشاره به برگزاری نخستین نشست خبری خود با اهالی رسانه گفت: در ابتدا که آمده بودم هیجان‌زده بودم که هر چه سریع‌تر با خبرنگاران دیدار داشته باشم و مشتاق بودم اما متوجه شدم اطلاعاتم درباره خانه سینما، مناسباتش، مشکلاتش، تسلط بر برنامه‌های هیات مدیره کامل نیست. در این دو ماه واقعاً یک روز بیکار نبودم. همه وقتم را گذاشتم تا از کارها سر در بیاورم.

وی اضافه کرد: سی و دو صنف داریم که با ۲۸ صنف ملاقات کرده‌ام. از صنف عکاسان معذرت می‌خواهم که چندبار قرار گذاشتیم و ناچارا قرار برهم خورد. با دوستان سازمان سینمایی صندوق اعتباری هنر و… هم دیدارهایی داشتیم تا درباره موضوعات مختلف و امور رفاهی گفتگو کنیم. الان یک شمای کلی از وضعیت خانه سینما دارم. در خانه سینمایی که سی ساله شده و در سی سالگی این موضوع را به فال نیک می‌گیرم که اولین نشست را با شما زیر این درخت و چتر سی ساله دارم که البته تاسیس آن به سال ۶۸ برمی‌گردد. من شاهد بودم که مرحوم داوود رشیدی جزو پایه‌گذاران صنف بازیگران بود.

مرضیه برومند در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تاریخچه فعالیت خانه سینما اظهار کرد: سی سال از فعالیت خانهه سنما می‌گذرد و حالا با گذشت سی سال می‌بینیم که خانه سینما چه نقش مهم و موثری ایفا کرده و از نهادهای مدنی تاثیرگذار بوده توانسته سی سال دوام بیاورد بسیاری از امور سینماگران را انجام می‌دهد طبق آمار این خانه شش هزار و پانصد عضو دارد البته برخی صنوف آمار متفاوتی دارند.

وی با اشاره به این نکته که خانه سینما این درخت تنومند الان برومند هم شده است.گفت: در طی این سال‌ها اتفاقات زیادی رخ داده درخت خانه سینما و سینماگران با هر بحران اجتماعی گاهی لریزده و بالا و پایین داشته اما توانسته دوام بیاورد. برخی از دوستان نه چندان دوست خانه سینما، گاهی کمر به نابودی آن بستند اما با کمک دوستان و با تدبیر دولتمردان وقت از این بحران خارج شده و امروز این نهاد سی ساله شده است.

مدیرعامل خانه سینما به بحران‌های خانه سینما اشاره کردو افزود: بحران‌های اجتماعی سیاسی اقتصادی فوراً روی سینما تاثیر می‌گذارد چون مستقیماً روی روحیه مردم تاثیر می‌گذارد و اقتصاد متزلزلی هم دارد. در سالیان گذشته با بحران کرونا مواجه بودیم که روی تولید و اکران تاثیر گذاشت. بعدش هم در سال گذشته ماجراهای دردناک و غم انگیزی داشتیم و باعث شد سینما نتواند به درستی کار کند. اما پلتفرم‌ها کمک کردند تا سینما کمتر آسیب ببیند و باعث شد برخی از همکاران ما سرکار بروند چون ماجراهای اخیر ضربات مهلکی به اقتصاد سینما زد.

وی در ادامه به فروش فیلم‌های سینمایی در سال جاری اشاره کرد و افزود: هم در سطوح بالاتر و هم پایین‌تر رفته رفته اوضاع در حال برگشتن به روال خود است. فیلم‌هایی امروز می‌فروشند البته سرگرم‌کننده هستند و این طبیعی است چون روحیه مخاطبان متاثر از شرایط بود و به فیلم‌های خنده‌آور نیاز داشتند اما متاسفانه باعث شد عده‌ای دوباره تمایل به ساخت این فیلم‌ها پیدا کنند. اما گونه‌های دیگر آسیب دیده‌اند. مثل سینمای قصه‌گونه، اجتماعی، کودک و… فیلم سینمایی از این دست گاه دچار ممیزی شدند یا اجازه نمایش پیدا نکردند و گاه در هیاهو نتوانستند چندان بفروشند. ما کم کم در حال عبور از این بحران‌ها هستیم. فروش بلیت حالا پنجاه درصد افزایش پیدا کرده که البته خوشحال‌کننده است اما کافی نیست باید کمک کنیم تا دوباره فیلم‌های اجتماعی ساخته شود، فشارها کاهش پیدا کند و به فیلمسازان اعتماد شود.

برومند در بخش دیگری از سخنان خود با به لزوم برنامه‌ریزی ده ساله برای سینمای کشور اشاره کردو گفت: اگر سینما یک برنامه توسعه پیدا کند و مدیران سینما برای ده سال آینده برنامه داشته باشند، اقتصاد سینما متحول می‌شود و آن وقت نیاز به کمک‌های دولتی کمتر می‌شود البته حمایت‌های دولتی حق سینماست، چون این حمایت‌ها همیشه در اختیار صنایع دیگر بوده اما سینما نتوانسته است از آن، آنچنان که باید استفاده کند. من برای اینکه برنامه‌های هیات مدیره را انجام دهم برنامه‌های زیادی دارم اما اولین برنامه من این است که با شما اهالی رسانه ارتباط داشته باشم و اخبار خانه سینما را به طور مداوم و مستمر با شما در میان بگذارم. به حمایت شما هم نیاز داریم تا بتوانیم برنامه‌های کلان را عملی کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما می‌خواهیم حالا یک تصویر کلی از خانه سینما در اختیار شما بگذاریم. این تصویر دو بخش است که اولی مسایل داخلی است. من اولین مشکل را مشکل ساختاری و تشکیلاتی دیدم که این یک بحث قدیمی است که گویا در کل این سال‌ها همه با آن درگیر بوده‌اند. از ترکیب مجمع عمومی تا تفکیک صنوف کارگری و … من حتی از بیرون می‌دیدم برایم سوال بود که این چه جور صنفی است که کارگر و کارفرما در آن زیر یک سقف است؟ اما بعد فهمیدم این اتفاقاً موضوع خوبی است چون صنف متفاوتی داریم.

مدیرعامل خانه سینما به همکاری نهادهای مختلف برای بهتر شدن اوضاع سینما اشاره کردو گفت: ما سه گروه داریم؛ تهیه‌کنندگان سرمایه‌گذاران و زیر مجموعه آنها یک بخش هستند، هنرمندان و خالقان اصلی اثر گروه دیگری هستند که با اندیشه خود سر و کار دارند گروه سوم عوامل اجرایی و زیرشاخه‌ها هستند که تعداد بسیاری در این حلقه متمرکز هستند که البته می‌دانم تفکیک و سامان دهی آنها سخت است اما قصد دارم به سمتش بروم.

برومند با تاکید بر اهمیت امنیت شغلی سینماگران و رفع مشکلات بیمهخ بیکاری آن‌ها گفت: بحث بعدی بیکاری و عدم امنیت شغلی است که از قبل هم وجود داشته و با شرایط و ماجراهای اخیر بدتر هم شده است شاید معضل بزرگ خانه سینما باشد. در ملاقات با صنوف از آنها خواستم اولویت‌ها، پیشنهادها و راهکارهای خود را بگویند. در یک جمع‌بندی متوجه شدم بیشترین خواسته درباره امنیت شغلی بوده است.

وی در ادامه به فعالیت صنوف سینمایی اشاره و اظهار کرد: انجمن‌های خانه سینما مثل جزایر پراکنده هستند که هیچ ارتباطی با هم ندارند. گروه‌ها گاه منافع مشترک و گاه منافع متقابل دارند. ارتباط دوسویه میان اعضای خانه سینما وجود ندارد و ارتباط متقابل برقرار نمی‌شود، که به نظرم این یک ضعف است. البته تشکیلات اداری هم شادابی خود را از دست داده و فضا دیگر هنری و فرهنگی نیست. به زعم من یک فضای ایستا و گاه غم‌انگیز دارد. برخی برای مسایل رفاهی به اینجا می‌آیند روزی چندین نامه وام به خانه سینما می‌آید که البته وظیفه ماست پیگیری کنیم اما من را افسرده کرده است. نامه برای سفارتخانه‌ها به منظور اخذ ویزا و… هم از دیگر بحث‌های ما در این چند ماه بوده است.

این کارگردان سینما یادآور شد: من درباره مشکلات مالی خانه سینما گاهی کابوس می‌بینم و قرص آرام بخش می‌خورم بودجه‌ای که سازمان سینمایی می‌دهد ناچیز است در حالی که این بودجه سهم فرهنگ و هنر است. گاهی حتی این بودجه به اندازه هزینه‌های جاری است. من اصلاً خسیس نیستم اما حتی برای یک لیوان هم اینجا فکر می‌کنم. ساختمان ما اینجا نیاز به تعمیر دارد تورم باعث شده این بودجه‌ای که نسبت به سال‌های گذشته نصف شده بود حالا یک چهارم شود و اصلاً کفاف هزینه‌ها را ندهد. برای برنامه‌های اصلی باید پول داشته باشیم ولی مشکلات مالی عدیده‌ای داریم و این برای من بسیار نگران‌کننده است.

برومند در ادامه سخنان خود با اشاره به این مطلب که تصور می‌کند خانه سینما دچار روزمرگی شده است، افزود: احساس می‌کنم خانه سینما دچار روزمرگی شده است و بخش اعظم آن معطوف به مشکلات مالی است، چون تمام توان ما برای به دست آوردن منابع مالی مصرف می‌شود. ما بدهی زیادی داریم. هفتصد میلیون بدهی به تامین اجتماعی داریم که تعجب‌آور است. گاهی ما را جریمه می‌کنند و این جریمه انباشته می‌شود و هفتصد میلیون می‌شود.

وی اضافه کرد: انجام همه برنامه‌ها پول می‌خواهد. تورم باعث شده که هزینه‌های برنامه‌های ما زیاد شود. حتی یک روز گفتم می‌خواهم استعفا دهم چون آمده‌ام کارهای بزرگ کنم، اما این مسایل نمی‌گذارد. چیزهایی از ما می‌خواهند که به قول آقای قالیباف دل آدم به درد می‌آید! مثلاً برخی می‌گویند چرا به ما عیدی نمی‌دهید؟ آخر مگر چه کسی به ما عیدی داده است؟ به قول آقای احمدی‌نژاد، لولو برد.

برومند در ادامه سخنان خود به همکاری خانه سینما و سازمان سینمایی اشاره کردو گفت: ما با سازمان سینمایی که دوست هم هستیم، بر سر ماهیت خانه سینما اختلاف داریم. آنها می‌خواهند ما یک موسسه فرهنگی باشیم ولی ما صنف هستیم. ما نمی خواهیم با هم اصطحکاک داشته باشیم و روبروی هم باشیم. آنها بخش دولتی سینما هستند و ما بخش خصوصی. پس برخی قوانین در آن بخش باید تغییر کند.‌

در ادامه‌ این نشست محمدمهدی عسگرپور رییس هیات مدیره خانه سینما در سخنانی بیان کرد: وقتی ماجراهای مهرماه شروع شد برخی برنامه‌های تدارک دیده شده را تغییر داد و ما درگیر مسائل اجتماعی همکاران خود شدیم. در بسیاری از نقاط دنیا سینما به عنوان مدیومی است که تفکیک مسایل صنفی و اجتماعی و سیاسی ممکن نیست‌.

وی با اشاره به اینکه در هر دولت یک چیزهایی از صنف گرفته شده است، گفت: ما از مجموعه‌ای که طبق قانون می‌توانست طلبکارانه حق خود را بگیرد به جایی تبدیل شده‌ایم که باید دست دراز کنیم و در این بین برخی همکاران تاریخچه‌ای را که براینجا گذشته فراموش می‌کنند. آنچه می‌گویم هم متعلق به این دولت نیست. در این رابطه پیشنهاد مشخص ما این است که ما را به همان وضعیت قبل برگردانند.

رییس هیات مدیره خانه سینما بیان کرد: ما در حوزه تولید و نمایش وارد یک شرایط جدید شده‌ایم. این موضوع در دنیا از چند سال قبل شروع شده و الان هم تاکید میکنم که عرصه جدیدی در راه است. خانه سینما باید از موقعیت قدیمی خود خارج شود چون شکل صوت و تصویر و ارائه در حال تغییر است. اگر خانه سینما به این مسئله مهم توجه نکند به سمت اضمحلال می‌رود مثل برخی اصناف که می‌بینید، دو سوم آن دیگر فعالیتی ندارند.

وی همچنین به لزوم تغییر در اساسنامه خانه سینما اشاره کرد و گفت: اساسنامه خانه سینما «اسمش را نبر» شده و تا اسم آن می‌آید برخی فکر می‌کنند یک چیز مخملی کودتا طور است ، در صورتی که باید اساسنامه خانه سینما به‌روز شود. سر این موضوع با دولت قبلی و فعلی هم شرایطی وجود داشته و انگار نوعی توهم توطئه پیش می‌آید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار