وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی:

یارانه سه دهک اول به شرط خرید ۷۰درصدی از طریق کالابرگ 20 درصد افزایش پیدا می‌کند

تهران (پانا) - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه در ۲ سال گذشته بیشترین تعداد بازنشستگی در کشور رخ داده، خبر داد که به زودی یارانه سه دهک اول 20 درصد افزایش پیدا می‌کند به شرط اینکه این یارانه بگیران تا ۷۰ درصد از یارانه‌شان را از طریق کالابرگ خرج کنند.

کد مطلب: ۱۳۷۵۹۲۸
لینک کوتاه کپی شد
یارانه سه دهک اول به شرط خرید ۷۰درصدی از طریق کالابرگ 20 درصد افزایش پیدا می‌کند

هفتمین همایش ملی کار به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با حضور سیدصولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد.

مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این همایش اظهار کرد: مباحثی که در این نشست مطرح شد کاربردی بود و خود یک کرسی و جلسه نظریه‌پردازی در حوزه روابط میان کارگر و کارفرما، همچنین مسئله کار، تولید و تحقق شعار سال است.

وی افزود: مقام رهبری در دهه گذشته عمده‌ترین تمرکزش در حوزه اقتصاد بوده و به فراخور توانمندی‌های جامعه چه در حوزه دانشگاهی چه در بخش کارگری و صنعت و چه کارآفرینی سال‌ها را نام گذاری می‌فرمایند. امسال شعار و فرمان سال مهار تورم و رشد تولید است. در این حوزه دیدگاه‌های متفاوتی وجود دارد. این مسئله که آیا اساسا مهار تولید لازمه‌اش مدیریت رونق است و یا رونق و رشد، لازم و ملزوم یکدیگر هستند، دو نگاه مهم است.

مرتضوی گفت: رییس‌جمهوری گفته‌اند رشد و رونق و مهار تورم با رونق اقتصادی ممکن می‌شود. این نظریه قابل تفسیر است. پس نه تنها باید به مهار تورم توجه شود باید توامان به رشد تولید بیاندیشیم و رکن اساسی رشد، تولید کار است و با کار و تلاش می‌توان به رشد تولید رسید و همچنین به ارتقا بهره‌وری رسید. مقام رهبری فرمودند اقتصاد توام با رشد باید بواسطه دانش‌بنیان‌ها باشد و ستون فقرات اقتصاد این دانش‌بنیان‌ها هستند.

وی افزود: اگر بناست بعد از یک دهه رکود که بلحاظ بعضی از بی‌مبالاتی‌ها در دهه نود به وقوع پیوست به رشد ۸ درصدی برسیم و از منهای نیم درصد در سال ۹۹ عبور کنیم، حلقه وصل نیروی محرکه توسط کارگران و کارفرمایان خواهد بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در این همایش بر آن هستیم به مولفه‌های تولید، کار و رونق و رشد بیاندیشیم و حتما برای تحقق شعار سال به استخدام درآوردن امکانات لازم برای رسیدن به رشد اقتصادی ۸ درصد طرحی نو دراندازیم. ما بر این باوریم در کشور ما زیرساختهای ارتقای بهره‌وری و رشد تولید فراهم است. زیرساخت‌های انرژی و ارتباطی فراهم است و تعاملات سیاسی از روزهای آغازین در دیپلماسی بین‌المللی آغاز شده نوید این رشد را به ما می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: در عرصه‌های بین‌المللی عضویت در اجلاس شانگهای و ارتباط با همسایگان و ارتباط با قدرت‌های اقتصادی مهم جهان در دستور کار دولت قرار گرفته است.

وی افزود: آنچه دولتمردان باید به آن توجه داشته باشند این است که باید حلقه وصل کارگر و کارفرما باشیم. متاسفانه نواهایی شنیده می‌شود که دنبال ایجاد فاصله میان کارگر و کارفرماست درحالی‌که این دو گروه یکی هستند. کسی که کارفرماست گرد کارگاه را به جان خریده و کارگر بوده است. امیدواریم در روزی بتوانیم بگوییم کارگر همان کارفرماست و کارفرما همان کارگر است.

مرتضوی گفت: برای آینده کارگر همه باید تلاش کنیم. دو نظریه وجود دارد. یکی از بعد انتقاد است و دیگری نگاه به سرمایه‌گذاری بین نسلی است. در همه حوزه‌ها باید اقتصاد و سرمایه و استعدادهای نهفته کشور را متعلق به نسل‌های آینده بدانیم. در این راستا به چند موضوع باید توجه کرد. من مرثیه صندوق‌ها را در چندین جلسه خوانده‌ام. متاسفانه وضعیت خوبی ندارند و ضریب پشتیبانی صندوق‌ها بسیار ناپایدار است و نسبت پشتیبانی در صندوق بین نیم تا ۱ است در حالیکه براساس شاخص جهانی باید ۷ باشد. بهترین صندوق یعنی تامین اجتماعی ۴.۴ است و میراث آیندگان درحال خرج شدن است.

وی گفت: باید سرمایه صندوق‌ها را امانت بدانیم و افراد متخصص باید مدیریت این صندوق‌ها را در دست بگیرند و با کاهش هزینه‌ها و فناوری روز، ضریب پشتیبانی صندوق را افزایش دهیم. نکته بعدی اصلاح ساختار صندوق هاست.اصلاحات منطقی که آسیبی به جامعه وارد نکند باید مورد توجه قرار بگیرد. دولت بنا دارد نظام خدماتی و درمانی را ارتقا دهد و همچنین برای تضمین آینده کارگری برنامه ریزی کند.

مرتضوی گفت: در دو سال گذشته ما بیشترین تعداد بازنشستگان را در کشور داشته‌ایم اما اجازه نداده‌اند ضریب پشتیبانی صندوق‌ها کاهش پیدا کند.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی در حاشیه این همایش و در جمع خبرنگاران گفت: دولت بنا دارد با توجه به تورم، طرحی نو داشته باشد و میزان یارانه را برای ۳ دهک اول ۲۰ درصد افزایش دهد البته پیش شرط این مهم این است که این دهک‌ها ۷۰ درصد از مبلغ یارانه‌شان را بواسطه کالابرگ‌ها خرج کنند. حدود ۹ تا ۱۱ قلم کالا به زودی در سامانه‌ای که راه‌اندازی شده و تکمیل خواهد شد اعلام می‌شود و سه دهک اول می‌توانند از طریق سامانه کالابرگ اقدام به خرید کالا بکنند. در این سامانه ۵۰ هزار فروشگاه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه زمان اجرای این طرح در همان فصل تابستان و احتمالا تیرماه خواهد بود، گفت: این طرح در گذشته بصورت آزمایشی انجام شد اما مورد اقبال واقع نشد حالا با افزایش درصد یارانه امید داریم مورد اقبال قرار بگیرد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار