تلاش برای ایجاد شهر الگو؛ درخواست شهرداران کلانشهرها از دولت

تهران (پانا)- وزیر کشور گفت در رابطه با ایجاد «شهر الگو» یعنی شهر بدون متکدی، بدون آلودگی و شهری مملو از تعاون و همکاری به تجربیات شهرداران نیاز داریم و حرکت ما به سمت ایجاد «شهر الگو» ادامه خواهد داشت.

کد مطلب: ۱۳۷۵۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تلاش برای ایجاد شهر الگو؛ درخواست شهرداران کلانشهرها از دولت

همایش تعالی حکمرانی شهری در وزارت کشور برگزار شد، در این همایش که با حضور شهرداران کلانشهرها برگزار شد،احمد وحیدی با اشاره به این که برای آنکه مدیریت مسائل را در شهرها داشته باشیم و جریان بهبود شرایط شهری را پیش ببریم باید در قالب مدیریت تحول به افزایش رضایت عمومی، مشارکت و اجماع عمومی برسیم گفت:‌سرمایه اجتماعی با تکیه بر تحول مدیریت شهری محقق می‌شود،سرمایه اجتماعی سه طرف دارد که ارتباط مردم با دولت، ارتباط دولت با مردم و ارتباط مردم با مردم را شامل می‌شود که باید نوع ارتباط این اضلاع به خوبی تبیین شود که در این نشست می‌توان به تحول، نوآوری و خلاقیت بیندیشیم و قالب‌ها و تشکیلات باید ما را به هدف اصلی‌مان که همان سرمایه اجتماعی است، برساند.

وی با بیان اینکه ارتقاء حکمرانی و کیفیت آن همیشه یکی از موضوعات مهمی بوده که مد نظر قرار گرفته است، اظهار کرد: ما برای تحقق این مهم به سلسله مولفه‌هایی می‌رسیم که مهم هستند و اینکه مدیریت شهری را تنها در ارائه سلسله خدمات شهری می‌بینند و خلاصه می‌کنیم درست نیست. چرا که ما را به هدف‌مان که همان ارتقاء حکمرانی و کیفیت شهری است نمی‌رساند.

وحیدی با تأکید بر اینکه هنگامی که ما به تحقق تمدن اسلامی می‌اندیشیم باید به شهرها به عنوان یک مسئله جدی بیندیشیم، گفت: وقتی به جامعه اسلامی در این تمدن نگاه می‌کنیم، شهر به عنوان مجموعه‌ای که تمام جامعه را پوشش می‌دهد، جایگاه ویژه‌ای پیدا می‌کند و مردم نقش تعیین کننده‌ای در این خصوص دارند و این در حالیست که شهرداری‌ها بخشی از حاکمیت هستند که با نگاه مردمی باید اداره شوند و البته در حال اداره هم هستند.

وی با بیان اینکه در تمدن جامعه اسلامی شهرها موضوعیت دارند و در تمدن سازی و هویت بخشی نیز شهرها نقش زیادی ایفا می‌کنند، افزود: بنابراین شهر و نظام مدیریت شهری تنها خلاصه در ارائه سلسله خدمات شهری نیست و باید ارتقاء یابد.

وزیر کشور با بیان اینکه طبیعی است که خدمات شهری را به سمت الکترونیکی شدن سوق بدهیم که دیگر هیچ فردی برای انجام کارهایش مراجعه حضوری نداشته باشد، به شاخص‌های شهر متعالی اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از حمل و نقل می‌شود حمل و نقل ایمن، پاک و به دور از آلایندگی‌های فسیلی باید محقق شود و وقتی صحبت از پسماند و محیط زیست می‌شود با شهری مواجه هستیم که در حوزه پسماند تفکیک زباله‌ها را در دستور کار قرار داده است و البته برخی شهرها در این حوزه‌ موفق‌تر هستند و برخی شهرها نیز باید تلاش بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه حمل و نقل برقی و به دور از سوخت‌های فسیلی باید در دستور کار باشد، اظهار کرد: شهر باید هویت داشته باشد و شهرداری‌ها محلی هستند که می‌توانند به این مهم کمک کنند. چرا که نیازهای مردم را از ورزش تا فعالیت‌های نشاط آور تا سیما و منظر مناسب ایجاد می‌کند.

وحیدی با بیان اینکه برخی‌ها معتقدند که در حوزه شهری شهرداری‌ها وظیفه‌ای در مورد اشتغال ندارند، گفت: مسئله اقتصاد شهری مهم است و وقتی مدیریت شهری بتواند تحولی ایجاد کند باید به آن فکر کند.

وی با اشاره به مسئله حاشیه نشینی ادامه داد: وقتی حاشیه نشینی در یک شهر ایجاد می‌شود آیا می‌توان نسبت به آن بی تفاوت بود؟ امکان ندارد. البته در ابتدا نباید اجازه دهیم که حاشیه نشینی شکل بگیرد اما اگر شکل هم گرفت باید خواستگاه آن را پیدا کنیم و نباید این تلقی ایجاد شود که حاشیه نشین‌ها افرادی هستند که باید تحت پوشش خیریه‌ها قرار گیرند و چطور باید کاری کنیم که لفظ حاشیه بر حاشیه نشینان اطلاق نشود و طبیعتاً بخشی به حوزه اقتصاد شهری باز می‌گردد و در اینجا نقش اقتصاد شهرداری‌ها مهم می‌شود.

وزیر کشور با بیان اینکه ما باید در برنامه‌هایمان زمانبندی را مشخص کنیم، تأکید کرد: مثلا در حوزه حاشیه نشینی بگوییم که در هر سال چند درصد می‌توانیم حاشیه نشینی را به انتها برسانیم که این کار نیاز به ابزار دارد و یکی از این ابزارها شفاف سازی و دیگری پاسخگویی است.

وی با بیان اینکه جلب مشارکت عمومی بسیار مهم است، گفت: باید در این خصوص فکر شود؛ البته در این زمینه اقداماتی صورت گرفته اما کفایت نمی‌کند.

وحیدی با اشاره به پیشگیری از مهاجرت به کلانشهرها گفت: شهرداری‌ها می‌توانند پیشنهاد دهنده خوبی در راستای جلوگیری از مهاجرت بی رویه به کلانشهرها ارائه دهند. چرا که این موضوع خوب نیست که مردم از روستاها به شهرهای کوچک و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگ و نهایتا به کلانشهرها بیایند و نهایتا کل کشور در نقاط محدودی متمرکز شود.

وی با بیان اینکه کارهای خوبی در شهرداری‌ها صورت گرفته اما به دنبال هم افزایی هستیم، گفت: ما در رابطه با ایجاد «شهر الگو» یعنی شهر بدون متکدی، بدون آلودگی و شهری مملو از تعاون و همکاری به تجربیات شهرداران نیاز داریم و حرکت ما به سمت ایجاد «شهر الگو» ادامه خواهد داشت.

در این همایش تعدادی از شهرداران کلانشهرها به بیان نظرات خود پرداختند. مرتضی سقائیان نژاد شهردار قم با بیان اینکه شهرداری‌ها تاثیرات عمیقی را با اقداماتشان در شهر ایجاد می‌کنند، گفت: ما در ایجاد فرهنگ حمل و نقل، ساخت و ساز و ... تاثیر زیادی می‌گذاریم. چرا که محور اجرائیات شهر در دست شهرداری‌هاست و اگر خوب عمل کنیم نقش زیادی در فرهنگسازی داریم.

وی با بیان اینکه بر اساس آمارها حدود ۷۰ درصد جمعیت کشور شهرنشینند؛ اما زیرساخت‌ها به اندازه شهر نشینی رشد نکرده است، گفت: اگر می‌خواهیم تاب‌ آوری در شهر داشته باشیم باید زیرساخت‌ها نیز به همان اندازه رشد کنند و در کل وقتی صحبت از تحول می‌کنیم باید زیرساخت‌های آن نیز فراهم شود.

محمد حسن اسدی شهردار شیراز نیز در سخنان خود با اشاره به بحث آموزش گفت: ما باید مراجعه حضوری مردم را کم کنیم و در همین راستا نیازمند آموزش شهروندان، کارمندان و حتی مدیران هستیم.

وی با بیان اینکه در حکمرانی نوین، شفافیت بسیار مهم است، تصریح کرد: شهرسازی ما ناموزون است و به همین دلیل شهرهای ما دپرس هستند.

فیروزفر شهردار زنجان نیز با بیان اینکه به شهرداری‌ها به عنوان صندوق بودجه نگاه می‌شوند، گفت: اگر قرار است شهرداری‌ها پول پرداخت کنند به جلسات می‌روند وگرنه به شهرداری‌ها احساس نیاز نمی‌شود.

وی با بیان اینکه قوانین به روز نشده شهرداری‌ها را درگیر کرده است، گفت: کجای دنیا به غیر از ایران هنوز ساخت و سازهای شخصی سازی یکی از پردرآمدترین شغل‌ها است و دیگر این روش‌ها مفهوم ندارد و منسوخ شده است.

وی خطاب به وزیر کشور گفت: طرح مدیریت یکپارچه حلال همه مشکلات است و معتقدم که شهرداری‌ها نیاز به منابع مالی ندارند؛ بلکه باید مانع زدایی صورت گیرد.

در ادامه یعقوب هوشیار شهردار تبریز با بیان اینکه در سیاست‌های کلان دستوراتی تکلیف می‌شود، اما در لایه‌های مدیریتی برعکس عمل می‌شود، گفت: به عنوان مثال دولت ساخت چهار میلیون مسکن را در دستور کار قرار داده اما اقداماتی همچون گرفتن بیمه، موجب متوقف شدن ساخت و سازها می‌شود.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها به گلوگاه سایر دستگاه‌ها تبدیل شده‌اند، گفت: ایران خودرو در اواخر سال گذشته تاکسی را گران کرد و با این روش ما چگونه می‌توانیم از حمل و نقل عمومی حرف بزنیم.

وی با بیان اینکه در برنامه توسعه کشور شهرداری‌ها دیده نشدند، گفت: در موضوع مالیات بر ارزش افزوده این عدد افزایش پیدا کرده، اما سهم شهرداری‌ها ثابت نگهداشته شده و جالب است اساسا مالیات بر ارزش افزوده برای شهرداری‌ها بوده و دولت خود را شریک کرده است اما حالا می‌بینیم که اتفاقاتی در این حوزه رخ داده است.

وی خطاب به وزیر کشور گفت: در حوزه مدیریت بحران دچار گرفتاری هستیم و من به شما نامه نوشتم که چهار« هاب» مدیریت بحران در کشور با کمک دولت ایجاد کنید.

امیری شهردار اهواز نیز با بیان اینکه این شهر هنوز بعد از سال‌ها طرح تفصیلی ندارد، گفت: ما در سکونتگاه‌های غیر رسمی با مشکلات زیادی مواجه هستیم و در خوزستان و اهواز یک گیاه که از کشورهای عربی هم وارد شده کاشته شده که می‌گویند ریشه‌اش به فاضلاب آسیب می‌رساند و بر همین اساس مردم نسبت به قطع این درخت اقدام می‌کنند در حالیکه سبزینگی خوبی دارد و می‌تواند به فضای سبز کمک کند.

وی در خصوص سرانجام قطار شهری اهواز نیز با بیان اینکه با حکم دادگاه پیمانکار خلع ید شد، گفت: امیدوارم با کمک دولت بتوانیم فاز یک متروی اهواز را احداث کنیم.

مسعود نصرتی نیز در این مراسم گفت: شهرداری‌ها لحظه‌ای، خدمات ارائه می‌کنند و به عنوان داشبورد نظام از آنها یاد می‌شود و مردم وقتی به شهرداری‌ها وارد می‌شوند کاری ندارند که این یک سازمان غیر دولتی است بلکه توقعات‌شان را در سطوح بالاتر مطرح می‌کنند.

وی با بیان اینکه قرار است شهرداری‌ها که دست‌شان در جیب شهروندان است شهر را از نظر شاخص‌های مختلف پیشرفت دهند، عنوان کرد: شهرداری‌ها قرار است با شوراها کار کنند و جذب سرمایه گذار، اشتغالزایی، توسعه و ... داشته باشند و در حال حاضر شهرداری‌هایی موفق هستند که بالاترین تعامل را با نهادهای مختلف داشته باشند.

معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور افزود: ما با ۱۵ شهردار جلسه گذاشته و ۸۲ ایراد اساسی که بین شهرداری‌های کشور و وزارتخانه‌ها بوده را احصا کردیم که قرار است در این سلسه جلسات این مشکلات را حل کنیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار