رئیس سازمان نهضت سوادآموزی:

توسعه گفتمانی وایده‌پردازی‌ها در رهیافت‌های نوین سوادآموزی در نظر گرفته شود

تهران (پانا) - رئیس سازمان نهضت سوادآموزی گفت توسعه گفتمانی، تبیین مناسب و ایده‌پردازی‌ها در زمینه رویداد رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیس‌ بوم جدید باید در نظر گرفته شود.

کد مطلب: ۱۳۷۵۷۸۹
لینک کوتاه کپی شد
توسعه گفتمانی وایده‌پردازی‌ها در رهیافت‌های نوین سوادآموزی در نظر گرفته شود

به گزارش روابط عمومی سازمان نهضت سوادآموزی؛ علیرضا عبدی با حضور در جلسه تبیین اولین رویداد بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی استان کرمان با بیان اینکه آموزش و پرورش، تغییرات گسترده‌ای را در حال تجربه کردن است، گفت: این تغییرات رویکردهای جدیدی را مطالبه می‌کند که رویداد رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست‌بوم جدید، زمینه‌ساز بهره‌مندی از نظر صاحبنظران و اندیشمندان برای ارائه روش‌های نوین سوادآموزی است.

وی افزود: در سال ۱۳۵۸ با جمعیت حدود ۳۶ میلیونی کشور در بازه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال ۴۷ درصد باسواد داشتیم اما امروز وضعیت سوادآموزی در کشور ما وضعیت قابل قبولی است و ۴۷ به ۹۷.۱ درصد رسیده و البته جمعیت کشور هم 2 برابر شده است.

معاون وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: نهضت سوادآموزی در این سال‌ها در کنار فعالیت‌های خود یک میلیون نفر از اتباع خارجی را هم باسواد و جریان آموزشی و تربیتی را دنبال کرده است.

عبدی گفت: یکی از متعالی‌ترین فکرها و نوآوری‌ها را در نگاه و اندیشه حضرت امام(ره) می‌بینیم که می‌فرمایند: «ما هدفمان از سوادآموزی رسیدن به استقلال فرهنگی است» و همیشه در کلامشان نخست، نوشتن را می‌آوردند و بعد خواندن، تعریفی که برای سواد در گذشته شده بود با توجه به مسائل مبتلابه آن زمان بود و فرد سوادآموز می‌توانست به طور نسبی نیازهای خواندن و نوشتن خود را مرتفع کند.

وی اظهار داشت: اما الان در تعریف چهارم سواد هستیم. این به‌روزآوری تعاریف سواد بر مبنای اقتضائات جامعه و دنیا است، بعد از سواد خواندن و نوشتن، رسیدیم به آموختن رایانه و بعد ۱۲ سواد ارائه شده از سوی سازمان یونسکو و در نهایت اینکه کسی باسواد است که بتواند تغییراتی در خود و زندگی‌اش ایجاد کند و فرد مقابل را هم تغییر دهد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی افزود: اگر تحول علمی را نپذیریم بسیاری از مشکلاتی که در حوزه سوادآموزی داریم، ادامه می‌یابد، ما دوره کرونا را تجربه کردیم و با انواع روش‌ها ارتباط ما با دانش‌آموزان قطع نشد اما کم‌سوادی والدین نسبت به فضای مجازی مشکلات زیادی برای نوجوانان ما ایجاد کرد.

عبدی با تاکید بر رعایت رژیم مصرف رسانه‌ای و شخصی‌سازی گوگل برای خانواده‌ها و دانش‌آموزان گفت: ما امروز با شکاف نسلی مواجه هستیم چون دنیا در حال تغییر است. امروز تغییرات بزرگی را در روش‌های آموزشی تجربه می‌کنیم در آموزش همگانی یک برهم کنش فکری باید رخ دهد، سواد خود را باید با دیگران به اشتراک بگذاریم و از طرف مقابل سواد دیگری را بیاموزیم که این موضوع یک جریان جدید آموزشی است.

وی با اشاره به اینکه هر چند تعریف سواد تغییر کرده اما باید همچنان مشکل بی‌سوادی پایه را هم حل کنیم، گفت: ضرورت دارد در حوزه سوادآموزی، گام‌های بزرگتری برداریم. شروع یک حرکت اجتماعی نیاز به گفتمان، بهره‌مندی از نظر صاحبنظران و... دارد که باید در دستور کار قرار گیرد.

بر پایه این گزارش، جلسه تبیین «اولین رویداد بین‌المللی رهیافت‌های نوین سوادآموزی در زیست‌بوم جدید» با حضور علیرضا عبدی، معاون وزیر و رئیس سازمان نهضت سوادآموزی؛ عابدین بازگیر، معاون آموزش سازمان نهضت سوادآموزی؛ محمدمهدی فداکار، استاندار و رئیس شورای پشتیبانی سوادآموزی؛ رضا رضایی، مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان؛ جمعی از فرهنگیان، اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها، اندیشمندان و صاحبنظران در سالن کنفرانس سازمان مرکزی دانشگاه شهید باهنر کرمان برگزار شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار