یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با پانا تشریح کرد؛

پشت پرده سفر سلطان هیثم به تهران؛ مسقط می‌تواند میانجی احیای برجام شود؟

تهران (پانا) - یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه ایران از آغاز دولت سیزدهم اعلام کرده که آماده مذاکره است و در صورتی که آمریکا به تعهدات خود عمل کند ایران نیز تعهدات برجامی خود را عمل خواهد کرد؛ تاکید کرد که بعید است سفر ‌سلطان عمان به ایران نیز گام مهمی در این مسیر بتواند داشته باشد، چون مشکل خود آمریکایی‌ها هستند.

کد مطلب: ۱۳۷۵۶۶۰
لینک کوتاه کپی شد
پشت پرده سفر سلطان هیثم به تهران؛ مسقط می‌تواند میانجی احیای برجام شود؟

محسن پاک‌آیین در گفت‌وگو با پانا درباره سفر سلطان هیثم به تهران اظهار کرد: «‌سفر هیثم بن طارق آل سعید، سلطان عمان به تهران اهداف مختلفی را دنبال می‌کند؛ در وهله اول اهداف دوجانبه مد نظر است، ما در حوزه‌های مختلف انرژی، تجارت و حمل‌و‌نقل از مسیر خلیج فارس و خطوط ریلی و جاده‌ای ایران به آسیای مرکزی، قفقاز و اروپا با هم همکاری خواهیم داشت و ‌قراردهایی را منعقد کردیم. موضوع کار در حوزه گردشگری هم در دستورکار دو کشور قرار دارد.»

وی ادامه داد: «به دلیل سابقه عمان از زمان سلطان قابوس برای میانجی‌گری در پرونده‌های مناقشه‌های مختلف از چند دهه قبل و همچنین رویکرد نسبتا بی‌طرفانه و ممتنعی که دولت عمان در قبال اختلافات و مناقشات مختلف‌ دارد، این گمنانه‌زنی وجود دارد که غیر از همکاری‌های دوجانبه، سلطان هیثم اهداف و ماموریت دیگری هم در ایران دنبال می‌کند که موارد مختلفی در رسانه‌ها مطرح شده است.»

این تحلیلگر سیاست خارجی به این گمانه‌زنی‌ها اشاره کرد و گفت: «موضوع روابط ایران و مصر بیشتر از بقیه مطرح شده است؛ این دو کشور سال‌هاست که می‌خواهند روابط رسمی خود را ایجاد کنند، هر دو دارای دفتر حافظ منافع در پایتخت کشور دیگر هستند که رئیس این حافظ منافع شخصی در حد سفیر است و ارتباطات دیپلماتیک به‌صورت غیررسمی بین دو طرف وجود دارد و در حوزه‌های فرهنگی و اقتصادی هم مانند شرکت‌‌ در نمایشگاه‌های فرهنگی و اقتصادی یکدیگر همکاری دارند و البته ایجاد این ارتباط موجب تقویت جهان اسلام و تاثیرگذار در آزادی قدس شریف خواهد بود.»

پاک‌آیین به برخی گمانه‌زنی‌های دیگر درباره موضوع مذاکرات هسته‌ای نیز اشاره و تاکید کرد: «‌برجام موضوعی است که اگر دولت عمان هم علاقه‌مند به میانجی‌گری در آن باشد باز هم به رویکرد خود آمریکا باز‌می‌گردد‌. آمریکایی‌ها در ماه‌های گذشته به نظر نمی‌ر‌سد تمایلی به تداوم مذاکرات و برگشت به میز مذاکرات داشته باشند و بیشتر مواضع خصومت‌آمیز علیه ایران اتخاذ کردند. ‌در چند ماه گذشته ‌تحریم‌های متعددی را علیه جمهوری اسلامی ایران و مقامات کشورمان وضع کردند؛ همچنین در موضوع اختشاشات ‌از مجازات ‌اختشاش‌گران و محکومان ‌ابراز نارضایتی کردند؛ در مجموع رفتار آن‌ها در ماه‌های گذشته رفتاری که نشان بدهد که ‌تمایل به رفع مشکل برجام و رفع تحریم‌ها دارند، نیست.»

وی تصریح کرد: «‌من بعید می‌دانم که سفر آقای سلطان هیثم به ایران نیز گام مهمی در این مسیر بتواند داشته باشد. چراکه واقعا مشکل اصلی خود آمریکاست. ایران از آغاز دولت سیزدهم اعلام کرده که آماده مذاکره است و در صورتی که آمریکا به تعهدات خود عمل کند ایران نیز تعهدات برجامی خود را عمل خواهد کرد. ولی این اتفاق نیافتاده است و روز به روز آمریکایی‌ها از تعهدات خود در قبال برجام فاصله گرفته‌اند. اروپایی‌ها هم کاملا منفعل هستند و مشخص است که توانایی متقاعد‌کردن ‌آمریکا را برای بازگشت به برجام ندارند. حالا اینکه سلطان هیثم در این داستان چقدر بتواند موفق باشند باید منتظر بود و دید در هفته‌های آینده چه‌ اتفاقی روی خواهد داد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار