معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

بین هدف مؤلفان کتاب‌های درسی و آن‌چه در کلاس درس اجرا می‌شود، تفاوت معناداری وجود دارد

با مقایسه ارقام مربوط به دانش‌آموزان مشغول به تحصیل و نرخ ترک تحصیل پایه اول در مناطق شهری و روستایی، بیشترین تعداد مردودی مربوط به روستاهاست

زاهدان (پانا) - معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت بین آن چیزی که در کلاس‌های درس اجرا می‌شود و آن چیزی که مد نظر مؤلفان کتاب‌های فارسی است تفاوت زیادی وجود دارد، به همین منظور طرح شهید‌همت با هدف کاهش فاصله‌ موجود با برنامه اجرا شده مطرح و عملیاتی شد.

کد مطلب: ۱۳۷۲۱۱۰
لینک کوتاه کپی شد
بین هدف مؤلفان کتاب‌های درسی و آن‌چه در کلاس درس اجرا می‌شود، تفاوت معناداری وجود دارد

معصومه نجفی پازوکی از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس در گردهمایی معاونین آموزشی ادارات آموزش و پرورش شهرستان‌ها و مناطق استان حضور یافت و اظهار کرد: هدف از اجرای طرح شهید همت توسعه توانمندی معلمان نسبت به موضوعات کتاب های درسی و تشریح و تبیین اهداف مد نظر مؤلفین با ایجاد گفتمان مستمر با رویکردهای علمی از طریق شبکه‌سازی معلمان در کل کشور است.

وی نقطه هدف این طرح را ۱۲ هزار حلقه ده نفری از معلمان عنوان کرد و گفت: با اجرای این طرح ۱۲۰ هزار معلم در کل کشور با یک جریان آموزشی مستمر مواجه می شوند.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به طرح ها و برنامه های متنوع این حوزه از جمله طرح تحولی بسته های زبان آموزی درس فارسی پایه اول و طرح شهید محمودوند گفت: نتایج آزمون سواد خواندن در کشور ما بر اساس آموزش های ۲۰ سال گذشته قابل قبول نیست.

وی سواد خواندن را مسئله‌ای ملی برشمرد و بر اهمیت بررسی بیشتر این مهم در سطح سیاست‌گذاری کلان تاکید کرد.

نجفی خاطرنشان کرد: اگر قرار است به سراغ خواندن برویم باید نسبت به درس فارسی در دوره ابتدایی توجه ویژه ای داشته باشیم که این امر با آموزش و آگاهی بخشیدن به معلمان نسبت به اهمیت درس فارسی و هویت آن سریع تر به مقصود خواهد رسید.

وی تصریح کرد: نرخ تکرار پایه در دوره ابتدایی بین سال تحصیلی ۹۷-۹۶ تا سال ۱۴۰۰-۹۹ در پایه اول ابتدایی نسبت به سایر پایه ها و نسبت به کل دوره بیشتر بوده و همچنین با مقایسه ارقام مربوط به دانش آموزان مشغول به تحصیل و نرخ ترک تحصیل پایه اول در مناطق شهری و روستایی، بیشترین تعداد مردودی مربوط به روستاهاست.

نجفی ادامه داد: اگر قرار است کاری در حوزه سواد خواندن انجام شود باید از مناطق روستایی شروع کنیم، در همین رابطه از ۱۲ هزار کلاس اول روستایی ۸۲۰۰ کلاس اول، یعنی حدوداً ۷۰ درصد کلاس های اول روستایی را تحت پوشش طرح بسته های زبان آموزی قرار دادیم.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: این بسته ها که شامل ۱۵ بسته برای آموزش نشانه های کتاب فارسی بود، از هفته دوم آبان ماه تا هفته اول اسفندماه، هر هفته یک بسته تولید، تکثیر و در سطح استان ها توزیع شد و با وجود سختی ها و دشواری هایی که وجود داشت توانستیم به صورت قابل توجهی کار را پیش برده و با توجه به آمار بررسی شده تحول چشمگیری در افزایش توانایی خواندن دانش آموزان و بالابردن کیفیت آموزشی کلاس ها شاهد باشیم.

نجفی تغییر رویکرد به سمت معنامحوری در آموزش را نتیجه توزیع این بسته‌ها عنوان کرد و گفت: اجرای بسته‌های زبان آموزی در سطح روستاهای کل کشور بخشی از عدالت آموزشی مدنظر در وزارت آموزش و پرورش است؛ البته در اجرای این عدالت آموزشی با دشواری های زیادی روبه رو بودیم که با وجود همه آنها، نتیجه درخشان بود.

وی خاطرنشان کرد: با هدف کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل، افزایش نرخ پوشش، افزایش نرخ جذب خالص پایه اول و کاهش نرخ ترک تحصیل، طرح شهید محمودوند با طراحی سامانه ای به روشن تر شدن مسئله کمک کرد و تعداد بازماندگان تحصیل که در مهرماه ۲۰۴۳۱۲ نفر بود در اسفندماه ۱۴۰۱ به ۱۴۲۹۲۸ نفر کاهش پیدا کرد و حدود ۶۰ هزار نفر تعیین تکلیف شدند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار