«کیه‌نی»، چشمه‌هایی در بدره که دروغگو هستند

ایلام (پانا) - چشمه‌های کیه‌نی دروزنه در روستای تاریخی و باقدمت گنجه از توابع شهرستان بدره در دامان طبیعت کبیرکوه واقع شده‌است.

کد مطلب: ۱۳۶۹۲۵۶
لینک کوتاه کپی شد
«کیه‌نی»، چشمه‌هایی در بدره که دروغگو هستند

امید قنبری از بومیان منطقه درخصوص این چشمه عنوان کرد: کیه‌نی دروزنه در فصل‌های پربارش زمستان و بهار جاری است هرچند نمی‌توان زمان دقیقی برای جاری بودن آن‌ها مشخص کرد زیرا که به یک باره غیب می‌شوند.

قنبری ادامه داد: در گذشته پدران و نیاکان ما که از دامداران منطقه بوده‌اند بارها توسط این چشمه‌ها غافلگیر شده‌اند. آنها به دلیل وجود آب گوارای چشمه در اطراف آن اتراق می‌کردند، اما به صورت غافلگیرانه‌ای متوجه می‌شدند که به یک باره آب چشمه خشک شده است و اثری از آب نیست. دلیل نامگذاری چشمه به دروزنه که در زبان محلی به معنای دروغگو است، همین خشک شدن ناگهانی چشمه‌ها بوده است که توسط بومیان منطقه نامگذاری شده است.

وی افزود: روستای گنجه با کمترین تعداد خانوار در دهستان علیشروان سالانه مورد بازدید گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران قرار می‌گیرد.

قنبری بیان کرد: قرار گرفتن گنجه در مجاورت گورستان چنارباشی با قدمتی قریب به هزار سال، وجود بلندترین قله استان ایلام کان‌صیفی در ناحیه ورزرین چنارباشی و قرار گرفتن در دامان طبیعت و درختان زیبای بلوط در بازدید گردشگران از چشمه‌ دروغگو موثر بوده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار