رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

شاهنامه فردوسی یکی از کتاب‌های جاودانه تاریخ بشر است

تهران (پانا) - رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت شاهنامه فردوسی، کتاب حکمت، خردمندی، خردورزی، فرهنگ، دینداری، خداپرستی و اخلاق است و فردوسی به نحو هنرمندانه‌ای این کتاب را آراسته و به صورت یکی از کتاب‌های جادوانه تاریخ بشر درآورده است.

کد مطلب: ۱۳۶۸۶۱۳
لینک کوتاه کپی شد
شاهنامه فردوسی یکی از کتاب‌های جاودانه تاریخ بشر است

غلامعلی حداد عادل در آیین‌پایانی پنجمین جشنواره ملی فردوسی ضمن تبریک روز معلم و روز سمپاد و استعدادهای درخشان گفت: چند سالی است که این جشنواره آغاز شده و خوشحالیم که می‌توانیم در کنار دوستان آموزش و پرورشی خودمان با مدارس تیزهوشان همکاری داشته باشیم.

وی تصریح کرد،: البته همکاری‌های ما محدود به این جشنواره نیست و تاکنون چندین دوره آموزشی برای مدارس تیزهوشان برگزار کرده‌ایم تا با راه و رسم واژه‌گزینی آشنا شوند.

حداد عادی د بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه شاهنامه فردوسی بیش از ۵۰ هزار بیت دارد یعنی بیش از ۱۰ برابر دیوان حافظ است، خاطرنشان کرد: نکته مهم این است که این کتاب بیش از یک هزار سال پیش سروده شده است.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی اظهار کرد: شاهنامه فقط احوال شاهان و جنگ‌ها نیست بلکه کتاب حکمت، خردمندی، خردورزی، فرهنگ، دینداری، خداپرستی و اخلاق هم است و فردوسی به نحو هنرمندانه‌ای این کتاب را آراسته و به صورت یکی از کتاب‌های جادوانه تاریخ بشر درآورده است.

وی خاطرنشان کرد،: کشورهای اندکی در دنیا هستند که چنین کتابی با این تفصیل و تنوع موضوعات و قدمت داشته باشند.

حداد عادل با بیان اینکه فردوسی نگران از دست رفتن هویت ملی ایرانیان بوده است، افزود: مردم ایران در مواجهه با اسلام دین را پذیرفتند اما زبان خود را حفظ کردند در خالی که ملت‌های دیگری مثل مصر بودند که وقتی مسلمان شدند، زبان‌شان هم عربی شد اما ایرانیان، زبان فارسی خود را حفظ کردند.

وی ادامه داد: ایرانیان در راه اسلام، فداکاری و جانفشانی کردند چون ایمان و اعتقاد قلبی‌شان بود اما هویت خود را دوست داشتند و می‌خواستند ایرانیِ مسلمان باشند.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: فردوسی این نیاز را دریافت و تصدیق کرد که اگر کتابی بنویسد و داستان‌های کهن، اسطوره، افسانه و تاریخ را بیاورد در آن صورت زبان فارسی قوت می‌گیرد و ملت با این کتاب می‌تواند هویت خود را حفظ کند و بدین ترتیب شاهنامه، کتابی بوده که در قهوه‌خانه‌ها و اماکن مختلف در بین اقشار مختلف مردم خوانده می‌شد.

وی با بیان اینکه هنوز شاهنامه، موضوع دوره‌های دکتری است و منتظر تصحیح بهتری است، بیان کرد: در فرهنگستان زبان و ادب فارسی در تدارک تصحیح جدیدی از شاهنامه هستیم و هنوز ظرافت‌هایی در آن وجود دارد که استادان باید تحقیق کنند.

حداد عادل با بیان اینکه بعد از هزار سال وقتی شاهنامه را می‌خوانیم، زبان آن را می‌فهمیم، اظهار کرد: این نشانه بلوغ و پختگی زبان فارسی است که فردوسی، گنجینه و معلمی برای همه شاعران بعدی از جمله سعدی و حافظ و... می‌شود.

رئیس با بیان اینکه ملتی که چنین کتابی داشته باشد باید احساس هویت و اعتماد به نفس کند، خطاب به دانش‌آموزان مدارس تیزهوشان تاکید کرد: شما دانش‌آموزان که اسباب تحصیلتان به برکت استعداد خدادادی و توجه خانواده‌ها و معلمان و وزارت آموزش و پرورش فراهم است، خودتان را برای پاسداری از هویت ایرانی - اسلامی زبان فارسی آماده کنید.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار