رییس سازمان برنامه و بودجه:

۹۷ درصد منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ محقق شد

تهران (پانا) - رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحقق ۹۷ درصدی منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ خبر داد و اعلام کرد که در سال گذشته ۳۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه عمرانی پرداخت شد که تحقق ۱۲۰ درصدی داشت.

کد مطلب: ۱۳۶۱۴۹۹
لینک کوتاه کپی شد
۹۷ درصد منابع و مصارف بودجه ۱۴۰۱ محقق شد

سید مسعود میرکاظمی در مورد عملکرد قانون بودجه ۱۴۰۱، ظهار داشت: دولت سیزدهم وضعیت مناسبی تحویل نگرفت و از لطفا اقتصادی شرایط خوبی نداشتم و دولت با بدهی سنگین، کرونا و رشد اقتصادی پایین و تورم ۵۰ درصدی مواجه بود.

وی با بیان اینکه دولت سیزدهم با ۵۳۲ هزار میلیارد تومان بدهی اوراق منتشر شده در سال‌های گذشته مواجه بود، افزود: نرخ بیکاری کشور حدود ۱۶ درصد بود و از طرف دیگر بدهی به تامین اجتماعی، صندوق توسعه ملی وحود داشت.

رئیس سازمان برنامه بودجه تاکید کرد: دولت سیزدهم در آغاز به کار خود با ۶۰ هزار میلیارد تومان تعهد صادر شده مواجه بود که برای پرداخت آن پولی در خزانه نبود و دولت باید پرداخت می‌کرد.

میرکاظمی ادامه داد: ضریب جینی به بالای 40 درصد رسیده بود و تورم بالای ۵۰ درصد بود. حتی برای پرداخت هزینه‌ها با مشکل جدی مواجه بودیم و برای دولت قبل باورکردنی نبود که پرداخت‌ها انجام شود.

وی بیان کرد: دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۰ هر ماه بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان بابت اوراق فروخته شده پرداخت کرد؛ اینها در حالی است سال ۱۴۰۰ حدود ۱۸۰ هزار میلیارد تومان برای بودجه عمرانی پرداخت شد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه بودجه ۱۴۰۱ نخستین بودجه دولت سیزدهم بود، گفت: مجلس قانون بودجه سال گذشته را با کمترین تغییرات تصویب کرد و سقف بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومان بالا برد که ۳۹۴ هزار میلیارد تومان شد و با کمترین مغایرت با لایحه دولت تصویب شد.

میرکاظمی با اعلام اینکه ۹۷ درصد منابع پیش بینی شده وصول شد، افزود: مصارف هم به همین میزان پرداخت شد.

وی تصریح کرد: جمع منابع وصولی ۱۵۱۷ هزار میلیارد تومان است که ۳۶ هزار میلیارد تومان آن تعدیل بدهی بانک مرکزی است که برای بدهی سال‌های قبل پرداخت شد. مجموعا ۱۵۳۹.۲ هزار میلیارد تومان منابع و مصارف کل کشور بود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه از تحقق ۱۰۴ درصدی درآمدهای مالیاتی در سال گذشته خبر داد و گفت: رقم مصوب درآمد مالیاتی ۴۵۴.۵ هزار میلیارد تومان بود به ۴۷۱۳۷ هزار میلیارد تومان وصول شد که نشان می دهد ظرفیت اخذ درآمدهای مالیاتی مناسب است و پیش بینی عدد بودجه ۱۴۰۲ هم با واقعیت منطبق است.

میرکاظمی ادامه داد: درآمد گمرکی در بودجه ۷۲.۹ هزار میلیارد تومان در قانون بودجه سال گذشته دیده شده بود که ۵۹.۶ هزار میلیارد تومان را محقق شد و کاهش آن هم به این دلیل است که قیمت جهانی مواد غذایی چند بار در دو سال گذشته افزایش یافت که دولت برای جلوگیری از افزایش قیمت‌ها حقوق گمرکی را از ۴ درصد به یک درصد کاهش داد که باعق کاهش درآمد گمرکی دولت شد و ۷۵ درصد منابع بودجه در این بخش محقق شد.

وی با اشاره به سایر درآمدهای دولت در سال گذشته، گفت: مثل سود سهام شرکت های دولت و درآمد درستگاه های اجرایی که در قانون مشخص شده است از ۱۳۷.۹ همت حدود ۱۶۴.۷ همت محقق شد که تحقق ۱۱۹ درصدی را نشان می دهد و در سایر اجزا افزایش داشتیم که نشان میدهد کمترین خطا را داشتیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در مورد واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و فروش اموال، بیان کرد: جمع ۵۵۴.۷ همت رقم مصوب بودجه بوده است که ۴۵۰.۷ همت عملکرد داشتیم که تحقق ۸۱ درصدی را نشان می دهد. در بخش نفت ۸۵ درصد تحقق منابع را داشتیم و در فروش اموال مازاد ۲۳ درصد بود که علت بحث مولد سازی مطرح شده به همین دلیل است که در بودجه فروش اموال آورده می شود اما مدیران ریسک نمی کنند و نگران فروش هستند که این عملکرد فروش اموال بسیار پایین است البته در سال‌های گذشته خیلی بسیار پایین بوده و در حدود یک تا ۲ درصد بود.

میرکاظمی ادامه داد: امیداروم امسال با این ایین نامه جدید مولد سازی که به مدیران شجاعت را می دهد تا این نسبت را اصلاح کنیم.

وی بیان کرد: در بحث واگذاری دارایی مالی در ۴۸۷ همت (واگذاری سهام، شرکت و اوراق و...) مصوب بود که ۴۲۵ همت عملکرد داشته است که ۸۷ درصد عملکرد دارایی مالی بوده است، البته بیش از آن چیزی که اوراق فروختیم منتشر کردیم که حدود ۱۴۰ هزار میلیارد تومان است حدود ۱۷۷ هزار میلیارد تومان بابت بدهی اصل و سود اوراقی که در دولت قبل فروخته شده، پرداخت کردیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش مصارف (اعتبارات هزینه‌) گفت: مجموعه اعتبارات هزینه ای پرداخت ۱۰۱۴ هزار میلیارد تومان است که رقم مصوب ان ۹۹۸ هزار میلیارد تومان بود، این در حالی است که ترمیم ۱۰ درصدی حقوق کارکنان را انجام دادیم که ۶۱.۴ هزار میلیارد تومان برای دولت هزینه داشت ولی تلاش شد در همان چارچوب سقف مصوب اعتبارات هزینه ای دیده شود.

میرکاظمی در مورد پرداخت بدهی‌های دولت نیز، گفت: در بودجه ۱۴۰۱ برای تعدیل بدهی تامین اجتماعی، بنیاد شهید و ... ۱۳۰ هزار میلیارد تومان دیده شده بود که در ۱۲ ماه ۱۰۴.۵ هزار میلیارد تومان جیزی حدود ۸۱ درصد تحقق عملکرد داشتیم که توانستیم بخشی از بدهی ها را با سهام و .. تسویه کنیم.

وی در مورد تخصیص بودجه عمرانی گفت: ۲۶۰ هزار میلیارد تومان بودجه تملک دارایی در قانون بودجه ۱۴۰۱ مصوب شده بود که دولت سیزدهم در ۱۲ ماه سال گذشته ۳۱۲ هزار میلیارد تومان پرداختی داشت که ۱۲۰ درصد تحقق عملکرد بود و دولت تلاش کرد هزینه های جاری را آن چیزی که اجتناب ناپذر است انجام شود و با صرف جویی هایی که انجام شد هم ترمیم حقوق انجام شد و هم بحث تعرفه پرستاری بعد از ۱۰ سال اجرایی شد و رتبه بندی معلمان پرداخت شد و بودجه عمرانی هم پرداخت شد که عمده آن هم نقدی بود که ۱۹۱ همت نقدی و ۴۴ همت اسناد بود اما در سنوات قبل در اوراق و اسناد داده می شود.

رئیس سازمان برنامه و بودجه توضیح داد: ۱۵ هزار میلیارد تومان هم با توجه به ماده ۵۶ با کمک بانک ها بود و بانک‌های سرمایه گذاری کردند و ۴.۵ هزار میلیارد تومان از طریق تبصره ۱۴ قانون بودجه (هدفمندی یارانه‌ها) کمک شده و ۱۹ هزار میلیارد تومان معادل قیر است که برای پروژه های عمرانی پرداخت شده است که ۱۱ همت هم برای اشتغال داده شده که

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد: با وجود هزینه‌های هنگفتی که در سال گذشته تحمیل شده بود، دولت ماهانه ۱۵ همت اوراق را در سال گذشته که عمدتا توسط دولت گذشته منتشر شده بود تسویه کردیم هیچ استقراضی صورت نگرفت و همه هزینه‌ها از جمله حقوق به موقع پرداخت شد. همین عملکرد سبب شد تا پایه پولی افزایش پیدا نکند بلکه کمتر هم شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار