واکنش سخنگوی نخست‌ وزیر انگلیس به توافق ایران و عربستان

تهران (پانا) - سخنگوی نخست وزیر انگلیس با ادبیاتی محتاطانه از توافق میان ایران و عربستان استقبال کرد و در عین حال به محکوم کردن ماجراجویی‌های نظامی رژیم صهیونیستی علیه تاسیسات صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نشد.

کد مطلب: ۱۳۵۹۵۶۷
لینک کوتاه کپی شد
واکنش سخنگوی نخست‌ وزیر انگلیس به توافق ایران و عربستان

به گزارش ایرنا، انگلیس پس از گذشت نزدیک به یک ماه، سرانجام درباره توافق میان ایران و شریک دیرینه خود عربستان سعودی در فضای عمومی اظهار نظر کرد. سخنگوی ریشی سوناک در یک نشست خبری در لندن اعلام کرد که اگر توافق بدست آمده منجر به تنش‌زدایی شود، استقبال می‌کنیم.

به نظر می‌رسد که این پاسخ دو پهلو، از آنجا نشات می‌گیرد که انگلیس نه مایل به عقب‌نشینی از مواضع خصمانه علیه ایران و چین است و نه تمایل دارد که با اظهارنظر منفی درباره این توافق، عربستان را به عنوان یکی از طرف های قرارداد و شریک دیرینه خود برنجاند.

دولت لندن تا حدی در واکنش به این تحول دیپلماتیک احتیاط به خرج داد که وزارت امور خارجه انگلیس، به رغم موضع‌گیری کاخ سفید و تعدادی از کشورهای اروپایی، پرسش مکتوب ایرنا درباره ارزیابی لندن نسبت به توافق صورت گرفته و نقش تسهیل‌گری چین را بی‌پاسخ گذاشت تا سرانجام سخنگوی نخست وزیر، استقبالی مشروط را حواله این توافق کرد.

این سخنگو که طبق رویه‌های مرسوم دفتر نخست‌وزیری خواست نامش فاش نشود، مدعی شد: «این وظیفه ایران است که به تعهدات خود برای احترام به اصول حاکمیت و عدم مداخله احترام بگذارد.»

وی بدون اشاره به تحرکات ماجراجویانه و سیاست‌های شکست خورده غرب در منطقه غرب آسیا ادعا کرد: «ثبات خلیج فارس برای همه ما مهم است.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار