پژمان علی‌پور: انیمیشن‌های کوتاه ایران در جهان موفق‌‍ترند

تهران (پانا) - کارگردان انیمیشن «بادها کجا می‌میرند» می‌گوید سینمای انیمیشن هنوز در حال تجربه کردن است تا به استانداردهای جهانی نزدیک شود.

کد مطلب: ۱۳۵۸۸۵۳
لینک کوتاه کپی شد
پژمان علی‌پور:  انیمیشن‌های کوتاه ایران در جهان موفق‌‍ترند

پژمان علی‌پور نویسنده و کارگردان درباره وضعیت سینمای انیمیشن در سال 1401 به پانا گفت:«اگر بخواهیم از نظر جشنواره‌ای بررسی کنیم، در حوزه انیمیشن کوتاه مثل همیشه خوب و موفق عمل کرده‌ایم، البته متاسفانه در این زمینه فرصت اکران نداریم. در حوزه انیمیشن‌های سریالی تعدادی آثار خوب ساخته می‌شود اما آثار ضعیف نیز وجود دارد. سینمای انیمیشن، به‌خصوص در آثار بلند و سریال، هنوز در حال تجربه کردن است تا به استانداردهای جهانی نزدیک شود.»

وی ادامه داد: «سینمای انیمیشن از نظر مالی به مراکز دولتی وابسته است و شخصی‌سازی در آن وجود ندارد، این مشکل در سریال‌سازی و آثار بلند بیشتر احساس می‌شود. در آثار کوتاه ساخت آثار به ‌صورت شخصی اتفاق می‌افتد اما تعداد آن‌ها زیاد نیست.»

کارگردان انیمیشن «بادها کجا می‌میرند» درباره چگونگی حل مشکلات سینمای انیمیشن گفت: «اگر پول خوبی به جامعه انیمیشن تزریق شود تا شاهد خروجی‌های خوبی در این سینما باشیم، اتفاق میمونی خواهد افتاد. کاش افرادی که در دنیای انیمیشن به‌خصوص سریال‌های تلویزیونی فعالیت می‌کنند یا آثاری که در این حوزه ساخته می‌شوند، مورد کارشناسی قرار گیرند.»

علی‌پور توضیح داد: «در تلویزیون و در حوزه پویانمایی، شاهد تولید آثار ضعیفی هستیم که توسط سازنده‌های کم‌تجربه به تولید رسیده‌اند، به نظر می‌رسد در تلویزیون نظارتی وجود ندارد تا جلوی این مساله گرفته شود. در آثار کوتاه موفق‌تر عمل کرده‌ایم، به‌خصوص مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در زمینه تولید آثار انیمیشن آثار خوبی را عرضه کرده و نگاه حرفه‌ای‌تری به انیمیشن‌های کوتاه داشته است.»

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره مهم‌ترین اتفاقی که برای دنیای انیمیشن در سال 1401 رخ داده است، بیان کرد: «اهدای جایزه «کارپ استار طلایی» توسط جشنواره انیمیشن هیروشیما به مرکز گسترش، می‌تواند اتفاق خوبی باشد که برای دنیای انیمیشن در سال گذشته، رخ داده باشد، این جایزه به این معناست که در یکی از جشنواره‌های معتبر جهانی به آثار ایرانی توجه شده است. موفقیت آثار کوتاه انیمیشن در جشنواره‌های معتبر خارجی می‌تواند به‌عنوان دیگر موفقیت‌های این سال شناخته شود، البته باید گفت جشنواره‌های خارجی هدف نیست.»

این انیماتور در پایان تشریح کرد: «در حوزه انیمیشن جایی برای دیده شدن نداریم؛ آثار زیادی تولید می‌شوند اما دیده نمی‌شوند به‌همین دلیل مردم فکر می‌کنند که در حوزه انیمیشن پیشرفتی وجود ندارد. سال‌های گذشته آثار انیمیشن کوتاه در بسته‌هایی در هنروتجربه به نمایش درمی‌آمدند یا مرکز گسترش به‌صورت سی‌دی یا دی‌وی‌دی آن‌ها را عرضه می‌کرد اما متاسفانه در این زمینه پیشرفتی حاصل نشد و امکانات قبلی از بین رفت.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار