روایت خبرنگار پانا از نخستین گورستان شهرری؛

آرامستان تاریخی ابن بابویه، آرامگاه جمعی از مشاهیر

تهران (پانا) - آرامستان تاریخی ابن بابویه، نخستین گورستان شهرری و دومین در تهران است که بسیاری از مشاهیر ایران در آن به خاک سپرده شده‌اند که بازدید از آن برای علاقه‌مندان به تاریخ ایران به ویژه تاریخ معاصر، خالی از لطف نیست.

کد مطلب: ۱۳۵۸۴۷۷
لینک کوتاه کپی شد
آرامستان تاریخی  ابن بابویه، آرامگاه جمعی از مشاهیر

نام این آرامستان برگرفته از ابوجعفر محمد بن علی بن حسین بن موسی بن بابَوَیْه قمی مشهور به شیخ صدوق یا ابن بابویه است که یکی از بزرگترین علمای تشیع و نویسنده کتاب من لایحضرالفقیه از کتب اربعه شیعه است.

این گورستان که وسعتی حدود ۱۰ هکتار دارد، در نزدیکی بنای تاریخی برج طغرل در ری واقع شده‌ است.

بر اساس گزارش‌ها و مستندات تاریخی، پیش از زمان ناصرالدین شاه، آرامستان ابن‌بابویه کشتزار و باغ بسیار وسیعی بوده‌است، اما در پی کشف جسد سالم فردی در سردابی زیر آن باغ و به دست آمدن سنگی درون سرداب که آشکارا نشان می‌داد پیکر از آن شیخ صدوق است که بیش از ۸۰۰ سال پیش درگذشته‌ است، بقعه شیخ صدوق را بر آن مزار احداث می‌کنند، به اعتقاد برخی کارشناسان بنای نخستین آرامستان ابن‌بابویه، به دوران سامانی برمی‌گردد و بعدها در اثر سیل تخریب شده‌ است. آرامگاه ابتدایی شیخ صدوق نیز، در گذر زمان به خاطر حمله مغولان و جنگ‌های خوارزمشاهیان و تیموریان و همچنین به علت حوادث مختلف چندین مرتبه تخریب شده بود. پس از برپایی مجدد بقعهٔ شیخ صدوق، افراد زیادی در اطراف آن به خاک سپرده شدند و مقبره‌های بزرگ و باشکوهی هم اطراف آن احداث شد.

از مشاهیر دفن شده در گورستان تاریخی ابن بابویه می توان به جهان پهلوان غلامرضا تختی، حسین فاطمی وزیر امورخارجه دولت دکتر مصدق، رحیم موذن زاده اردبیلی، ذکاءالمک محمد علی فروغی، رجبعلی خیاط، سرپاس رکن الدین مختاری، میرزاده عشقی، نسیم شمال و شهدای مؤتلفه اسلامی اشاره کرد.

علاقه مندان به بازدید از این آرامستان تاریخی، می توانند در ساعات بازدید به شهرری، مقابل برج طغرل مراجعه کنند.

دانش آموز خبرنگار: محمدامین راست بندی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار