چهار اشاره به موفقیت‌های «صمت» در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی

تهران (پانا) - رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی آغاز سال ۱۴۰۲ به دستاوردهایی در حوزه اقتصادی کشور اشاره کردند که ۴ مورد آن مربوط به اقدامات انجام‌شده در وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت بود.

کد مطلب: ۱۳۵۸۴۳۷
لینک کوتاه کپی شد
چهار اشاره به موفقیت‌های «صمت» در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب اسلامی

به گزارش وزارت صمت، مواردی که رهبر معظم انقلاب در پیام نوروزی آغاز سال ۱۴۰۲ به آن اشاره کردند و به حوزه اقدامات بخش‌های صنعت، معدن و تجارت بود، عبارتند از موارد زیر:

۱- احیای کارخانه‌های تعطیل و نیمه‌تعطیل

از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون بیش از ۳ هزار واحد صنعتی راکد توسط وزارت صمت احیا شده است. حدود ۱۳۰۰ واحد صنعتی از ابتدای دولت سیزدهم تا پایان سال ۱۴۰۰ و بیش از ۱۷۰۰ واحد صنعتی هم در سال ۱۴۰۱ با پیگیری‌های وزارت صمت، احیا شدند و به چرخه تولید بازگشتند.

علاوه بر احیای بیش از ۳ هزار صنعتی راکد، همچنین ۲۴۳۶ واحد صنعتی که در ابتدای دولت سیزدهم، نیمه فعال بودند با برنامه‌ریزی‌های وزارت صمت تا پایان سال ۱۴۰۱ به ظرفیت تولید بالای ۵۰ درصد رسیدند.

لازم به ذکر است آمار فوق فقط شامل واحدهای صنعتی است و آمار کل واحدهای تولیدی راکد که در دولت سیزدهم احیا شده‌اند با احتساب بخش‌هایی مثل کشاوزی و ... بیش از ارقام فوق است.

۲- حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

وزارت صمت در سال ۱۴۰۱ با هدف حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان، مدل جدیدی از قرارداد بین شرکت‌های دانش‌بنیان با شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ را اجرا کرد که تامین منابع مالی و زیرساخت‌ها و سفارش پروژه با شرکت‌های بزرگ و اجرای پروژه‌ها توسط شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود.

۳- کاهش بیکاری

نرخ بیکاری کل کشور در پاییز امسال به کمترین رقم رسید که اشتغالزایی بخش صنعت، تاثیر اصلی را داشته است؛ چرا که تعداد شاغلان در بخش صنعت کشور در پاییز ۱۴۰۱ به ۸.۳ میلیون رسید که طی دهه اخیر بی‌سابقه است. همچنین طبق آخرین آمار سامانه رصد وزارت کار، حدود ۴۳۰ هزار اشتغال جدید در بخش صنعت، معدن و تجارت در سال ۱۴۰۱ ایجاد شد که بالاترین سهم اشتعال ایجاد شده در بین دستگاه‌های اجرایی کشور است.

۴- نمایشگاه عرضه توانمندی‌های تولید داخل

این نمایشگاه به همت وزارت صمت در بهمن‌ماه ۱۴۰۱ برگزار شد. در این نمایشگاه توانمندی‌های داخلی در حوزه‌های صنایع معدنی و اکتشافی، الکترونیکی و مخابرات، هوافضا و ماهواره، خودرو، کشاورزی و غذایی، حمل و نقل ریلی، جاده‌ای، دریایی و هوایی، بخش مسکن، نفت و پتروشیمی، لوازم خانگی، نساجی، صنایع آبزی پروری، آبخیزداری، صنایع برق و نیروگاهی و سدسازی و طرح‌های مدیریت آب، و فناوری اطلاعات و ارتباطات به نمایش گذاشته شده بودند.

این نمایشگاه با محوریت وزارت صمت و برنامه‌ریزی این وزارتخانه برگزار شد و رهبر معظم انقلاب اسلامی حدود ۳ ساعت از بخش‌های مختلف آن بازدید کردند و آخرین دستاوردهای تولیدکنندگان کشور در زمینه خودکفایی و بومی‌سازی به ایشان ارائه شد.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار