نظر کارگردان فیلم درحال اکران «بچه‌های طوفان» درباره سینمای کودک و نوجوان؛

باید جنگ جهانی سوم را به سینمای کودک و نوجوان بکشانیم!

دولت و وزارت آموزش‌و‌پرورش می‌توانند زنگ سینما را در مدارس دایر کنند/ باید برای سینمای کودک و نوجوان از خود‌گذشتگی کرد

تهران (پانا) - صادق صادق دقیقی نویسنده و کارگردان فیلم «بچه‌های طوفان» معتقد است شرایط سینمای کودک و نوجوان به گونه‌ای است که باید تصور کرد جنگ جهانی سومی رخ داده است و باید مخاطبان را بعد از آن با تدابیری با سینما پیوند دوباره داد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۸۱۹
لینک کوتاه کپی شد
باید جنگ جهانی سوم را به سینمای کودک و نوجوان بکشانیم!

صادق صادق‌دقیقی نویسنده و کارگردان فیلم سینمایی «بچه‌های طوفان» که در بسته نوروزی ۱۴۰۲ اکران شده است، در گفت‌وگو با پانا درباره علت توقیف چند ساله این اثر بیان کرد: «این ماجرا مربوط به مدیریت دوره گذشته است اگرچه فیلم‌های کودک و نوجوان به مشکل کمتری در ممیزی می‌خورند اما ماجرای توقیف «بچه‌های طوفان» با نام قبلی «چهل کچل» درباره ادعای کسی است که فیلمنامه‌اش را برای خود می‌دانست و از من شکایت کرده بود و بعد از چند سال خوشبختانه موفق شدم ثابت کنم که این‌طور نبوده است و رای به نفع ما شد.»

وی ادامه داد: «‌اساسا داستان «چهل کچل» در تاریخ طبری آمده است و کسی نمی‌تواند ادعا کند قصه برای اوست. داستان این فیلم به یک افسانه برمی‌گردد، در استان مازندران هر وقت باران شدیدی بیاید و مزارع را خراب کند مردم برای کمتر ضرر دیدن اسم چهل کل را پیدا کرده و روی کاغذ می‌نویسند ‌تا مانع از این تخریب شوند.»

این فیلمساز درباره تلفیق دو ژانر دفاع مقدس و کودک و نوجوان در این ساخته خود عنوان کرد: «البته همه قصه «بچه‌های طوفان» مربوط به جنگ نیست اما ارتباط کوچکی با دفاع مقدس دارد. این فیلم به مضامین کودک و نوجوان و عشق در بستر طوفان و سیل می‌پردازد. قهرمانان این فیلم بچه‌ها هستند و در آن گفته می‌شود که اگر بحرانی طبیعی رخ بدهد، نوجوانان قبل از رسیدن مسئولان و ناجیان چطور می‌توانند به هم‌نوعان خود کمک ‌و با اینکه خود از چیزی ترس دارند بر آن غلبه کنند.»

دولت و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند زنگ سینما را در مدارس دایر کنند. می‌توانیم کتاب‌هایی ویژه سینما در مدارس آموزش دهیم و دست کم هفته‌ای یک جلسه در مدارس فیلم اکران کنیم که هم جنبه تفریحی و سرگرمی دارد و هم کودک و نوجوان را با تاریخ و مباحث تخصصی آشنا می‌کند

صادق‌دقیقی درباره وضعیت فعلی سینمای کودک و نوجوان نیز گفت: «حقیقت این است که قبل‌تر بسیاری از پیشکسوتان سینمای کودک و نوجوان و مدیران در این باره صحبت کرده‌اند اما متاسفانه امروز در کشور ما خیلی موارد به مرحله اجرا نمی‌رسد. زمانی گفته شد دولت باید سوبسید به فیلم کودک و‌ نوجوان بدهد و این جنس فیلم‌ها اکران شوند و این کار درستی هم بود. برای مثال اگر در شهری مثل تهران ۳۰۰ سالن سینما وجود دارد ۱۰ سالن به طور اختصاصی به اکران فیلم‌های کودک و نوجوان اختصاص یابد حتی اگر این سالن‌ها خالی از تماشاگر باشند.»

وی افزود: «ما همچنین در بحث فیلمنامه و نوع نگاه به کودک و‌ نوجوان امروز و شناخت درست از او مشکلاتی داریم. از سویی دیگر متاسفانه گاهی در سینما نگاه کاسب کارانه صورت می‌گیرد و همین سینمای کودک را به نابودی می‌کشاند.»

کارگردان فیلم «تا آمدن احمد» با اشاره به راهکاری برای بهبود شرایط سینمای کودک و نوجوان توضیح داد: «به نظرم بهترین کار این است که فکر کنیم جنگ جهانی سومی رخ داده است و مثل ایتالیا که بعد از جنگ برای برگرداندن مردمش به فرهنگ و هنر تدابیر ویژه‌ای در نظر گرفت، شبیه به این اتفاق برای ما رخ دهد، دولت باید بیشتر در پخش و لانسه کردن فیلم کودک و نوجوان به مردم کمک کند تا مردم سینمارو شوند و این بحث‌ها زیرساختی و ریشه‌ای است. دولت و وزارت آموزش و پرورش می‌توانند زنگ سینما را در مدارس دایر کنند. می‌توانیم کتاب‌هایی ویژه سینما در مدارس آموزش دهیم و دست کم هفته‌ای یک جلسه در مدارس فیلم اکران کنیم که هم جنبه تفریحی و سرگرمی دارد و هم کودک و نوجوان را با تاریخ و مباحث تخصصی آشنا می‌کند.»

وی ادامه داد: «همچنین معلمان و استادان می‌توانند در مدرسه مسیر را برای دانش‌آموزان مشخص کنند و در مجموع باید برای سینمای کودک و نوجوان از خود‌گذشتگی کرد.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار