مدرسه علمیه عباسقلی خان یک مکان تاریخی و مذهبی است

مشهد(پانا) - مدرسه علمیه عباسقلی‌خان، یک مکان تاریخی و مذهبی است که تماما از آجر ساخته شده است و توانسته فرهنگ ایرانی اسلامی را به نمایش بگذارد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۶۵۶
لینک کوتاه کپی شد
مدرسه علمیه عباسقلی خان یک مکان تاریخی و مذهبی است

مدرسه علمیه عباسقلی‌خان شاملو معروف به مدرسه عباسقلی‌خان مربوط به سدهٔ ۱۱ ه‍.ق است که توسط عباسقلی‌خان بیگلربیگی در سال ۱۰۷۷ق ساخته شده و نام سازنده در کتیبه سردر ورودی مدرسه ذکر شده‌است. این اثر در تاریخ ۲۶ تیر ۱۳۵۷ با شمارهٔ ثبت ۱۶۱۷ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است. این مدرسه، امروزه از مدارس حوزه علمیه مشهد است و در ابتدای خیابان نواب صفوی، در حاشیه زیرگذر، در کنار حرم رضوی قرار دارد.

بنای مدرسه چهار ایوانی و در دو طبقه است. فضای کلی این مدرسه مستطیل است که دور تا دور ساختمان، حجره‌هایی برای سکونت طلاب قرار دارد. تعداد حجره‌ها به ۱۰۴ عدد می‌رسد و رو به روی هر حجره، غرفه‌ای مشرف به صحن وسیع مدرسه وجود دارد. مدرسه همچنین حدود ۱۲ راه پله دارد که طبقات را بهم متصل می‌کند. این مدرسه تماماً با آجر ساخته شده و دارای تزئیناتی اعم از کاشی‌کاری و مقرنس‌کاری است. سردر این مدرسه در جریان توسعه حرم و تعریض خیابان نواب صفوی، به عنوان یکی از آثار تاریخی - مذهبی، بدون تخریب شکل ظاهری به عقب کشیده شد و اکنون در حاشیه ضلع جنوبی خیابان واقع شده‌است.

مدرسه عباسقلی‌خان از جمله آثار معماری مشهد بوده که تحت نظارت سازمان میراث فرهنگی خراسان است. هم‌اکنون در این مدرسه بیش از ۱۰۰ طلبه مشغول به تحصیل هستند.

دانش آموز خبرنگار: سید سبحان نعمتی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار