محمد حیدری‌پور*

سه مستند از سه دنیای متفاوت

تهران (پانا) - نوروز فرصت مناسبی برای تجربه سینمایی متفاوت است. سه مستند «برای پس از مرگم»، «رنج زیر پوست» و «جزیره ماهی» آثاری متنوع برای مخاطبانی هستند که می‌خواهند آثاری متفاوت را تماشا کنند.

کد مطلب: ۱۳۵۷۲۳۲
لینک کوتاه کپی شد
سه مستند از سه دنیای متفاوت

«برای پس از مرگم» (عبدالرضا نعمت‌الهی) روایتی است از یک شخصیت که پیش از این فیلم، در سینمای مستند ایران رد پایی از او نبوده. علی صفایی حائری روحانی متفکر که در 48 سالگی از دنیا رفت، در دهه شصت و هفتاد با مشکلات مختلفی روبرو شد، او می توانست چهره ای جنجالی باشد اما مرگ زودهنگامش، حیات او را دچار مشکل کرد.

«برای پس از مرگم» به واسطه حضور شخصیت‌هایی از طیف های مختلف جذاب و تماشایی است. «برای پس از مرگم» تولید مرکزگسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و همزمان در سایت هاشور، در گروه «هنر و تجربه» اکران شده است.

«جزیره ماهی» (رضا اعظمیان) اگر علاقه‌مند به تاریخ دفاع مقدس هستید، تماشای «جزیره ماهی» را از دست ندهید. این فیلم روایتی است جسورانه از ماجرای کربلای چهار و شهدای غواص. فیلم بیشتر بر پایه مصاحبه شکل گرفته اما کارگردان کوشیده به یکی از مهمترین فصل های تاریخ جنگ ایران و عراق، نگاهی کاوشکر داشته باشد. فیلم اطلاعاتی دست اول از شخصیت های موثر در این عملیات ارائه می‌دهد. «جزیره ماهی» در سایت هاشور اکران شده است.

«رنج زیر پوست» (محسن جعفری راد)، محسن جعفری راد، پیش از مرگ ناگهانی اش به واسطه نوشته‌هایش در ماهنامه فیلم و فیلم امروز شناخته شده بود، او روزنامه نگار و منتقدی جوان بود که با «رنج زیر پوست» استعدادش را به عنوان یک مستندساز نشان داد. «رنج زیر پوست» روایت زندگی پرملال جوانی است که پدری سختگیر و مستبد داشته است. نخستین فیلم محسن جعفری راد، پرتره ای دردناک از زندگی فیلمساز است. پسری که می‌توان رنج‌هایش را به بسیاری از خانواده های ایرانی تسری داد. «رنج زیر پوست» تولید مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی است و در سایت هاشور اکران آنلاین شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار