توصیه‌های دبیر ریاضی فیروزکوه، برای پاسخ دادن به سوالات امتحانی درس ریاضی

فیروزکوه ( پانا) - دبیر ریاضی منتخب مسابقات طراحی سوالات استاندارد، همزمان با دوران برگزاری امتحانات، برای پاسخ دادن به سوالات امتحانی درس ریاضی، توصیه‌هایی را به دانش‌آموزان بیان کرد.

کد مطلب: ۱۳۵۷۱۷۳
لینک کوتاه کپی شد
توصیه‌های  دبیر ریاضی فیروزکوه، برای پاسخ دادن به سوالات امتحانی درس ریاضی

مریم‌ زیاری دبیر ریاضی منتخب مسابقات طراحی سوالات استاندارد، در گفت‌وگو با پانا، در خصوص ابزار کاربردی طراحی سوالات استاندارد در ریاضی در امتحانات، گفت: «ارزیابی امتحانات نقش مهمی را در بهبود فرایندی یادگیری ایفا می‌کند. ابزارهای متعددی در اجرای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد که سوال‌های امتحانی یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین ابزار آموزش مورد استفاده دانش‌آموزان و معلمان در امر آموزش و پرورش است.»

وی در بیان ویژگی‌های درس ریاضی عنوان کرد:«ریاضیات ملکه تمام علوم است و به باور دانشمندان، دنیای ما بر اساس الگوهای ریاضی ساخته شده یعنی هر چیزی که در جهان مشاهده می‌کنیم هر چقدر هم پیچیده باشد با استفاده از ریاضیات قابل اثبات و توجیه است.»

زیاری پیرامون اصول مهم در طراحی سوالات استاندارد بیان کرد:« بطور کلی در طراحی سوال، اول باید اهداف آموزشی امتحان مشخص شود و سپپس می‌بایست بر اساس بارم بندی و بوجه‌بندی کتاب درسی صورت گیرد. در طراحی سوالات، ویژگی‌های دانش‌آموزان از قبیل سطح سنی توانایی‌ها، استعدادها، پایه تحصیلی و... مدنظرقرار گیرد.»

این مدرس ریاضیات تصریح کرد: «سوالات باید از آسان به مشکل طرح شود. صورت سوال باید روشن و واضح و شیوا باشد و موضوع مهمی را از محتوا مورد سنجش قرار دهد و برای همه دانش‌آموزان یک مفهوم را القا کند تا همه بتوانند پاسخ مشخصی را ارائه دهند. نگارش و رسم‌الخط واضح و روشن داشته باشد و علائم نقطه‌گذاری باید دقیقاً رعایت شود. همچنین، سوالات باید بر اساس سطوح مختلف یادگیری طراحی و ارزش‌گذاری شود واز نظر علمی صحیح باشد و مستقل از هم طرح شود و از به کاربردن عبارات و واژه‌های نامفهوم و مبهم پرهیز کرد.»

وی در پایان در توصیه‌های برای پاسخ دادن به سوالات امتحانی خطاب به دانش‌آموزان گفت:« ۱_ سوالات را پشت سر هم و با همان ترتیبی که هست پاسخ دهید، اگر سوالی را کامل پاسخ دادید، یک تیک کوچک کنار آن قرار دهید؛ سوالاتی که پاسخ نداده‌اید را بگذارید تا پس از اینکه تمام سوالات را جواب داده‌اید روی آن فکر کنید، اصلا به دیگران و سوالات آنها توجه نکنید، تمام توجه شما باید روی برگه خودتان باشد؛ اگر امتحانی مانند ریاضی دارید که باید به شیوه عملیاتی پاسخ داده شود، آرام باشید و به صورت مرتب آن را انجام دهید تا با کاغذی شلوغ و سردرگمی ذهنی رو به رو نشوید.»

دانش‌‌آموز خبرنگار: فاطمه صفری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار