مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان:

امیدآفرینی، مهمترین ماموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است

تهران (پانا) - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به افزایش 3 میلیون جلدی کتاب به کتابخانه‌های کانون گفت این خون جدیدی است که در رگ‌های کتابخانه‌ها تزریق می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۶۶۷۷
لینک کوتاه کپی شد
امیدآفرینی، مهمترین ماموریت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش؛ حامد علامتی در این نشست که هر دوشنبه با حضور جمعی از شعرا و نویسندگان حوزه کودک و نوجوان و دیگر اعضای کانون و در قالب برنامه «دوشنبه‌های دیدار» برگزار می‌شود با آن‌ها از نزدیک درباره مسائل و مشکلات‌شان گفت‌وگو می‌کند.

مدیرعامل کانون با اشاره به اهمیت فعالیت جمعی و کارِ گروهی در حوزه فرهنگ گفت: امروز دوره کارهای انفرادی گذشته و ما در عرصه نقش‌آفرینی ادبی باید وارد کار جبهه‌‎ای بشویم. امکان ندارد کاری به تنهایی انجام شود و موفقیت‌آمیز باشد. از دهه هشتاد به بعد کار تک‌نفری دیگر تمام شده است. باید یک موضوعی را مشخص کنیم و همه درباره آن کار کنیم. به‌طور مثال؛ سال گذشته من در سازمان تبلیغات بودم و 40 نفر از شاعرانی را که برای مداحان شعر می‌گفتند را جمع کردیم و همه آن‌ها را به مدت 10 روز به سوریه بردیم. در خرابه شام به آن‌ها گفتم درباره حضرت رقیه(س)، جوانی جمعیت و چند موضوع دیگر در مصائب سیدالشهدا(ع) در آثارتان بسرایید. بنابراین اگر کار حرفه‌ای اثرگذار انجام دهیم نباید تک‌نفره باشد. مرکز آفرینش‌های ادبی ما باید برود به سمت کار بزرگ جمعی یا اصطلاحا کار جبهه‌ای. نکته دیگر اینکه بهترین عرصه برای این کار، فضای داخلی کانون است. چون فضای فکری نیروهای کانون به هم نزدیک است. اما باید با یک هدفگذاری مشترک انجام شود. مثلا بگوییم برای فلان موضوعی در تابستان می‌خواهیم شعر بگوییم بعد انتشارات ما وارد شود و محفل‌های ادبی داشته باشیم و در فروشگاه و کتابخانه‌های ما هم وارد شود و این یک کار جمعی است. ماموریت شما به عنوان دغدغه‌مندان ادبی کانون شناسایی خلاءهای موجود است.

وی ادامه داد: باید ببینیم کجا نقطه کور داریم و نمی‌توانیم حرکت کنیم و کجا نمی‌توانیم قدم‌های بزرگ برداریم و برای آن اقدام عملیاتی انجام دهیم. امیدآفرینی از مهمترین ماموریت‌های کانون است.

علامتی در ادامه افزود: ما - به‌عنوان شاعر در کانون - باید نگاه رو به جلو داشته باشیم و در روز جا نزنیم. در کانون، یکی از اشکالات ما این است که محصولات ما زیاد رو به جلو و آینده نیست. به دلیل اینکه مخاطب خیلی جلوتر از ما است. باید امیدآفرینی در تولیدات شاعران باشد از آنجایی که شما شاعر کودک و نوجوان هستید و شاعر اجتماعی نیستید، حتما باید کسی که شعر شما را می‌خواند به آینده خود و کشورش امیدوار باشد. تولیدات کانون باید به سمت امیدآفرینی برود که مطالبه جدی رهبر انقلاب است.

مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره دوباره به برخی خلاءهای موجود در کانون گفت: یکی از خلاءهای جدی که امروز مطرح شده، تولید آثار فکری و فرهنگی برای نوجوانان است. ما در کانون از منظر جامعه‌شناسی چند اشکال داریم؛ یکی اینکه کانون فقط تمرکز کرده بر موضوع کودک اما باید به نوجوانان هم توجه کند. مساله دیگر که در کانون در حال حاضر چندان مورد توجه قرار نگرفته مساله گفت‌وگو و اهمیت آن است. ما نیاز داریم به محافلی که همکاران ما با هم و با مسئولان حرف بزنند. ولی فضای ما متاسفانه بسته است. نکته دیگر این است که شما به عنوان نیروی کانون خود را در مرکز میدان تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی ببینید. به هیچ وجه گوشه‌نشینی نکنید. تولیدکننده‌ای باشید که تصمیم‌ساز است. نباید بی‌تفاوتی افراد نسبت به سیستم اتفاق بیافتد.

مدیرعامل کانون با ابراز امیدواری نسبت به نشر کتاب در این مجموعه توضیح داد: هم‌اکنون 3 میلیون کتاب در دست چاپ داریم. یک میلیون آن چاپ شده که یکصدوپنجاه عنوان کتاب چاپ اول داریم. ۳۵۰ عنوان هم از چاپ‌های دیگر داریم که از هر کدام 5 هزار جلد چاپ می‌شود و به یک‌هزار مرکز ما 5 جلد تحویل خواهیم داد. ما اکنون 40 ناشر فعال در حوزه کودک و نوجوان در سراسر کشور داریم که از آن‌ها بهترین کتاب‌های‌شان را درخواست کرده‌ایم و می‌خریم و 3 میلیون جلد به کتابخانه‌های ما اضافه می‌شود که این خون جدید است که در رگ‌های این کتابخانه‌ها تزریق می‌شود. ضمن این‌که حتما حق مولف را هم به صورت نقدی پرداخت می‌کنیم و پیگیر حقوق آن‌ها حتما خواهیم بود. چرا که موضوع حق نشر، حقِ نویسندگان است و باید به‌موقع پرداخت شود.

علامتی یکی دیگر از ایرادهای کنونی کانون را این موضوع عنوان کرد که گویی این مجموعه نهادی بسته است و به جامعه وصل نیست. حتی گویی این نهاد مهم فکری و فرهنگی به آموزش و پرورش نیز متصل نیست. ما باید این مجموعه‌ها را به یکدیگر متصل کنیم. اکنون ما 8 میلیون دانش‌آموز کودک داریم که با افزودن نوجوانان در کل ۱۶ میلیون هستند و آن‌ها همه می‌توانند مخاطبان ما باشند. بنابراین ما باید به این موضوع توجه کنیم. ضمن اینکه لازم است از همکاران کتابخانه‌های کانون در حوزه آموزش نیز به نحو شایسته‌ای استفاده شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار