جاذبه‌های گردشگری ایوان؛ از طاق شیرین و فرهاد تا گردشگاه خوران

ایلام (پانا) - شهرستان ایوان از توابع استان ایلام دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی برای گردشگران نوروزی است، «طاق شیرین و فرهاد» و «گردشگاه خوران» از جمله جاذبه‌های مهم این شهرستان هستند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۶۳۵
لینک کوتاه کپی شد
جاذبه‌های گردشگری ایوان؛ از طاق شیرین و فرهاد تا گردشگاه خوران

ایوان یکی از شهرستان های استان ایلام و در شمال غربی آن واقع شده است. این شهرستان با داشتن آب و هوای مناسب و جاذبه های بی نظیر طبیعی و تاریخی مسافران را به خود جذب می‌کند.

طاق شیرین و فرهاد

منطقه تاریخی طاق شیرین و فرهاد از مکان های تاریخی و دیدنی ایوان است.مردم این دیار، منطقه قرارگیری طاق شیرین و فرهاد را با همین نام می شناسند؛ کوشک(تنگه کوشک) یا طاق شیرین و فرهاد که طبق روایات شفاهی آنها بنای طاق در موقع گذر شیرین و فرهاد از این منطقه جهت استراحت بنا شده است.

طبق نقل قول های قدیم، فرهاد در کمتر از نیم روز برای آسایش شیرین این بنای تاریخی را ساخته است، به همین دلیل اکثر مردم محل بخصوص ریش سفیدان این بنا را با نام طاق شیرین می خوانند.

در واقع این اثر تاریخی به جامانده از دوران ساسانیان است. این بنا نماد عشق، دلدادگی و راوی فرهنگ و تمدن دیرین شهرستان ایوان است، این اثر تاریخی در فهرست آثار ملی کشور نیز به ثبت رسیده است.

آتشکده سیاهگل

آتشکده سیاهگل در ۲۵ کیلومتری شهرستان ایوان در بخش زرنه در ۱۵ کیلومتری جنوب غربی روستای سرتنگ و در مسیر رودخانه خروشان کنگیر شهرستان ایوان قرار دارد.

این آتشکده که بر روی چهار پایه بنا شده، مربوط به دوره ساسانیان است و یکی از سالم‌ترین آتشکده‌های دوران قبل از اسلام در این استان می‌باشد. آتشکده سیاهگل که تا زمان صفوی روشن بوده، در چهار طرف دارای دالان برای طواف زرتشتیان به دور آتش مقدس بوده است.

در مجاورت این بنا معدن زغال سنگی وجود داشته که سبب سیاه رنگ شدن خاک این منطقه بوده است و به همین دلیل این منطقه سیاهگل نامیده می‌شده است.

گردشگاه خوران

منطقه تفریحی خوران ایوان در جنوب غربی دشت ایوان و در دامنه‌های کوه‌های شره‌زول تفرجگاه جنگلی خوران با انبوهی از درختان و زلالی از چشمه ساران وجود دارد که از مکان های دیدنی ایوان ایلام است. دهکده توریستی خوران ایوان با داشتن انواع باغات میوه و گردو و چشمه‌سارهای از دل کوه بیرون آمده چشم انداز لطیف و دل‌نوازی را بر روی میهمانان و مسافران خسته می‌گشاید.

وجود اردوگاه تفریحی توریستی در وسط باغ های این دهکده و نیز امکانات رفاهی موجود در اطراف این روستا زمینه جذب گردشگران زیادی از نقاط مختلف ایران را فراهم آورده است.

هم اکنون این محل به اداره آموزش و پرورش شهرستان ایوان تحویل شده است و به عنوان اردوگاه تفریحی از آن استفاده می شود.

آبشار های هفت قلوی پلیه

یکی از مکان های دیدنی ایوان ایلام ، آبشارهای هفت قلوی پلیه است که همواره بسان هفت برادر افسانه ای دست در دست هم در برابر دیدگان گردشگران به هنرنمایی رقص آب می پردازند.

آبشارهای هفتگانه پلیه با ۲۵ متر عرض و هفت تا ۹ شیار ریزشگاه آب که تنها جلوه ای کوچک از زیبایی خاص این دیار است منطقه ای بکر و کمتر شناخته شده است که حتی بیشتر مردم استان ایلام هم از وجود این شاهکار طبیعی بی خبر و نا آگاه هستند.

قطعا با احداث زیرساخت های مورد نیاز گردشگران و مسافران از سوی مسئولان ذی‌ربط یا بخش خصوصی این منطقه در آینده به یکی از قطب های گردشگری استان تبدیل می شود.

بقعه حاجی حاضر

بنای بقعه حاجی بختیار در ۱۳ کیلومتری شمال غرب شهر ایوان و در قسمت شمالی روستایی به همین نام واقع شده است.این بقعه تنها زیارتگاه موجود در استان ایلام می‌باشد که ورودی آن در ضلع جنوبی قرار دارد و از مکان های دیدنی ایوان ایلام است.

بقعه حاج حاضر کنار جاده اصلی ایلام- کرمانشاه و در ۵۵ کیلومتری شهرستان ایلام قرار گرفته، در جوار این بقعه متبرکه مزار شهداء شهرستان ایوان قرار دارد که این خود زینت بخش بقعه و منطقه گردیده است.

این بقعه دارای امکاناتی از قبیل جاده آسفالت، آب، برق، سرویس بهداشتی و غیره جهت رفاه حال زائران می‌باشد.

دانش آموز خبرنگار: مهسا فرهادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار