تکنسین اورژانس شهرستان ساوجبلاغ در گفت‌وگو با پانا بیان کرد:

مواد منفجره هیچ‌گاه بی‌خطر یا کم‌خطر نیستند

کرج (پانا) - تکنسین پایه سازمان اورژانس ساوجبلاغ عنوان کرد از زمانی که مواد منفجره جایگزین جشن باستانی چهارشنبه سوری شد، ما هرساله شاهد آسیب‌ها و صدمات جبران‌ناپذیری ناشی از استفاده این مواد شیمیایی بوده، بنابراین مواد منفجره هیچ‌گاه بی‌خطر یا کم خطر نیستند حتی اگر با رعایت کامل نکات ایمنی انجام شوند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
مواد منفجره هیچ‌گاه بی‌خطر یا کم‌خطر نیستند

محمدرضا بدرخانی، تکنسین پایه سازمان اورژانس، امدادگر، مربی جمعیت هلال احمر، آتش نشان و مربی آموزش همگانی سازمان آتش نشانی شهرستان ساوجبلاغ در گفت و گو با پانا عنوان کرد: آسیب های ناشی از برگزاری مراسم "چهارشنبه سوری" در سال های گذشته با خطرات و حوادث ناشی از بی احتیاطی و غفلت هایی همراه بوده است مثل آسیب های پوستی ریوی که در اثر استفاده از مواد منفجره مثل نیترات سالسیوم، نیترات پتاسیم، پرکلرات پتاسیم، کلرات باریم و آرسنیک ایجاد می‌شود. این مواد شیمیایی در تولید مواد منفجره خطر آفرین چهار شنبه سوری به کار می روند بنابراین در زمان کار با آن ها ناراحتی پوستی و در زمان ترکیب با اکسیژن و کربن، تولید گازهای سمی می کنند که ناراحتی های تنفسی را در پیش دارد.

وی در ادامه بیان کرد: مواد منفجره باعث آسیب دیدن چشم ها و همچنین بینایی در افراد می‌شود. اصابت ترکش های ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم باعث بروز آسب هایی در ناحیه پلک و چشم می شود و گاهی حتی به نابینایی می انجامد.

بدرخانی اضافه کرد: علاوه بر مشکل ها و آسیب های نام برده، این مواد منفجره می‌تواند باعث سوختگی های شدیدی شود.سوختگی های ناشی از بازی با مواد محترقه خطرناک دارای دو نوع عوارض هستند؛ عوارض زودرس و دراز مدت که قطع عضو بدن و عفونت ثانویه در محل زخم را که شامل دسته اول یعنی عوارض زودرس می‌شود ایجاد می‌کند و البته موجب مشکلات روحی و عصبی می‌شود که به مرور زمان تاثیر مخرب خود را خواهد گذاشت که در دسته دوم یعنی عوارض دراز مدت قرار می گیرد.

وی در ادامه عنوان کرد: افزون بر صدمات و آسیب های گفته شده، این مواد باعث آسیب هایی ناشی از صداهای مهیب نیز می‌شود.بسیاری از جوانان از ایجاد صدای مهیب لذت می برند و به نوعی برای ایجاد صدای بلندتر با هم رقابت می کنند اما دریغ از اینکه این نوع صدا ها، جدا از آسیب به گوش، سبب بروز ناراحتی های روحی_روانی، سکته های قلبی در افراد مسن و حتی سقط جنین در زنان باردار می شود.

بدرخانی اظهار کرد: جوانان بیشترین گروه آسیب پذیر این مخاطره هستند، اما نکته حائز اهمیت و لازم به ذکر اینجا است که نیمی از آسیب دیدگان نقشی در بروز این مخاطره ها نداشتن و یا رهگذر بوده اند یا به هنگام تماشای آتش بازی دیگران، دچار آسیب شده اند.

وی در ادامه تأکید کرد: هر چند موضوع ایمنی و پیشگیری از حوادث مربوط به "چهارشنبه سوری" برای گروه سنی نوجوان زیاد جالب به نظر نمی رسد ولی می توان با آموزش های متنوع و جذاب و به نمایش گذاشتن آسیب پذیری آن ها در مقابل خطرات این مراسم باستانی، کودکان و نوجوانان را تشویق کرد تا درک مناسبی از حوادث این مراسم داشته باشند.همچنین در راستای آموزش های ارائه شده، باید به نوجوانان یادآور شد که وسایل آتش بازی بی خطر وجود ندارد و حتی وسایل آتش بازی کم خطر هم در صورت کمترین سهل انگاری و عدم رعایت نکات ایمنی، می تواند حوادث جبران ناپذیری را برای تمام افراد جامعه رقم بزند.

بدرخانی در پایان عنوان کرد: خانواده ها در پیشگیری از حوادث "چهارشنبه سوری" نقش مهمی را ایفاء می کنند. والدین با آموزش خطرهای چهارشنبه سوری و شیوه مقابله با این خطرها می توانند از سلامتی فرزند خود محافظت کنند البته مدارس نیز با برگزاری کلاس در قالب کارگاه های آموزشی پیشگیری از خطرات چهارشنبه سوری می توانند دانش آموزان را از خطرات کار با مواد شیمیایی، آمار حوادث سال های گذشته، راهکارهای پیشگیری از حوادث و کمک های اولیه در زمان مواجه شدن با مصدومین و از این قبیل موضوعات از حوادث آگاه کنند و به آن ها آموزش دهند. امیدواریم در چهارشنبه سوری امسال و همچنین سال های آینده در سرتاسر سرزمین عزیزمان ایران امنیت و آسایش برقرار باشد و به همان شیوه سنتی و خانوادگی اصلی اش برگزار شود تا دیگر مصدومیت و آسیبی برای این مسئله نداشته باشیم.

دانش آموز خبرنگار: فاطمه زهرا نصیری

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار