بهادری جهرمی در پاسخ به پانا مطرح کرد:

شکست تلاش دشمن برای تنش‌آفرینی ‌در مدارس

موفقیت‌های دولت سیزدهم در سال ۱۴۰۱ چه بود؟

تهران (پانا) - سخنگوی دولت گفت کسانی که شعار زندگی، آزادی و زن سر می‌دادند، عملا سعی کردند که در مدارس دخترانه که جمهوری اسلامی رکورددار توسعه آموزش در حوزه بانوان در ۴۴ سال اخیر بوده است، تنش‌آفرینی و التهاب‌آفرینی کنند که این سعی‌شان نیز به نتیجه نرسید.

کد مطلب: ۱۳۵۶۲۹۷
لینک کوتاه کپی شد
شکست تلاش دشمن برای تنش‌آفرینی ‌در مدارس

علی بهادری جهرمی در آخرین نشست خبری سال ۱۴۰۱ ضمن گرامیداشت یاد شهدا و جانبازان، اظهار کرد: در حوزه اقتصادی مطابق آخرین آمارها رشد اقتصادی ۵.۳ درصدی در سال ۱۴۰۱ رقم خورد. صدور مجوزهای کسب و کار در طول سال ۱۴۰۱ تصویب شد. یارانه‌های مردمی افزایش یافت، فروش اموال تملیکی که در انبارها باقی مانده بود، تعیین تکلیف شد. طرح دولت الکترونیک در سال جاری اجرا شد و ۹۵ درصد دستگاه‌ها به پنجره واحد خدمات دولت متصل شدند.

وی افزود: دو هزار کارخانه و واحد تولیدی در سال گذشته فعال شدند. طرح رتبه‌بندی معلمان بعد از ۱۱ سال اجرا شد. در حوزه‌های زیرساختی، آب و برق اقدامات‌‌ بسیاری صورت گرفته است. دولت با پیشگام شدن در مدیریت مصرف برق کمک‌ کرد‌ که دچار بحران نشویم.

سخنگوی دولت بیان کرد: قانون تعرفه‌گذاری پرستاری پس از ۱۴ سال در سال جاری اجرایی شد. در‌حوزه‌های زیرساختی حمل و نقل و هواوفضا افتتاح‌های بسیاری داشتیم. در حوزه تولید خودرو به آمارهای پیش از سال ۱۳۹۷ بازگشتیم و امسال به مرز یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودرو نزدیک می‌شویم. اقدامات مقابله با فساد و توسعه شفافیت نیز حائز اهمیت است که مطالبه مردم بود و رانت‌های بانکی حذف شد و رکورد کشف فرار مالیاتی در سال ۱۴۰۱ ثبت شد.

بهادری جهرمی در پاسخ به سوال خبرنگار پانا مبنی بر اینکه رهبر انقلاب اسلامی اخیرا درباره مسمومیت دانش‌آموزان تاکید کردند؛ بفرمایید پس از تاکید رهبر انقلاب، اقدامات دولت در این زمینه از طریق کمیته ویژه‌ای که آیت‌الله رئیسی تشکیل داده بودند، چه بوده است؟ گفت: کسانی که شعار زن، زندگی آزادی سر می‌دادند، با تنش آفرینی در مدارس دخترانه که جمهوری اسلامی رکورددار گسترش آن بوده، سعی در التهاب آفرینی داشتند که به نتیجه‌ای هم نرسیدند. این اقدامات هم ماهیت مدعیان حمایت از بانوان هستند را نشان داد که بیانیه تعطیلی اجباری مدارس را دادند. بانوان ما در طول ۴۴ سال گذشته رشد داشتند و از این پس نیز این مسیر را ادامه خواهند داد.

وی اضافه کرد: کمیته‌ای که فعال شده است، به صورت مستمر اطلاع‌رسانی می‌‌کند و اطلاع‌رسانی به خود کمیته واگذار شده، وزارت اطلاعات و وزارت کشور اطلاعیه‌هایی را منتشر می‌کنند. رسانه‌ها نیز سوالات در این زمینه را از آن کمیته جویا شوند. این اقداماتی که سبوعانه بود نشان‌دهنده ماهیت اشخاصی بود که ادعای حمایت از حقوق بانوان را دارند. کسانی که مدعی رشد بانوان هستند، بیانیه برای تعطیلی آموزش دادند و مطالبه کردند که در حوزه آموزش بانوان تعطیلی اجباری صورت گیرد. حتما بانوان کشور ما در همه حوزه‌‌های سیاسی، فرهنگی، علمی و ورزشی همچنان مسیر رشد خود را طی خواهند کرد.

سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره طرح شایعاتی در زمینه افزایش قیمت بنزین در سال آینده و احتمال افزایش یارانه‌ها به موازات آن، اظهار کرد: شایعات را جدی نگیرید.

وی در خصوص دریافت یارانه اشخاصی که یارانه‌شان حذف شده، گفت: هرکسی درخصوص عدم دریافت یارانه‌ها اعتراضی داشته باشد سازمان هدفمندی یارانه‌ها وجود دارد. وزارت کار در این زمینه فعال است و به صورت روزانه ثبت می‌شود. ممکن است کسی اعتراض داشته باشد اما نگاه کارشناسی و یا منابع اطلاعاتی در اختیار سازمان و برنامه و وزارت کار اطلاعات دیگری است، ولی امکان ثبت اعتراض وجود دارد. به صورت ماهانه هم اگر اصلاحاتی صورت گیرد از سوی وزارت کار برای سازمان برنامه ارسال می‌شود. کالابرگ به کسانی یارانه می‌گیرند تعلق می‌گیرد. شیوه اجرای کالا برگ اختیاری است، شهروندان می‌توانند کالابرگ دریافت کنند یا به صورت نقدی از آن استفاده کنند. برای سال آینده باید مجلس تصمیم بگیرد.

وی در پاسخ به سؤالی درباره احیای روابط با عربستان گفت: احیای روابط با عربستان نشان داد حل مسائل منطقه‌ای و جهانی صرفاً از مسیر غرب نمی‌گذرد و یک خطای راهبردی در گذشته در حوزه سیاست خارجی در این زمینه وجود داشته است. سیاست خارجی دولت سیزدهم اولویت‌بخشی به همسایگان و توازن در روابط دیپلماتیک بوده است و کشورهای منطقه از احیای روابط استقبال کردند.

بهادری جهرمی در خصوص حضور شمخانی در پکن، و احتمال مسئولیت پرونده اجرای قرارداد چین توسط وی بیان کرد: موضوع توافق ایران و چین و توافق اخیر دو موضوع جدید هستند. موضوع اخیر محصول پنج دور مذاکره بود که مذاکره اخیر به دلایل امنیتی آقای شمخانی متولی شدند. این جلسه صرفاً برای مرحله نهایی بود و قرارداد ۲۵ ساله ایران و چین مقوله دیگری است.

بهادری جهرمی ضمن اشاره به تصویب لایحه بودجه نیز گفت: تدوین و ارائه بودجه سالیانه منطق و کارشناسی خود را دارد. منابع واقعی پیش‌بینی شده و هزینه‌ها ضروری است. سال گذشته هم همین نگاه متأسفانه وجود داشت و با افزایش منابع مواجه شدیم و طبیعتاً اگر منابع غیرواقعی باشد باید شاهد کاهش باشیم. ما باید دقت کنیم اگر مصوبه‌ای در بودجه به تصویب برسد مردم مشترک گلایه خواهند داشت. بودجه دولت ضد تورمی بوده است و امیدواریم مجلس از آوردن هر گونه حکم تورم زا جلوگیری کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره عملکرد دولت در مهار تورم اظهار کرد: عملکرد دولت روشن است؛ دولت تورمی 60 درصدی را تحویل گرفت و آن عدد امسال به 40 درصد رسیده و حدود یک سوم کاهش پیدا کرده است. دولت برای کنترل تورم در سال آینده برنامه دارد و در بودجه‌ای که تقدیم مجلس کرده، سعی شده منابع واقعی دیده شود. اگر مجلس همراهی بیشتری داشته باشد و از افزایش هزینه‌های غیرضروری جلوگیری کرده و آن را غیرتورمی ببیند، حتما شاهد کاهش تورم خواهیم بود. البته باید دید بودجه در مجلس به چه سرانجامی می‌رسد. ضمنا دولت به‌صورت رسمی تغییراتی که در بودجه انجام گرفته و آثار تورمی و نامناسب آن را تقدیم شورای نگهبان کرده است.

سخنگوی دولت درباره وضعیت بازار خودرو نیز بیان کرد: تولید خودرو در طول چند سال گذشته روند کاهشی داشت و به نصف ظرفیت قبل کاهش پیدا کرده بود و ما شاهد پارک شدن تعداد زیادی خودرو در پارکینگ‌ها بودیم که به دلیل تولید ناقض بود. در حوزه عرضه در صنعت خودرو سازی افزایش قابل قبولی در سال ۱۴۰۱ صورت گرفت. همزمان واردات خودرو نیز بعد از ۴ سال مجوز گرفت و این کمک می‌کند در عرصه خودرو موفق تر باشیم و جبران سالهای گذشته صورت گیرد. اما همزمان با کاهش خودرو، خودرو به کالای سرمایه‌ای تبدیل شده و در آن حوزه پیشنهاد دولت به منظور جلوگیری از دلالی مالیات ناظر به این حوزه است که در مجلس معطل مانده و از عزیزان مجلس درخواست داریم کمک حال باشند. هم در حوزه خودرو و هم مسکن باید از اقدامات سوداگری جلوگیری شود و این اقدامات به صورت همزمان می‌تواند منجر به ثبات در بازار شود.

وی در پاسخ به پرسشی درباره اقدام اروپایی‌ها در تعطیلی اینستکس گفت: اینستکس یک شرکت کاغذی و دورهمی و سرگرمی اروپایی بود تا از شرمندگی خروج آمریکا از برجام رها شوند. آنها امروز باید پاسخگوی عملکرد مجموعه‌ای باشند که طراح و مجری آن بودند که روش اجرای آن به دوره ای باز می گشت که هنوز پول اختراع نشده بود و مبادله کالا به کالا صورت می‌گرفت. باید عملکرد اینستکس را طراحان آن بیان کنند؛ از تجارب این اقدامات نه تنها مردم ایران، بلکه جهانیان باید استفاده کنند که نتیجه برخی پیشنهادها و عمل کردن به وعده‌ها چگونه بوده است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد افزایش حقوق ۲۰ درصدی کارمندان در بودجه ۱۴۰۲ اظهار کرد: پیشنهاد دولت افزایش پلکانی حقوق به نفع کسانی است که پایین‌ترین حقوق را دریافت می‌کنند. بودجه هنوز نهایی نشده و به نظر می‌رسد همچنان بتوان در روش سنتی که فاصله حداکثر و حداقل ایجاد کرده، تغییر ایجاد کرد. مجلس هم لازم است بودجه را غیر تورمی ببندد و هزینه‌های مازاد غیر ضرور به آن اضافه نکند. باید دید پس از اظهار نظر شورای نگهبان مجلس چه تصمیمات اصلاحی را اتخاذ می‌کند.

وی در مورد ادعای برخی نمایندگان مجلس مبنی بر فاصله بودجه پیشنهادی دولت با واقعیت خاطرنشان کرد: تدوین و ارائه بودجه سالیانه منطق و کارشناسی خود را دارد. منابع واقعی پیش‌بینی شده و هزینه‌ها ضروری است. سال گذشته هم همین نگاه متأسفانه وجود داشت و با افزایش منابع مواجه شدیم و طبیعتاً اگر منابع غیرواقعی باشد، باید شاهد کاهش باشیم. بودجه دولت ضد تورمی بوده است و امیدواریم مجلس از آوردن هر گونه حکم تورم‌زا جلوگیری کند.

بهادری جهرمی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در برنامه هفتم توسعه دولت چه اندازه از نظر اساتید و کارشناسان استفاده شده است؟، گفت: در فرآیند بررسی برنامه هفتم توسعه علی‌رغم زمان اندک دولت، سعی شد از ظرفیت‌های کارشناسی کشور استفاده شود. دو پژوهشگاه موجود در سازمان برنامه و بودجه با جلساتی که داشتند، نظرات غالب نخبگان و کارشناسان را اخذ کردند و وزارت علوم نیز نظرات جامعه دانشگاهی را دریافت و تقدیم سازمان برنامه و بودجه کرده بود. علاوه بر این برخی جلسات به صورت تخصصی مدیران و مدیران دانشگاه‌های تهران و شهید بهشتی و سایر دانشگاه‌ها به صورت نخبگانی تشکیل جلسه دادند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار