فرمانده عملیات‌های آتش‌نشانی کرج در گفت و گو با پانا عنوان کرد:

آتش‌نشانان در مقابل تمامی بلاهای طبیعی مسئول هستند

کرج(پانا)- فرمانده عملیات‌های آتش‌نشانی کرج در آستانه چهار‌شنبه آخر سال عنوان کرد آتش‌نشانان در مقابل تمامی بلاهای طبیعی مسئول هستند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۱۷۵
لینک کوتاه کپی شد
آتش‌نشانان در مقابل تمامی بلاهای طبیعی مسئول هستند

محمد سلطانیان فرمانده عملیات های آتش نشانی کرج در آستانه چهار شنبه آخر سال در گفت و گو با پانا عنوان کرد:«خاموش کننده های مخصوصی که آتش نشانان برای خاموش کردن آتش استفاده می کنند، بستگی به شدت آتش سوزی و محیط آتش گرفته دارد . اگر شدت آتش سوزی کم باشد و حادثه در فضای بسته اتفاق افتاده باشد بهتر است از ماده co2 استفاده کنیم که در اکثر مکان ها موجود است.»

وی افزود « سازمان آتش نشانی ۲۰۰ سال است که در ایران وجود دارد؛ در زمان قدیم مسئولیت آتش نشانان تنها خاموش کردن آتش بود اما اکنون آتش نشانان در مقابل هر بلای طبیعی مسئولیت دارند.»

سلطانیان اضافه کرد:« لباس آتش نشانان تا ۸۰۰ درجه مقاومت دارد و اگر دمای حادثه ای بیشتر از ۸۰۰ درجه باشدآتش نشانان کمی از حادثه فاصله می گیرند و سپس عملیات خود را انجام می دهند زیرا لباس آتش نشانی در برخورد با دمای بالا دود می کند.»

فرمانده عملیات های آتش نشانی کرج درمورد سوختن عنوان کرد: «هر ماده ای که آتش می گیرد نیاز به اکسیژن، حرارت و مواد سوختنی دارد و زمانی که یکی از آن موارد را حذف کنیم، آتش خاموش می شود. برای خاموش کردن موادی که به حالت جامد هستند نیاز به آب داریم اما مایعات را باید با کف خاموش کرد زیرا با آب خاموش نمی شود و زمانی که موادگازی آتش بگیرند فلکه اصلی آن را می بندیم زیرا هنوز ماده ای برای خاموش کردن مواد گازی پیدا نشده است . زمانی که وسیله ای دارای الکتریسته باشد آتش بگیرد با ماده ای به نام co2 آن را خاموش می کنیم یعنی اکسیژن آن را حذف می کنیم .اما اگر برای خاموش کردن آتش وسیله ای نداشتیم باید محل را ترک کرده و با آتش نشانی تماس بگیریم. »

همچنین سلطانیان در مورد تفاوت ماده co2 و پودری افزود : «ماده هایco2 دارای مانومتر است و فشار آن ۱۶۰ بار است اما ماده پودری مانومتر ندارد و فشار آن هشت برابر است.co2 دارای گاز خالص است اما ماده پودری بیشتر پودر و مقدار کمی از آن گاز است .ماده پودری برای خاموش کردن مواد مایع و جامد است و از آن در فضای بسته نباید استفاده کرد. »

وی در پایان متذکر شد : «در خانه به دلیل وجود منبع گرمایشی یا آب گرم بهتر است برای جلوگیری از گاز گرفتگی به مقدار ۵ سانتی متر پنجره را باز بگذارید.»

دانش آموزخبرنگار: آیلین فیضی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار