نه به چهارشنبه سوزی

تهران (پانا) – چهارشنبه آخر سال که جشن دیرینه ایرانیان به شمار می‌رود ممکن است در اثر اشتباهاتی تبدیل به روزی تلخ برای نوجوانان و جوانان شود اما برنامه‌ریزی نظام تعلیم و تربیت و مشارکت خانواده‌ها در آگاه‌سازی فرزندان و قرار گرفتن در کنار نوجوانان می‌تواند از خطرات و حوادث این روز جلوگیری کند.

کد مطلب: ۱۳۵۶۰۹۱
لینک کوتاه کپی شد
نه به چهارشنبه سوزی

کم‌کم به واپسین روزهای سال 1401 می‌رسیم و یکی از مناسبت‌های مهم این روزها غروبِ آخرین سه‌شنبه سال یا همان جشن چهارشنبه سوری است. چهارشنبه سوری، یکی از جشن‌های دیرینه تاریخ ایرانیان است که از شامگاه آخرین سه‌شنبه سال آغاز شده و تا بامداد چهارشنبه ادامه می‌یابد. ایرانیان در این مراسم با برافروختن آتش در واپسین لحظات زمستان، گرمای آتش را بر دل و جان خود افکنده و با جشن گرفتن چهارشنب ‌سوری، آماده استقبال از سال نو می‌شوند.

ورود ابزار و وسایل محترقه و منفجره به جشن چهارشنبه سوری، گاهی این جشن را با تلخی‌هایی همراه می‌کند و خانواده‌ها را در آستانه سال نو نگران می‌کند و به عبارت دیگر جشن چهارشنبه سوری تبدیل به چهارشنبه سوزی می‌شود و گاهی حتی ممکن است حوادث دردناکی را برای خانواده‌ها به همراه داشته باشد. برای اینکه این شب واقعا به‌یادماندنی شود باید نکاتی را رعایت کرد که خانواده‌ها در این زمینه، نقش ویژه‌ای دارند.

خانواده‌ها در پیشگیری از خطرات و حوادث چهارشنبه آخر سال مشارکت کنند

یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش نوری به حوادث چهارشنبه آخر سال اشاره کرده و می‌گوید معاونت پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، برنامه‌هایی در این مورد دارد و آموزش‌هایی در طول این هفته و هفته‌های قبل به دانش‌آموزان داده شده است.

نوری تاکید می‌کند که ضروری است خانواده‌ها نیز در این موضوع، تمهیداتی انجام داده و در پیشگیری از خطرات و حوادث چهارشنبه آخر سال مشارکت کنند.

اطلاع‌رسانی مصادیق درستِ شادی در چهارشنبه سوری از بروز اتفاقات ناگوار در این روز جلوگیری می‌کند

اصغر باقرزاده، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش نیز در خصوص فرا رسیدن چهارشنبه سوری و خطرات احتمالی ناشی از این روز به ضرورت اطلاع از مصادیق این روز اشاره می‌کند و می‌گوید دانش‌آموزان اگر مصادیق درستِ شادی و نشاط چهارشنبه آخر سال را بدانند طبیعتا از بروز اتفاقات ناگوار در این مراسم جلوگیری می‌شود.

او درباره برنامه‌های آموزش و پرورش برای مراسم چهارشنبه سوری می‌گوید دانش‌آموزان و خانواده‌هایشان به این نشاط احتیاج دارند. دانش‌آموزان اگر مصادیق درستِ این شادی و نشاط را بدانند طبیعتا از بروز اتفاقات ناگوار در این مراسم جلوگیری می‌شود. در همین راستا کانالی در شبکه شاد طراحی شده که در اختیار قرار می‌گیرد و در این کانال هم مباحث تشویقی و ترغیبی برای اوقات فراغتِ مناسب و بدون خطر و هم آگاه‌سازی درباره خطرات گذراندن این روز به صورت نامناسب مطرح می‌شود.

باقرزاده با بیان اینکه این کار با کمک خود دانش‌آموزان انجام می‌شود، اظهار می‌کند که از دانش‌آموزان خواسته‌ایم تا هم از جنبه ایجابی که «در این روز چه کنیم بهتر است» و هم از جنبه سلبی که «چه کارهایی در این روز نباید انجام دهیم» محتواهایی را تهیه و در کانال بارگذاری کنند ضمن اینکه جوایز و تقدیری هم برای برگزیدگان در نظر گرفته شده است.

خانواده‌ها در شب چهارشنبه‌سوری کنار نوجوانان باشند

سیدجلال ملکی، سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران نیز ضمن تشریح 2 رویکرد بلندمدت و کوتاه‌مدت برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری در توصیه‌ای به خانواده‌ها گفت که از خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران که این روزها با جوانان و نوجوانان در ارتباط هستند، درخواست می‌شود که مراقب فرزندان خود باشند و در شب چهارشنبه سوری نیز کنار نوجوانان و جوانان باشند.

او با بیان اینکه جشنی که به اسم چهارشنبه سوری در کشور مرسوم شده از جشن اصلی فاصله دارد، ابراز می‌کند هرچند در سال‌های اخیر اتفاقات خوبی برای آگاه‌سازی چهارشنبه سوری صورت گرفته اما به گواه آمار، بیشترین افرادی که درگیر این حوادث می‌شوند، جوانان و نوجوانان هستند که از ناحیه دست‌ها و صورت دچار آسیب‌ می‌شوند. در عین حال حوادث مربوط به چهارشنبه سوری از هفته‌ها قبل اتفاق می‌افتد که به‌صورت انفجار و آتش‌سوزی در انبارها و کارگاه‌ها صورت می‌گیرد. در شب جشن اصلی، اتفاقات و حوادث زیادی رخ می‌دهد اما برای پیشگیری از این حوادث باید 2 رویکرد بلندمدت و کوتاه‌مدت برای پیشگیری از حوادث این جشن وجود داشته باشد.

آموزش‌وپرورش به عنوان نهاد تعلیم و تربیت، موارد آموزشی در زمینه ایمنی را به دانش‌آموزان بازگو کند

ملکی بیان می‌کند که رویکرد بلندمدت برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری این است که همه دستگاه‌های متولی، پای کار بیایند. به‌طوری که آموزش‌وپرورش به عنوان نهاد تعلیم و تربیت، موارد آموزشی در زمینه ایمنی را به دانش‌آموزان بازگو کند. اکنون وقتی نزدیک چهارشنبه سوری می‌شویم، همه رسانه‌ها دنبال توصیه‌های چهارشنبه سوری هستند. درباره ایمنی ساختمان‌ها هم همین است. وقتی ساختمانی همچون پلاسکو ریزش می‌کند به یاد ایمنی ساختمان می‌افتند. در نتیجه به رویکرد بلندمدت خیلی امیدوار نیستیم. رویکرد بلندمدت به این معنی که از فردای چهارشنبه سوری امسال برای سال آینده برنامه‌ریزی شود و کارهای آموزشی، فرهنگسازی و اقداماتی که می‌توان جوانان را به سمت چهارشنبه سوری زیبا سوق داد اما متاسفانه این کارها صورت نمی‌گیرد.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه فقط دنبال راهکار کوتاه‌مدت هستیم و راهکار کوتاه‌مدت هم مقطعی است و مقداری درد را کاهش می‌دهد و درمان‌کننده نیست، می‌گوید از خانواده‌ها، مربیان و آموزگاران که این روزها با جوانان و نوجوانان در ارتباط هستند می‌خواهیم که کمک کنند. والدین این روزها باید مراقب فرزندان خود باشند. اگر احساس می‌کنند رفتار فرزند‌شان تغییر کرده باید او را کنترل کنند و اگر رفت‌وآمدی دارند بررسی کنند. اگر موردی پیدا کردند آن را خنثی کنند و فرزندشان را از خطرات آگاه کنند یا اینکه اگر دوست جدیدی به دوستان فرزندشان اضافه شده است بررسی کنند.

او با تاکید بر اینکه کسی با جشن گرفتن مخالف نیست، تاکید می‌کند از خانواده‌ها می‌خواهیم که در چهارشنبه سوری، کنار فرزندان خود بوده و مراقب اوضاع باشند. اگر والدین حضور داشته باشند، فرزندان می‌دانند که نباید آتش عجیب و غریبی درست کنند و می‌دانند که در کنار خودرو و درختان نباید آتش روشن کنند اما اگر والدین در کنار فرزندان حضور نداشته باشند و بخواهند به‌صورت قهری از جشن گرفتن جلوگیری کنند، تبعات خطرناکی دارد. فرزندان ممکن است از چشم دور شوند و با افرادی مواجه شوند که ممکن است تبعات داشته باشد. بنابراین اگر خانواده‌ها در کنار فرزندان باشند خیلی موثر خواهد بود.

او ادامه می‌دهد والدین باید بدانند کنار آتشی که خودشان روشن نکرده‌اند نباید بمانند زیرا ممکن است فردی داخل آتش، کپسول منفجر کند. ضمن اینکه پریدن از روی آتش، کار بسیار اشتباهی است. برخی روی آتش، بنزین می‌ریزند که خیلی کار اشتباهی است.

با توجه به خطرات و حوادثی که در کمین نوجوانان و جوانان قرار دارد و در اثر بی‌احتیاطی خانواده‌ها می‌تواند تبدیل به خاطرات تلخی شود از والدین انتظار می‌رود در این شب باستانی و تاریخی در کنار فرزندان خود و با توجه به نکات آموزشی دستگاه تعلیم و تربیت و همچنین با رعایت مسائل ایمنی، آخرین چهارشنبه سال را جشن بگیرند تا شاهد شبی بدون حادثه و سرشار از سرور و شادی برای تک‌تک ایرانیان باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار