اهدای 200 هزار دُز واکسن کووید 19 به بورکینافاسو

تهران (پانا) - وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از اهدای 200 هزار دُز واکسن کووید 19 به کشور بورکینافاسو خبر داد.

کد مطلب: ۱۳۵۶۰۰۶
لینک کوتاه کپی شد
اهدای 200 هزار دُز واکسن کووید 19 به بورکینافاسو

بهرام عین اللهی در دیدار روبرت کارگوگو، وزیربهداشت بورکینافاسو اظهار داشت: بورکینافاسو، کشوری دوست و همراهِ است و لازم است که این دوستی و ارتباط به صورت عملیاتی و در قالب توافقات و همکاری های دوجانبه در تمام زمینه ها نمود پیدا کند.

وی با اشاره به اعمال تحریم های ظالمانه علیه ایران خاطرنشان کرد: متاسفانه نظام سلطه با اعمال تحریم های ظالمانه علیه کشورمان به خصوص در دوران همه گیری کرونا، شرایط را برای مردم ایران دشوار کرد که با تکیه بر علم، دانش و پشتکار فرزندان نخبه ایران اسلامی، توانستیم در تولید دارو و تجهیزات پزشکی به سمت خودکفایی پیش رویم.

عین اللهی ادامه داد: در دوران کرونا ۶ نوع واکسن کووید در ایران تولید شد که علاوه بر رفع نیازهای مردم کشورمان، می توانیم این واکسن ها را به سایر کشورها صادر کنیم.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: در ایران 51 دانشگاه و 16 دانشکده علوم پزشکی با حضور270 هزار دانشجو، 20 هزار عضو هیات علمی و 7 هزار دانشجوی خارجی، فعالیت دارند.

عین اللهی با بیان اینکه نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران، بنا به اذعان سازمان جهانی بهداشت از پیشروترین نظام های سلامت دنیاست، اظهار کرد: تمامی خدمات بهداشتی، درمانی و تحقیقاتی سلامت در کشورمان قابل اجراست و بسیاری از بیماران از خارج از کشور برای دریافت خدمات درمانی به ایران سفر می کنند.

وی با بیان اینکه تداوم همکاری های دوجانبه با کشورهای دوست، مورد استقبال جمهوری اسلامی است، تصریح کرد: به منظور توسعه و پیشبرد همکاری های دوجانبه، لازم است که برنامه عملیاتی همکاری های دوکشور تدوین شده و ادامه مناسبات در قالب تفاهمنامه در تمام زمینه ها از جمله صادرات دارو و تجهیزات پزشکی، پیش بینی شود.

وزیر بهداشت در بخش دیگری از سخنانش در حاشیه این نشست گفت: به منظور توسعه روابط دوستانه با کشور بورکینافاسو و با توجه به درخواست وزیر بهداشت این کشور، ۲۰۰ هزار دُز واکسن کووید 19 به این کشور اهدا خواهیم کرد و چنانچه بیش از این میزان هم نیاز داشته باشند، آمادگی اهدا داریم.

علاقمندی بورکینافاسو به گسترش همکاری با ایران در حوزه سلامت

در ادامه، روبرت کارگوگو، وزیر بهداشت کشور بورکینافاسو ضمن تاکید بر گسترش همکاری ها در حوزه سلامت با ایران، اظهار کرد: از ظرفیت های حوزه سلامت ایران بازدید کردیم و ایران را به دلیل پیشرفت و خودکفایی در حوزه سلامت و به خصوص تولید 97 درصدی دارو ی مورد نیازدر داخل کشور، تحسین می کنیم.

وی افزود: آمادگی هرگونه همکاری با ایران را داریم و درخواستمان این است که علاوه بر صادرات دارو، تجهیزات پزشکی و واکسن، از انتقال تجربیات ایران نیز بهره‌مند شویم.

وی ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران را اقدامی ارزشمند دانست و افزود: ایران در حوزه سلامت سرآمد است و بیمارستان های پیشرویی دارد، لذا از توسعه همکاری با ایران بسیار استقبال می کنیم.

کارگوگو در پایان عنوان کرد: بیماری کرونا در کشورما تاحدودی کنترل شده است، اما بازهم مواردی از ابتلا مشاهده می شود که با واکسن های اهدایی از سوی ایران، می توانیم پوشش واکسیناسیون گسترده‌تری برای مهار کرونا داشته باشیم.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار