چهارشنبه‌سوری، آیین اصیلی که جایگاه ویژه‌ای میان مردم دارد

کرج (پانا) - چهارشنبه‌سوری یا جشن سوری که در زبان آمیانه به آن چارشنبه سوری گفته می‌شود، یکی از آیین‌های قدیمی و اصیل ایرانیان است که هنوز جایگاه ویژه‌ای میان مردم دارد و در غروب آخرین سه‌شنبه سال با روشن کردن آتش انجام می‌شود.

کد مطلب: ۱۳۵۵۸۶۱
لینک کوتاه کپی شد
چهارشنبه‌سوری، آیین اصیلی که جایگاه ویژه‌ای میان مردم دارد

سور در زبان ادبیات پارسی به معنای جشن، مهمانی و سرخ آورده شده است. همچنین طبق یک باور قدیمی که در بین مردم وجود دارد مراسم چهارشنبه سوری به نیت دفع بلا و برآورده شدن آرزوها انجام می شود و در عقاید مردم ایران جا افتاده است که آتش روشن کردن یعنی سوزاندن سختی ها و بدی‌های سال گذشته.

چهارشنبه سوری یک جشن بهاری است که ایرانیان برای استقبال از نوروز برگزار می کنند،مردم در این جشن آتش روشن کرده،دورآتش حلقه زده ،به تعداد ۳ تا ۷ تپه آتش درست کرده و از روی آنها می‌پرند و شعر می‌خوانند.

البته اکنون در کشور ما چند سالی است که ترقه های مختلف جای این آداب و رسوم های قدیمی را گرفته و کمتر کسی به این آیین ها توجه دارد.

هرساله با استفاده از این ترقه های خطرناک بر اثر بی احتیاطی جان چندین نفر گرفته و چندصد نفر مجروح و زخمی می‌شوند.

با این حال هر ساله با نزدیک شدن به چهارشنبه سوری سازمان آتش نشانی اعلام می کند که از خریداری ترقه های خطرناک پرهیز کنید و در خانه بمانید تا از بروز خطرات احتمالی جلوگیری شود و با به راه انداختن پویش"نه به چهارشنبه سوری خطرناک" هشدار به مردم می دهند اما باز هم عده ای از مردم توجه نمی کنند و جان خود را به خطر می اندازند.

دانش آموز خبرنگار: آیناز مهدوی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار