اخبار اجتماعی در هفته‌ای که گذشت؛

تداوم پیگیری‌ها برای شناسایی عاملان مسمومیت دانش‌آموزان

تهران (پانا) - با ورود جدی‌تر دستگاه‌های مسئول به ماجرای مسمومیت دانش‌آموزان، پیگیری‌ها برای شناسایی عاملان مسمومیت‌ها در هفته‌ای که گذشت ادامه یافت و به گفته معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور چندین نفر در 5 استان در رابطه با مسمومیت‌ها شناسایی و دستگیر شدند.

کد مطلب: ۱۳۵۴۸۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تداوم پیگیری‌ها برای شناسایی عاملان مسمومیت دانش‌آموزان

در هفته‌ای که گذشت اخبار متعددی در حوزه اجتماعی منتشر شد. در ادامه مروری بر مهم‌ترین رویدادهای این حوزه را می‌خوانید:

آمار کرونا

از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشور تاکنون تعداد ۷ میلیون و ۵۷۱ هزار و ۹۹۶ نفر به این بیماری مبتلا شدند که ۱۴۴ هزار و ۹۲۲ نفر جان خود را از دست دادند و تاکنون ۷ میلیون ۳۳۹ هزار و ۹۶۳ نفر از بیماران، بهبود یافته یا از بیمارستان‌ها ترخیص شده‌اند. ۳۸۲ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت‌های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند. این در حالی است که در هفته‌ای که سپری شد روند صعودی مبتلایان همچنان ادامه داشت و تعداد فوتی‌های روزانه نیز روندی افزایشی داشت.

آمار واکسیناسیون کرونا

تا کنون ۶۵ میلیون و ۲۰۵ هزار و ۵۸۸ نفر دُز اول، ۵۸ میلیون و ۶۰۰ هزار و ۵۰۹ نفر دُز دوم و ۳۱ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۳۵۴ نفر، دُز سوم و بالاتر واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۵۵ میلیون و ۴۵۷ هزار و ۴۵۱ دُز رسید.

بازگشت رنگ قرمز به نقشه کرونا

مطابق اعلام وزارت بهداشت، تعداد شهرهای قرمز کرونایی از صفر به یک شهر افزایش یافت و آمار شهرهای نارنجی از شش به ۱۳ شهر رسید. تعداد شهرهای زرد نیز از ۹۴ به ۱۱۸ شهر افزایش یافت و از سوی دیگر، تعداد شهرهای با وضعیت آبی از ۳۴۸ به ۳۱۶ شهر کاهش یافت. ‌اکنون یک شهر در وضعیت قرمز، ۱۳ شهر در وضعیت نارنجی و ۱۱۸ شهر در وضعیت زردو ۳۱۶ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

تداوم پیگیری‌ها برای شناسایی عاملان مسمومیت‌ها

پیگیری سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای شناسایی عاملان مسمومیت دانش‌آموزان و دانشجویان ادامه دارد و در هفته‌ای که گذشت، سید مجید میراحمدی، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور اعلام کرد: برخی افراد در ۵ استان دستگیر شده‌اند و دستگاه‌های مربوطه مشغول بررسی کامل هستند. به محض اینکه اطلاعات‌شان کامل‌تر و نتایج روشنی به‌دست آمد، اطلاع‌رسانی می‌شود. میراحمدی تاکید کرد:‌ وزیر کشور بعد از ابلاغ رئیس‌جمهور مساله را به‌صورت روزانه، مستمر و تمام‌وقت به اتفاق وزارت اطلاعات، بهداشت، آموزش و پرورش، فراجا و اطلاعات سپاه و پدافند غیرعامل در ابعاد مختلف دنبال می‌کنند.

فرمان رهبر انقلاب در مورد مسمومیت دانش‌آموزان

«حضرت آیت‌الله خامنه‌ای»، رهبر انقلاب اسلامی در حاشیه مراسم روز درختکاری گفتند: مسئولین باید موضوع مسمومیت دانش‌آموزان را با جدیت دنبال کنند و عوامل این جنایت را به اشد مجازات برسند، این یک جنایت بزرگ و غیر قابل اغماض است. ایشان تاکید کردند: اگر مسمومیت دانش‌آموزان اثبات شود، باید عوامل این جنایت به اشد مجازات برسند. در مورد این افراد هیچ عفوی نخواهد بود.

همچنین سردار سعید منتظر‌المهدی، سخنگوی فراجا نیز از دستگیری پنج نفر از عوامل مسمومیت دانش‌آموزان در شهرستان لارستان استان فارس خبرداد و گفت: در پی مسمومیت تعدادی از دانش آموزان مدارس طی روزهای اخیر در سطح استان فارس، شناسایی و دستگیری عاملان این موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی قرار گرفت. تحقیقات فنی و اطلاعاتی پیرامون این موضوع ادامه داشت تا اینکه ماموران اطلاعات فرماندهی انتظامی شهرستان لارستان با همکاری ماموران اطلاعات سپاه پنج نفر را در این خصوص شناسایی و دستگیر کردند. افراد دستگیر شده پنج نفر شامل دو مرد ۵۰ و ۲۲ ساله و سه زن هستند. ‌یکی از زنان دستگیر شده یک دانش آموز مردودی ۲۱ ساله بود. این افراد به صورت تیمی اقدامات خود را انجام داده بودند و طی روزهای اخیر با پرتاب گاز نیتروژن به داخل هفت مدرسه در شهرستان لارستان باعث مسمومیت ۵۳ نفر از دانش آموزان شده بودند.

افزایش گشت‌های ویژه در اطراف مدارس و خوابگاه‌ها

سخنگوی پلیس اعلام کرد شناسایی و دستگیری عوامل مسمومیت تعدادی از دانش آموزان در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته که به‌ محض دستیابی به شواهد و مدارک متقن به اطلاع شهروندان خواهد رسید. مرکز اطلاع رسانی پلیس در متنی به نقل از سخنگوی فراجا اعلام کرد: فرماندهی کل انتظامی کشور ضمن ابراز تاسف از مسموم شدن تعدادی از دانش آموزان دختر، به اطلاع می رساند بلافاصله پس از دریافت گزارش های مربوط به این موضوع، بررسی تخصصی برای شناسایی و دستگیری عوامل آن در دستور کار فوری پلیس قرار گرفته که به‌ محض دستیابی به شواهد و مدارک متقن به اطلاع شهروندان عزیز خواهد رسید. پلیس برای حفاظت و حراست از دانش آموزان و فرزندان عزیزمان در برابر اقدامات اخلالگران امنیت عمومی، تعداد گشت‌های ویژه و تخصصی ثابت و سیار را در اطراف مدارس و خوابگاه های دانشجویی افزایش داده است.

اولین گزارش وزارت بهداشت از نتایج بررسی مسمومیت دانش‌آموزان

همچنین در هفته‌ای که گذشت، سعید کریمی، معاون درمان وزارت بهداشت نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی وزارت بهداشت در زمینه بروز مسمومیت‌ها در دانش‌آموزان را اعلام کرد و گفت: به دنبال دستور وزیر بهداشت مبنی بر تشکیل کمیته علمی و بررسی مسمومیت‌هایی که در مدارس ایجاد شد، بلافاصله کمیته‌ای با بیش از ۳۰ نفر از بهترین دانشمندان مرتبط با این موضوع اعم از متخصصین ریه، سم‌شناسی، میکروب‌شناسی، عفونی، روانپزشک، بهداشت محیط و.... تشکیل دادیم و این کمیته چند جلسه برگزار کرده است. گزارش‌های استان‌های مختلف در این کمیته بررسی شده و خود اعضا حضور میدانی پیدا کردند و به استان‌های مختلف رفتند و بیماران را شخصا ویزیت و مدارک را بررسی کرده‌اند. وی با بیان اینکه نتایجی که اعلام می‌کنم، نتایج بررسی‌ها و جمع‌بندی کمیته علمی است، گفت: این قضیه دارای چند بخش است؛ بخشی از دانش‌آموزان با یک ماده محرک تحریک‌کننده که عمدتا استنشاقی است، مواجهه پیدا کردند. این بخش قسمتی از مجموعه بچه‌هایی که به اورژانس فرستاده شده‌اند، است. یک بخش دیگر مربوط به دانش‌آموزانی است که در کنار دانش‌آموزانی بودند که با ماده محرک مواجهه داشتند و اضطراب و نگرانی به آنها منتقل شده است. بخش سوم هم مربوط به کسانی است که اصلا در آن مدرسه‌ای که ماده محرک با تعدادی از دانش‌آموزان تماس پیدا کرده، نبودند، اما در اخبار این موضوع را خواندند و عوارض‌شان ناشی از آثار روحی روانی بوده که بر آنها گذاشته شده است. وی با بیان اینکه موادی که می‌توانند برای انسان آسیب‌زا باشند، در چند دسته تقسیم می‌شوند، افزود: برخی از آن‌ها گازهای خطرناک، جنگی و کشنده هستند، اما موادی که بچه‌های ما با آن تماس پیدا کردند، اصلا از این نوع گازها نبوده است و تا به امروز خدا را شکر موردی از فوت نداشته‌ایم.

حکم اعدام برای عوامل شهادت مردم و نیرو‌های حافظ امنیت در استان خوزستان

گروهک تروریستی «حرکة النضال» در یکی از اقدامات خود در ۳۱ شهریور سال ۹۷ با همکاری سایر گروه‌های تروریستی، مراسم رژه نیرو‌های مسلح را مورد هدف قرار داد و ۲۵ نفر ازجمله یک کودک را شهید و ۲۴۹ نفر را مجروح کردند. در هفته‌ای که گذشت، دادگاه انقلاب شهرستان اهواز، ۶ نفر از عناصر گروهک تروریستی حرکة النضال را به اعدام محکوم کرد. این افراد عبارتند از: علی مجدم، محمدرضا مقدم، معین خنفری، حبیب دریس، عدنان غبیشاوی و سالم موسوی. اعضای شاخه نظامی این گروهک تروریستی که دستورات سرکردگان ساکن اروپای خود نظیر حبیب نبگان و حبیب الله چعب را اجرا می‎کردند، درعملیات‌های تروریستی جداگانه دو بسیجی به نام‌های علی صالحی مجد و یونس بحر در آبادان و یکی از کارکنان نیروی انتظامی به نام الله‌نظر صفری و یک سرباز وظیفه به نام محمدرضا رفیعی نسب را در بندر امام خمینی (ره) به شهادت رسانده بودند.

انجام سونوگرافی «ایران» در اواخر اسفندماه

پس از تلف شدن توله یوزپلنگ «پیروز» فرزند «ایران» سازمان حفاظت محیط‌زیست اعلام کرد که ایران باردار است اما بسیاری از کارشناسان این موضوع را ادعا مطرح کردند و معتقدند باردار بودن این ماده یوزپلنگ به آسانی قابل تشخیص نیست. بهرامعلی طاهری، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان در هفته‌ای که سپری شد گفت: درصورت انجام و تایید نتیجه سونوگرافی از وضعیت بارداری یوز ماده - ایران - در اواخر اسفندماه سالجاری، امید است در اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ ایران صاحب توله یوزهای جدید شود. به گفته وی، جفت‌گیری موفق ایران و فیروز در ۵ بهمن ماه ۱۴۰۱ ثبت و تائید شده است ولی ما بدون سونوگرافی نمی‌توانیم درباره باردار بودن یا نبودن ایران نظر قطعی بدهیم و ما می توانیم در صورت صدور مجوز برای سونوگرافی، ۴۵ تا ۵۰ روز بعد از جفت‌گیری موفق، ایران را سونوگرافی کنیم تا بدانیم باردار است یا نه؟ سونوگرافی ایران نیاز به بیهوشی دارد و این عمل به تصمیم کمیته تخصصی یوز وابسته است و اگر متخصصان سازمان، کارشناسان و دامپزشکان مربوطه به این جمع‌بندی برسند، «ایران» سونوگرافی می‌شود.

فرشته مرادی

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار